3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Betrouwbaarste Citroen: Welke?
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 02 juni 2007 03:32 PM
  [ # 31 ]

geen ruzie maken!

ik denk dat het heel logisch is, dat hedendaagse auto’s betrouwbaarder zijn dan de ouderen. hoewel ze vroeger langer mee mochten gaan van de fabriek uit. een heel nieuwe auto mag misschien wat kinderziekten hebben, maar ik denk dat die in het niet vallen bij alle slijtage van de oudere auto’s.

verder is het natuurlijk heel erg afhankelijk van het onderhoud van je auto. een service programma is er niet voor niets. het behoud van je auto. en op die manier komen eventuele slijtages optijd aan het licht. zo simpel is het toch eigenlijk?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 02 juni 2007 04:05 PM
  [ # 32 ]
garagestmarien schreef:

ik denk dat het heel logisch is, dat hedendaagse auto’s betrouwbaarder zijn dan de ouderen. hoewel ze vroeger langer mee mochten gaan van de fabriek uit. een heel nieuwe auto mag misschien wat kinderziekten hebben, maar ik denk dat die in het niet vallen bij alle slijtage van de oudere auto’s.

Vroeger was de levensduur-eis vanuit de fabrikant juist veel korter dan nu! Op slijtage gebied is natuurlijk een hoop gewonnen de afgelopen decennia, maar daar zijn de onderhoudsintervallen ook op aangepast. De betrouwbaarheid bij onderhoud volgens het boekje is daar niets mee op vooruit gegaan dus.

Ik zie niet in waarom een hedendaagse auto betrouwbaarder kan zijn bij normaal onderhoud. De nieuwerwetse elektronica heeft eigenlijk alleen veel efficiëntie en comfort met zich mee gebracht. En storingen….

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 juni 2007 04:27 PM
  [ # 33 ]

Hoe meer er op zit, hoe meer er stuk kan gaan. En tegenwoordig ‘praten’ alle onderdelen van de auto met elkaar waardoor als er 1 klein dingetje stuk is, er meer onderdelen uitgeschakeld worden. En of dat betrouwbaar is ... ? En probeer als hobbyist maar eens een storing te vinden in een auto met multiplex bekabeling. Ik kan me niet voorstellen dat dat eenvoudig op te lossen is.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 02 juni 2007 04:38 PM
  [ # 34 ]

Inderdaad, je hebt tegenwoordig een computer nodig om een gedegen storingsanalyse te maken. De ANWB staat dan ook regelmatig met de handen in het haar bij onze nieuwerwetse wagens.
Aan de andre kant, de storingsanalyse kan natuurlijk complexer zijn zonder dat dit de betrouwbaarheid negatief beïnvloed. Maar als er iets kapot gaat zijn de storingen volledig onvoorspelbaar en onlogisch (voor de doorsnee consument)! Ook dit zegt niets over de betrouwbaarheid, echter wel over het vertrouwen wat men in zo’n elektronisch complexe en gecomputeriseerde nieuwerwetse voiture krijgt. (maar ook dat is voor deze ouwe-meuk-liefhebber natuurlijk persoonlijk)

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 02 juni 2007 05:15 PM
  [ # 35 ]

Wat is betrouwbaar? Ik vind het wel prettig dat een auto het doet op het moment dat weg wil gaan. Dat er dan een electrisch ding kapot is, er een zekering doorbrandt, etc. hoort er dan misschien een beetje bij… Ik heb met m’n XM wel meer electrische probleempjes dan hiervoor met m’n Xantia en AX.
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 02 juni 2007 08:02 PM
  [ # 36 ]

ja, zo heb ik ook het idee dat mijn cx diesel betrouwbaar is, maar als ik vrienden en familie af en toe hoor reageren op mijn verhalen van wat er nou weer mis is. ik denk dat ik er mee heb leren leven en dat betrouwbaarheid gevoelsmatig veranderd is in de loop der jaren. samen oud worden en samen alle gebreken beleven en verwerken. heerlijk toch? op het laatst weet je in ieder geval wel waar je mee rondrijdt. met een nieuwe is het altijd maar afwachten.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 juni 2007 09:40 PM
  [ # 37 ]
patje74 schreef:

Inderdaad, je hebt tegenwoordig een computer nodig om een gedegen storingsanalyse te maken.

zo kwam ik met mijn defecte Vito destijds bij de garage, compu inpluggen starten en binnen de minuut kunnen zien dat verstuiver 3 maar de helft gaf (motorkap was nog niet open geweest)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juni 2007 02:37 PM
  [ # 38 ]
eviltwin schreef:
Arjan Verkade schreef:

C5 is nual rampen auto, dus waarde zakt als een bak straks.
Reparaties zullen te duur zijn Sad

Ik snap niet waarom je altijd van die ongefundeerde sneren naar de C5 moet geven? Ik stel voor dat je eerst 5jaar in een C5 gaat rijden voordat je weer dit soort “meningen” erover gaat verkondigen.  Mad

Toevallig zijn we op de C5 club een poll gestart om erachter te komen of en zo ja welke elektronische problemen een C5 kan krijgen (naar aanleiding van dit soort stomme opmerkingen) en totdusver hebben we niks fundamenteels gevonden, behalve slechte contactjes in de Com2000 waaraan ook een Xsara (pic) of 307 kunnen lijden! Meestal vervangen onder garantie.

Mijn ervaring met vorige Citroenen uti Rennes waren trouwens ook buitengewoon positief (Xantia HDi & Xm V6)

Niks rampenbak dus zo’n C5. Het enige dat er bij mij in 120dkm stuk is gegaan zijn plastic flutjes (oa. scheurtje in de sproeiertank) totale schade totdusver 3x20 eur. Niks elektronica dus en ook voor iemand met weinig sleutelervaring makkelijk zelf op te lossen. (bij de garage was het elk een uur geweest)

De oudste C5s zijn inmiddels 6jaar, met kilometrages richting 300dkm, economisch zijn die auto’s al op, toch mag je er nog steeds enkele kEur voor neertellen.

ach zo bedoel ik het niet Wink

het is natuurlijk allemaal relatief gezien, tuurlijk zijn er zat C5en waar totaal geen problemen mee zijn.
en ja die Com2000 is vervelend in veel modellen, ze zitten overigens niet in elke Xsara, zoals de mijne.
bij mijn ouders is die ook al vervangen, die hebben er wel 1 Wink

maar goed we kennen allemaal de verhalen dat bij de C5 spontaan de elektrische ramen naar beneden gaan, vervolgens moet je de auto uitzetten en weer starten voordat ze het weer doen. zover ik begrepen heb staan de dealers nog steeds voor een raadsel.

relatief gezien blijf ik van mening dat de C5 meer problemen kent dan de Xsara Wink
bij elk merk/model zitten er wel zwarte schapen tussen Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 juni 2007 03:41 PM
  [ # 39 ]
Arjan Verkade schreef:

C5 is nual rampen auto, dus waarde zakt als een bak straks.
Reparaties zullen te duur zijn Sad

Mooi zo, die koop je straks voor een appel en een ei en fix je zelf, de C5 staat hoog op mijn verlanglijstje Razz

Wat de Muliplex betreft, is nu lastig omdat het moeilijk en onbekend is, over een paar jaar zullen de dhz sleutelaars dit ook wel onder de knie hebben. Fastronnie die een lezing over bussystemen gaf op de automaten meeting bij Wuppo, weet er behoorlijk veel van, als je je erin verdiept valt het best mee.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 juni 2007 10:53 PM
  [ # 40 ]

een foutcode lezer-wisser heb je al vanaf 99euro, met sensor uitlezer erbij op 199€

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 juni 2007 11:37 PM
  [ # 41 ]

De software staat hier en daar al op Internet, zojuist 2CD’s gedownload met iets dat “Peugeot Diag2000” heet. Geen idee wat het is, moet het nog installeren en uitproberen.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 13 juni 2007 07:19 PM
  [ # 42 ]

Tja ik vind het altijd lastig, ik heb voor mijn huidige CX een 2.0Pallas gehad die ik uitermate betrouwbaar vond. De athena waar ik nu in rijd,  daar kan ik nog weinig over zeggen omdat ik er pas een paar duizend kilometer mee gereden heb. Wel heb ik een hele hoop preventief vervangen.

Mijn ervaring is dat betrouwbaarheid vooral veel zegt over de eigenaar. goed onderhoud, netjes rijden etcetc.

Blijft over de electronica…. De C5 is niet voor niets in Frankrijk uitgeroepen tot “slechtste Citroën ooit” er zijn C5’s die het redelijk goed doen, maar er zijn er ook die de eigenaren tot wanhoop drijven. Ik durf echt te beweren dat de Xantia een veel betrouwbaardere auto is!

Over het zelf sleutelen, je komt nog niet met alle apparatuur in de beschermde delen van het CAN-bus systeem. Hiervoor moet je echt naar de dealer toe. Alleen milieu gerelateerde zaken kunnen universeel uitgelezen worden.

Maar de vraag is hier, wat is de betrouwbaarste? Als ik zou moeten gokken want zeker weten doe ik het niet:

Xsara 1.9d zonder turbo

Wil je dan toch hydrauliek:

Pak een Xantia 1.9d (van nul tot 100 in een jaarkalender, maar goed…)
of een 1.8 of 2.0 16v die zijn ook niet verkeerd….
Zelfs een HDi van de eerste generatie zou ik nog wel aandurven wegens gebrek aan CAN-bus in die modellen….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 13 juni 2007 09:22 PM
  [ # 43 ]

sla je de Xantia 1.9TD / 2.1TD12 expres over??

Profiel  
 
Gepost: 13 juni 2007 10:03 PM
  [ # 44 ]

De meest betrouwbare Citroën….

Hmmm… ik denk de C1 want dat is een Toyota Smile

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 13 juni 2007 11:30 PM
  [ # 45 ]
voge schreef:

sla je de Xantia 1.9TD / 2.1TD12 expres over??

betrouwbaar? terwijl je rustig ligt te slapen pleegt dat ding gewoon zelfmoord. kijk maar hoe die bol door de motorkap is gekomen in het betreffende topic.
betrouwbaar?

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook