13 van de 23
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
CX 2500D 1980 van bx-cannes; APK!
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 19 januari 2012 05:07 PM
  [ # 181 ]

@ La Leo,
de automaterialenzaak zegt dat de Payen 35-1370 een krukas keerring is en geen aandrijfas keerring. Gaat dat goed?

Profiel  
 
Gepost: 19 januari 2012 09:53 PM
  [ # 182 ]

Ja, want die gasten weten niets van de CX!  Laughing

Kijk, het zal ongetwijfeld ook van ‘een’ auto een krukaskeerring zijn (wel een piepklein krukasje dan), maar als de maat 35 x 50 x 8(of 7) is, past ‘ie hoor!

Edit: strikt genomen is het een ‘differentieelkeerring’ en geen aandrijfaskeerring.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 20 januari 2012 10:38 AM
  [ # 183 ]

Mooi! Ik heb ze besteld, morgen binnen.

Er zat ook een doosje van CTA bij de post met m’n nieuwe handremkabels en bovenste fusee kogels. Moet ik de binnenkabel van een handremkabel nog inspuiten of invetten?

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 20 januari 2012 03:20 PM
  [ # 184 ]

Dat is jammer. Er staat een mooie stabilisatorstang drukker op ebay, maar dan net de verkeerde. Deze is voor het oude type stabilisatorstang met zo’n huls moer. Maargoed, misschien handig voor iemand die er naar op zoek is. klik

Ik ga eens nadenken om zo’n ding in elkaar te lassen.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 23 januari 2012 01:44 PM
  [ # 185 ]

Zaterdag 2 nieuwe remleidingen gemaakt. Deze waren verrot waar ze de wielkuip in komen. De nieuwe handremkabels ook meteen gemonteerd. Dat was nog een klusje, want de console moest eruit en wist niet meer hoe dat zat… De eindmoeren ook compleet vergaan, dus uiteindelijk een ijzerzaag op de kabel gezet om snel de oude eruit te krijgen.
De keeringen zitten ook op het differentieel. Ik heb ze met een grote dop en een klein hamertje in de dekplaat getikt. Hopelijk zit het goed, nog nooit gedaan zoiets. Daarna de bak aan het blok geregen, en startmotor erop gezet. Volgende sessie de dynamo en de spruitstukken en dan hengel ik het er weer in.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 januari 2012 01:53 PM
  [ # 186 ]

Dat schiet dus weer aardig op,
Leidingen die naar de voorraadbol gaan wel goed?
Want daar kun je nu ook mooi bij.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 23 januari 2012 01:59 PM
  [ # 187 ]

Ja die waren goed genoeg, en langs de linker subframe balk richting dwarsbalk ook, want dat was bedekt met een goeie laag conserverings meuk (olie+zand)  Wink

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 januari 2012 02:05 PM
  [ # 188 ]

Goed bezig.
Dan snel het blok er weer in en rijden maar.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 25 maart 2012 11:48 PM
  [ # 189 ]

Het blok zit weer in de wagen,met dank aan MKatgert.
Ik heb het teruggezet zonder spruitstuk, dynamo en hd-pomp. Het gleed er zo in, zonder aanlopers en gelazer. Daarna de dynamo gemonteerd. De hd-pompunit past niet zomaar, die moest eerst gesplitst in het alu mountingbracket en daarna de losse pomp en accumulator.
Ik heb ruzie met de snaren van de pully, want het lijkt wel of die niet tussen de bak en de pully rand doorkunnen. Ik begrijp er niks van. Ook zoiets, ik had de versnellingsbak gemonteerd, alles vast, blijkt dat de pully niet over de as past.Ik heb toen de pully gedemonteerd in drie stukken en een voor een gemonteerd.
De plug van de diravi unit samen met de kmteller kabel was ook goed voor een half uur klungelen. Ik hoop dat het goed zit, we merken het vanzelf.
Binnenkort de spruitstukken er weer op, en dan de raditor. Dan is de laatste stap de fuseekogels.


Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 02 april 2012 12:01 AM
  [ # 190 ]

En hij doet het weer! Alles gemonteerd vandaag. Starten lopen. Alles lijkt te werken.

Morgen heb ik nog wel een fotootje.

Iets anders, heeft iemand een idee hoe ik aan de 6335-T kan komen ( pers voor bovenste kogels). Ik ga die stab stangen niet los krijgen, dus wil ik de fuseekogels op de wagen vervangen.

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 02 april 2012 01:07 AM
  [ # 191 ]

De stabilisatorstangetjes kunnen inderdaad goed vast zitten. Ik heb er vorig jaar ook flink op gevloekt. CEE-IKS bood de oplossing; ik had me nog zo voorgenomen te onthouden hoe het ging maar het enige wat ik me nog weet te herinneren is dat je een met een vuistje (je weet wet: een flinke hamer)de boel opsluit, met een koevoet de boel op spanning zet en vervolgens ergens een leuke tik uitdeelt. Ergens. Vraag CEE-IKS voor details. Het is een kwestie van “de aanhouder wint”. Pas wel op dat je je hoesjes van de stab stangetjes niet vernielt. Dat is slordig en staat een APK goedkeuring in de weg.

Als dat los is, kun je de bovenste draagarm losmaken met behulp van een flinke ringsleutel (plat het liefst) maatje 24 als ik me niet vergis. Let wel op: er kunnen stelplaatjes gemonteerd zijn ten behoeve van de sporing. Noteer waar de stelplaatjes zitten (links of rechts van de arm, bestuurders of bijrijderskant), anders is de sporing verdwenen. Het kan vast zitten; de boel zit met een flink aantal Newtonmeters gemonteerd

Ik wist niet dat dat ook nog op het programma stond, maar e.e.a. was wel stukken makkelijker geweest met het blok eruit. Het zal nu maar zo kunnen zijn dat je je bovenste motorsteun moet losmaken om het blok een beetje te kantelen (om je ringsleutel ertussen te krijgen; maar mss dat dat alleen geldt voor een Douvrin-blok).

Als de bovenste draagarm eenmaal los is, dan is de volgende stap de blauwe pers bij de buren in de schuur Smile. Met behulp van wat oude achterwielsraagarmlagerschalen (wat een heerlijk scrabblewoord!)kun je dan met veel gepers en gekreun de bovenste fuseekogel eruit persen. Als je een beetje zoekt op Ebay heb je ze trouwens al voor onder de 50 euro. Inpersen geschiedt in omgekeerde volgorde.

Tja, en als je dan toch de boel los hebt: waarom niet gelijk de lagers van de bovenste draagarm vervangen? Ik heb dat destijds wel gedaan. Onder de noemer: “nuj we er toch zijn”. De SKF nummers liggen nog wel ergens in onze kast. Franqq heeft trouwens eenzelfde operatie gedaan. Wellicht dat die de SKF nummers zo kan oplepelen. Niet heel moeilijk, wel ff de oude eruit lepelen en de lagerschalen eruit lassen (en dat mag weer!)

Kort samengevat: als ik me in herinnering breng hoeveel kracht er nodig was om het bovenste lager eruit te persen op de blauwe pers in de werkplaats, dan vraag ik me af hoe dat mogelijk zou zijn OP de auto.

T.

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 april 2012 08:29 AM
  [ # 192 ]

Bovenste draagarmen hebben alleen aan de voorzijde een vulplaatje.
Met een lipje eraan.
Het zijn de onderste draagarmen wie met vulplaatjes gemonteerd zitten.

Succes in ieder geval.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 02 april 2012 11:38 AM
  [ # 193 ]
mcmlxxiv schreef:

als ik me in herinnering breng hoeveel kracht er nodig was om het bovenste lager eruit te persen op de blauwe pers in de werkplaats, dan vraag ik me af hoe dat mogelijk zou zijn OP de auto.


Nou, met die tool waar hij om vraagt dus. Wink
Deze:

Te koop bij CitroWorld voor € 145,00

Is alsnog wel een heel gekloot op de auto en je hebt een lange pijp nodig om kracht te zetten, maar ‘t is sneller dan eerst de hele draagarm demonteren. Tenzij je toch de lagers gaat doen inderdaad!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 02 april 2012 12:08 PM
  [ # 194 ]

@LaLeo: Zoiets werkt wel een beetje behoorlijk? Of raad je aan om de zaak te demonteren en onder een grote pers te zetten.

Profiel  
 
Gepost: 02 april 2012 04:44 PM
  [ # 195 ]

Het werkt prima, maar het blijft een duw-en trekwerk, waarbij het eerste stukje rottig is (van het inpersen vooral) omdat je dan nog geen vastheid hebt. Kan me voorstellen dat iemand die het nooit gedaan heeft z’n geduld zou verliezen (was bij mij wel zo in het begin haha).

Maar voor een geoefend monteur is het geen punt. Zoals ‘mijn’ Sjors Cool hier:


In een losse pers is relaxter werken omdat je dan het werkstuk in de pers kunt laten rusten. Dus áls je die draagarm los krijgt, zou ik dat doen (als tijd geen rol speelt dus, want het is wel meer werk).

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
13 van de 23
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook