Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ja, het is toch ook een pracht noviteit.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik heb 3 Ambiances gehad en alle drie hadden een 13e raam. De eerste Ambiance had geen airco overigens.
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik weet het ook niet zo goed
XM dash type 1 is mooier, dan wel met 1 spaaks stuur.
dat andere type 1 stuur vind ik echt niet mooi, dan vind ik type 2 met airbag weer stuk mooier
Achterkant van type 2 vind ik mooier, de spoiler natuurlijk
bij type 2 vind ik het weer een groot voordeel dat bij de topmodellen alles volledig meegespoten is, dat zwarte plastic is toch wat minder
over de voorkant twijfel ik een beetje
XM V6 met oer velgen is natuurlijk erg gaaf.
en natuurlijk ook de VSX velgen
de type 1 XM 24v velgen zien er ook goed uit
bij type 2 vind ik die velgen onder V6 Exclusive weer niet mooi
ohja, type 2 mist natuurlijk weer diravi
Ideale XM moet je denk ik eigenlijk zelf maken
sommige type 2 wellicht maar mijn vsx heeft wel zeker diravi…
iemand mijn lm etoiles nog ruilen tegen gave blokjesvelgen?
du pain… du vin… du Citroën
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een serie2 met een PRV motor heeft diravi.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
flipje van thiel schreef:iemand mijn lm etoiles nog ruilen tegen gave blokjesvelgen?
...of tegen mijn flipjeboekjesverzameling….?
rijdt dat lekker dan?
du pain… du vin… du Citroën
I of II
Effe alle flauwekul op een rijtje!
Over smaak valt -zo blijkt op dit forum maar weer- uitstekend te twisten.
Dat geldt maar beperkt voor de XM.
Voor de duidelijkheid. Zoalang citroen auto’s maakte met de grote A, dat is ongeveer tot en met de XM, waren dat stuk voor stuk auto’s met karakter. Eigenzinnige ontwerpen met een eigen identititeit én hadden ze allemaal een paar overeenkomsten, die samenhangen met merkidentiteit. Dat gaat verder dan een logo. Zo zie je nu weer onstaan dat alle neuzen een zelfde uitstraling krijgen. Dat is goed voor de herkenbaarheid van het merk en de samenhang in het programma.
De XM:
Eigenlijk is de enige mooie XM de Series I t/m 1991.
Dt komt doordat die zijn uitgevoerd zoals ze in het oorspronkelijke ontwerp zijn bedoeld. Zie evt. http://home.planet.nl/~d.e.jansen/
Daarna is het langzaam maar zeker achteruit gegaan omwille van productietechnische of veiligheidsaspecten.
De altijd karakteristieke wielontwerpen van citroen, in dite geval “het blokjeswiel en het tandjeswiel van de V6 en V6 24v” van de eerste 3 bouwjaren en het 1-spaaks stuurwiel markeren deze auto’s.
Na het verdwijnen hiervan is de authenticiteit van de auto aangetast. Het ontwerp is niet meer puur. Er zullen mensen zeggen: “ja, maar van prototype naar productietype gaat er al veel meer veloren dan in alle modelwijzigingen samen” Dat klopt natuurlijk, en dat is geheel verklaarbaar. Vaak helaas. (Denk aan de vennijnige maar superstrakke spiegeltjes van de proto jaguar F-type, bovenop de A-stijl en aan alle coole Citroen prototypes van de laatste jaren, de C-airdream, airlounge enz.
Het is alleen zo dat zonder de versimpelingen die vaak worden aangebracht aan het productietype, de auto helemaal niet gemaakt kan worden. Het prototype dient in de autoindustrie vaak meer als inspiratiedocument en schetsboek. Het uiteindelijke stuk moet betaalbaar en produceerbaar zijn en aan alle eigen voldoen, technisch en qua regelgeving.
Toen verder:
1992: het voor de digitale airco duidelijk “niet mee ontworpen maar achteraf ingeknutselde” aircobedieningsscherm, een “TWEE SPAAKS” sturwiel!@!!!! Het golfjeswiel, niet lelijk maar wel “minder citroen”
1995: “Xantia-achtige” neus, “saab/volvo-dashboard..
Het ronde vierspaaks karakterloze zo uit iedere duitser of jap afkomstige 4 spaaks stuurwiel.
Door het meespuiten van de spiegels en de parafan wordt het zeepbel/ufo panorama van Bertone geweld aangedaan (Zie fotos eerdere link)
1998: Het fraai ontworden zitmeubilair moet plaats maken voor een standaard goedkoop europees seats en sofa’s meubelementje met een laffe mix van leer en stof. Dat terwijl het maken van keuzes net iets was dat Wouter Bos en JP van Citroen hadden kunnen leren!
Gelukkig heeft een tijdje de merkgeest weer over de onwerpafdeling gewoed begin deze eeuw en zijn er weer mooie dingen gemaakt om van te dromen voor later. (Tenminste voor gewone stervelingen zoals ik die geen nieuwe C6 exclusive kunnen trekken)
Want de nabije toekomst belooft weer weinig goeds.. als ik naar de vooruitzichten voor de c5 kijk en de kleinste gewoon een toyota is met minder garantie…
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Re: I of II
Matthijs schreef:
Eigenlijk is de enige mooie XM de Series I t/m 1991.
En ook nog Matthijs heten….
Effe alle flauwekul op een rijtje!
Over smaak valt -zo blijkt op dit forum maar weer- uitstekend te twisten.
Dat geldt maar beperkt voor de XM.
Hoi Mathijs en de rest,
Schei toch uit , als ik type I rijdt, dan ga ik toch zeker niet op type II stemmen
En omgekeerd.
Elk type heeft zijn eigen dingen, de keus is aan iedereen zelf !
Dus: Het hoogste aantal reacties van berijders/gebruikers van type I of II is de winnaar
Groet Rob.
p.s. Type I is toch de mooiste
Biertje ? .......... Nee, XM !
Veel innovatieve technologie komt daarvandaan
Copy-paste bedoel je
Re: I of II
Matthijs schreef:Effe alle flauwekul op een rijtje!
Over smaak valt -zo blijkt op dit forum maar weer- uitstekend te twisten.
Dat geldt maar beperkt voor de XM.
en nog veel meer zever
Ik denk dat de toon van jou onzinnige betoog niet helemaal in de smaak valt ... op mij komt die bijzonder onvriendelijk en ja, zelfs citro-fundamentalistisch over.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:
Ik denk dat de toon van jou onzinnige betoog niet helemaal in de smaak valt ... op mij komt die bijzonder onvriendelijk en ja, zelfs citro-fundamentalistisch over.
Ha Jeroen,
Dank voor je feedback op mijn wellicht wat prikkelende schrijfstijl. Die is overigens helemaal niet onvriendelijke bedoeld hoor. Ik vind het alleen leuk om wat discussie los te maken.
Overigens zijn jouw teksten ook niet altijd even genuanceerd
Jeroen28 schreef:
Het gaat mij erom dat ik kan rijden in een auto en niet het patsgehalte van een museumstuk.
En nee. De C5 series 1 is niet mooier dan de series II. De C5 is sowieso niet echt mooi. Alleen de kont van de Break is bijzonder en de neus van de series twee is fraai. Het profiel van de wagen (zijaanzicht) is ronduit teleurstellend. Hij schijnt wel lekker te rijden en is (Break) tamelijk ruim.
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dwalen we hier nu niet een beetje af, maar gigantisch af.
Geef aan wat je wel en niet mooi vindt aan een type I of II, of dat je kiest voor type I of II, maar stop met dat gezanik en gezever.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Matthijs schreef:Jeroen28 schreef:
Ik denk dat de toon van jou onzinnige betoog niet helemaal in de smaak valt ... op mij komt die bijzonder onvriendelijk en ja, zelfs citro-fundamentalistisch over.
Ha Jeroen,
Dank voor je feedback op mijn wellicht wat prikkelende schrijfstijl. Die is overigens helemaal niet onvriendelijke bedoeld hoor. Ik vind het alleen leuk om wat discussie los te maken.Overigens zijn jouw teksten ook niet altijd even genuanceerd
Jeroen28 schreef:
Het gaat mij erom dat ik kan rijden in een auto en niet het patsgehalte van een museumstuk.
En nee. De C5 series 1 is niet mooier dan de series II. De C5 is sowieso niet echt mooi. Alleen de kont van de Break is bijzonder en de neus van de series twee is fraai. Het profiel van de wagen (zijaanzicht) is ronduit teleurstellend. Hij schijnt wel lekker te rijden en is (Break) tamelijk ruim.
Ik denk dat jij nu heel hard in moet gaan binden. Je loopt nu niet alleen je eigen mening als zeinde feit en wet te verkondigen, nee je loopt ook de auto’s van andere mensen, die heel blij zijn met die auto. Zelf ben ik tevreden ex c5 rijder en ongelooflijk tevreden xm type2 rijder.
Daarbij rijdt mijn zusje een c1. Het is voor haar gewoon een leuk betaalbaar autootje waar toevallig ook nog is een citroen logo op zit.
Kortom: laat iedereen in zn waarde. Het is leuk dat je een mening hebt, maar laat het dan ook duidelijk een mening zijn en ga niet de grens opzoeken…
Nu weer heel hard ONTOPIC!
Wat mij betreft trouwens duidelijk T3….
Xsara Coupe