14 van de 16
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende > 
   
Wat is mooier ?? Type I/Type II
ronaldeponald
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 04 juli 2007 07:12 PM
  [ # 196 ]

ff snel nieuw leven proberen in te blazen, wat is je perfecte xm dan presies…..... Confused:

mijn ‘perfecte’ xm :

type 1, 1994, v6, 24v, exclusive, zilver, blokjesvelgen, break, eenspaaksstuur, zwart leder, automaat

als iemand die heb staan

Mijn perfecte XM:

Type 1, 1991, V6.24, Handgeschakeld, CC, Zwart, Speedline-velgen, Berline, eenspaakstuur, leer.

Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 juli 2007 07:22 PM
  [ # 197 ]
ronaldeponald schreef:

ff snel nieuw leven proberen in te blazen, wat is je perfecte xm dan presies…..... Confused:

mijn ‘perfecte’ xm :

type 1, 1994, v6, 24v, exclusive, zilver, blokjesvelgen, break, eenspaaksstuur, zwart leder, automaat

als iemand die heb staan

Mijn perfecte XM:

Type 1, 1991, V6.24, Handgeschakeld, CC, Zwart, Speedline-velgen, Berline, eenspaakstuur, leer.

Een betrouwbare, redelijk zuinige, V6.24v met automaat, en leer. Dus voor mij een laatste serie, bouwjaar vanaf 1999.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 04 juli 2007 07:25 PM
  [ # 198 ]
DrogerT schreef:
ronaldeponald schreef:

ff snel nieuw leven proberen in te blazen, wat is je perfecte xm dan presies…..... Confused:

mijn ‘perfecte’ xm :

type 1, 1994, v6, 24v, exclusive, zilver, blokjesvelgen, break, eenspaaksstuur, zwart leder, automaat

als iemand die heb staan

Mijn perfecte XM:

Type 1, 1991, V6.24, Handgeschakeld, CC, Zwart, Speedline-velgen, Berline, eenspaakstuur, leer.

1990 versie type 1, stof, alles elektrisch, stalen velgen met originele citro wieldoppen Cool, airco + 13e ruit, één spaaksstuurwiel en geen gedonder met elektra Wink

oh wacht ff, ik beschrijf nu mijn auto!  Laughing

Dit wás mijn auto totdat ik er leer in meubelde. Nou ja, en etoiles ipv wieldoppen…

XMs met wielDOPPEN…..tja…  Confused  Wink

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 juli 2007 10:19 PM
  [ # 199 ]

Ik heb dus een perfecte XM, zesde maand 1994, turbo comfort en hardstikke goed in orde. Staat alleen voornamelijk stil en dat kost ook best wel veel, maar het is een heerlijke auto.

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 05 augustus 2007 09:44 PM
  [ # 200 ]

Ik zie liefst de type 1.
Ikzelf rij geen XM, maar een C5 (type1). Heb wel nog leren rijden met eerst de CX (type1) en daarna de XM TD12 type1 uit 91.
Ik val dan vooral voor het eenspakig stuur (met radiobediening) en de grote spoiler van de eerste versie.

Meestal zie ik liever het originele type dan de later gefaceliftenversie (behalve dan bij de AX en BX).

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 03 september 2007 07:45 PM
  [ # 201 ]

Ik heb nu sinds kort zelf een type 1 en het dashboard is veeeeele malen mooier maar qua gevoel van stevigheid is een type 2 toch beter hoor.
Maar een type 1 is mooier, dat weet ik nu ook Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 september 2007 07:53 PM
  [ # 202 ]

Dilemma.

Op de pollvraag: wat vind je mooier heb ik type 1 gestemd.

Maar als ik praktisch zou moeten kiezen: type 2 ES9J4 met handbak.

Want: stiller, betrouwbaarder, degelijker, meer opties.

Mijn referenties:

v6 12v aut. type 1
2.0 aut. type 1
2.1 turbo d12 type 1
v6 12v aut. type 2
v6 24v type 2

Ik vind t wel jammer dat diravi eruit is gegaan bij de es9j4 en de styling van het dashboard (vooral het stuur) vind ik Citroen onwaardig bij een type 2.

Eigenlijk is het net als met een BX. De types 1 zijn hardstikke lollig, maar ik moet er niet aan denken er elke dag mee te rijden. Dan vind ik een type 3 veel fijner.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 03 september 2007 09:05 PM
  [ # 203 ]

Ik vind t wel jammer dat diravi eruit is gegaan bij de es9j4 en de styling van het dashboard (vooral het stuur) vind ik Citroen onwaardig bij een type 2.

De Diravi is wegbezuinigd in een laatste wanhoopspoging van Citroen om de kosten te drukken. Vind ik ook jammer.
Dat het ontwerp van het dashboard en stuur ‘Citroen onwaardig’ is kan ik niet met je eens zijn. Citroen heeft zich door de jaren heen geprofileerd met unieke en geavanceerde ontwerpen en ideeen, maar dat houdt niet in dat ze tot in het oneindige moeten vasthouden aan een formule uit de 50-er jaren.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 03 september 2007 09:22 PM
  [ # 204 ]

Dat het ontwerp van het dashboard en stuur ‘Citroen onwaardig’ is kan ik niet met je eens zijn. Citroen heeft zich door de jaren heen geprofileerd met unieke en geavanceerde ontwerpen en ideeen, maar dat houdt niet in dat ze tot in het oneindige moeten vasthouden aan een formule uit de 50-er jaren.

Er is wel een nuance verschil tussen het design van de jaren 50 en het design van het eerste type XM dashboard. Het gaat niet alleen om het eenspakig stuurwiel, maar om het geheel. Dat maakt het interieur van zo`n type1 juist futuristisch, een beetje B&O design met die grote vlakken en de mooie cockpit met knoppen achter het stuur(bij tweespakig niet meer te zien Evil or Very Mad ). Het geeft heel veel rust en dat sluit juist aan bij de filosofie van Citroën.

Het type2 dashboard is een nietszeggend geheel met een plastic Jumpy stuur Laughing . Omdat Citroën in die tijd “normale” auto`s moest gaan maken, dat voor ieder toegankelijk moest zijn. (ik blijf het flauwekul vnden)

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 03 september 2007 09:39 PM
  [ # 205 ]
Jan-hendrik schreef:

De Diravi is wegbezuinigd in een laatste wanhoopspoging van Citroen om de kosten te drukken. Vind ik ook jammer.

Oh, ik las ergens dat de Diravi-stuurinrichting niet meer paste icm de ES9J4 motor. Is het dan wegbezuinigen, of geen zin meer hebben om ergens tijd en geld in te steken om een systeem te herontwikkelen waar menig autoblad toch troep over schrijft. Ik vind het ook jammer dat het eruit is, niet daarvan. Voor mij dus geen XM met ES9J4 motor, of iemand moet een oplossing hebben. Wink Bovendien mis ik dan m’n dashboardkast…er heeft iemand een airbag ingepropt…wel zo veilig, maar weer ten koste van.

Jan-hendrik schreef:

Dat het ontwerp van het dashboard en stuur ‘Citroen onwaardig’ is kan ik niet met je eens zijn. Citroen heeft zich door de jaren heen geprofileerd met unieke en geavanceerde ontwerpen en ideeen, maar dat houdt niet in dat ze tot in het oneindige moeten vasthouden aan een formule uit de 50-er jaren.

Eens, het dashboard in de type 2 is gewoon een doorontwikkeling van het Citroën-huis, ergens zie je dat het de voorloper is van het dashboard in de C5.

Ik las ook nog wat over plastic zooi in een type 2-dashboard, nou, dat is in een type-1 niet veel anders, alleen zit er een mooi textuurtje op. Ik kan niet kiezen tussen de beide dashboards. En intussen heb ik een type-1 autoradiovak bemachtigd, zodat ik de grote klep weer heb. Ik maak wel foto’s als het ingebouwd is! Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 03 september 2007 09:45 PM
  [ # 206 ]

Er is wel een nuance verschil tussen het design van de jaren 50 en het design van het eerste type XM dashboard. Het gaat niet alleen om het eenspakig stuurwiel, maar om het geheel. Dat maakt het interieur van zo`n type1 juist futuristisch, een beetje B&O design met die grote vlakken en de mooie cockpit met knoppen achter het stuur(bij tweespakig niet meer te zien Evil or Very Mad ). Het geeft heel veel rust en dat sluit juist aan bij de filosofie van Citroën.

Het type2 dashboard is een nietszeggend geheel met een plastic Jumpy stuur Laughing . Omdat Citroën in die tijd “normale” auto`s moest gaan maken, dat voor ieder toegankelijk moest zijn. (ik blijf het flauwekul vnden)

Ik zei niets over het eenspakige stuurwiel. Citroen had haar redenen om te besluiten dat het futuristische van type I, daterend van vele jaren her, op een gegeven moment niet meer futuristisch was, behalve dan voor een gering aantal freaks met nostalgische herinneringen aan het verleden, maar dat brengt geen brood op de plank.
Bij serie II bevinden zich nog maar weinig knoppen achter het stuur, dat overigens in de hogere regionen modellen met leer bekleed is, en zijn voor het gross makkelijk te zien en te vinden.
De filosofie van Citroen is gericht op vooruitstrevendheid en niet stil blijven staan in de tijd. Deze trend is duidelijk zichtbaar in de huidige modellenreeks. Als we kijken naar hoe Citroen zich heeft ontwikkeld sinds haar ontstaan wordt dit maar al te duidelijk.
Met alle respekt vind ik de termen ‘onwaardig, nietszeggend en flauwekul’ niet echt fair wanneer we het hebben over onze geliefde XM die in allerlei kleuren en smaken beschikbaar was.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 03 september 2007 09:52 PM
  [ # 207 ]

Bovendien mis ik dan m’n dashboardkast…er heeft iemand een airbag ingepropt…

Ja, daar moet ik ook nog steeds aan wennen. Oplossing: gewoon minder troep meenemen Wink

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 03 september 2007 09:53 PM
  [ # 208 ]

Tijdens midden jaren negentig heeft Citroën in mijn ogen zich niet vooruitstrevend gedragen, omdat de conservatieve Peugeot dat niet wilde.

Aan de huidige modellenreeks van Citroën is er eindelijk weer wat nieuws te zien zowel op het gebied van techniek als design.

Een serie2 is de doorontwikkelde XM en is betrouwbaarder, maar persoonlijk vind ik de esthetische veranderingen aan de serie2 te radicaal.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 september 2007 12:39 AM
  [ # 209 ]
Jan-hendrik schreef:


Met alle respekt vind ik de termen ‘onwaardig, nietszeggend en flauwekul’ niet echt fair wanneer we het hebben over onze geliefde XM die in allerlei kleuren en smaken beschikbaar was.

Sja, ik zei iets als “ik” “vind’ en “citroen-onwaardig” in 1 zin. Mijn mening dus.. Daar blijf ik uiteraard bij.  Maar til niet zo zwaar aan mijn oordeel. Type 2 XM’s zijn ook prachtbakken: maar ze hebben simpelweg weer andere pluspunten.

Profiel  
 
jeanhup
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 17-12-2004

Gepost: 01 maart 2008 01:50 PM
  [ # 210 ]

Re: I of II

Matthijs schreef:

Eigenlijk is de enige mooie XM de Series I t/m 1991.
Dt komt doordat die zijn uitgevoerd zoals ze in het oorspronkelijke ontwerp zijn bedoeld. Zie evt. http://home.planet.nl/~d.e.jansen/
Daarna is het langzaam maar zeker achteruit gegaan omwille van productietechnische of veiligheidsaspecten.

Ik vind van de oorspronkelijke proto-ontwerpen die met afgeronde vormen (linksboven op de protopagina van jansen) de mooiste en de meest tijdloze. Veel van die proto’s blinken uit in een onevenwichtige styling. De type 2 neigt nog het meest naar dit ontwerp met haar afgeronde hoeken. Stylistisch niks mis mee!

Qua poll heb ik dus uiteindelijk voor de type II gekozen omdat ik bijna alles eraan mooier en subtieler vind (eenspakig stuur uitgezonderd). Dat het in feite ook nog een betere auto is maakt de keuze wel heel eenvoudig. Type II dus!

Overigens vind ik het jammer dat hier vaak wordt afgegeven op de “Xantia-esque” restyling van het type 2. Ik denk dat er weinig auto’s zijn die zo evenwichtig en mooi ontworpen zijn als de Xantia. De Xantia mag dan wel niet uitblinken in extravagante stylingdetails, het ontwerp als geheel is gewoon subliem en uniek en daarmee absoluut citroen-waardig. Ik denk zelf dat het de beste ‘echte’ Citroen is die ze de laatste 25 jaar gehad hebben (en ik heb ze allemaal gehad/gereden op de ID/DS/SM na).

| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!

Profiel  
 
 
14 van de 16
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook