Wie van de forumgebruikers kan mij vertellen hoe ik de luchtfilter van een C4 coupé met 1,6 hdi Td 110 pk dieselmoter moet vervangen.? Ik weet hem wel te zitten, maar weet niet hoe ik erbij kan.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Renier.
Hallo,
Weet niemand dit, ik kan het me niet voorstellen!!!!!!!!!!!!!!!
Renier
maak ff een fototje van je luchtfilterhuis mischien kan ik je dan helpen greetzZz
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Het is best een rot werk om te doen. Aantal slangen verwijderen en ook de plaat boven op de motor. Hij zit met een aantal schroefjes vast en kan dan uit elkaar, maar de ruimte is minimaal (p307 dus ongeveer als een c4).
Zit aan de achterkant van het blok. Hij zit ook nog eens in rubbers dus dat gaat vrij lastig bij het inelkaar steken. Succes
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
luchtfilter zit idd achter de motor, op de foto in de link hieronder kan je dat mooi zien:
michel-16v schreef:Het is best een rot werk om te doen. Aantal slangen verwijderen en ook de plaat boven op de motor. Hij zit met een aantal schroefjes vast en kan dan uit elkaar, maar de ruimte is minimaal (p307 dus ongeveer als een c4).
Zit aan de achterkant van het blok. Hij zit ook nog eens in rubbers dus dat gaat vrij lastig bij het inelkaar steken. Succes
Hoe hebben ze dat zo kunnen verzinnen bij PSA….om een onderdeel wat nogal eens vernieuwd moet worden (zeker bij een diesel) op zo’n onmogelijke plek te maken.
Het lijkt wel of de eigenaar van een Citroen niks meer zelf mag doen aan z’n auto.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Bram schreef:Hoe hebben ze dat zo kunnen verzinnen bij PSA….om een onderdeel wat nogal eens vernieuwd moet worden (zeker bij een diesel) op zo’n onmogelijke plek te maken.
Tja, ieder vrij plekje wordt tegenwoordig benut. Het is niet meer zoals “vroeger” waar nog een motorblok extra langs kon worden geplaatst onder de motorkap
ice96 schreef:Bram schreef:Hoe hebben ze dat zo kunnen verzinnen bij PSA….om een onderdeel wat nogal eens vernieuwd moet worden (zeker bij een diesel) op zo’n onmogelijke plek te maken.
Tja, ieder vrij plekje wordt tegenwoordig benut. Het is niet meer zoals “vroeger” waar nog een motorblok extra langs kon worden geplaatst onder de motorkap
Ja….en dat is naar mijn mening een foute strategie van de heren ontwerpers, de laatste jaren
Niet alleen de eigenaar zelf schrikt zich rot als hij eens langs de kant staat met pech (onder de motorkap) maar ook de WW…...om nog maar te zwijgen van de monteurs, die van hun chef de opdracht krijgen een bepaald klusje te gaan doen.
Ontopic : het is dus te zot voor woorden dat ze een simpel ding als een luchtfilter op zo’n onmogelijke plek maken…en het zou me niks verbazen als er nog wel meer van dit soort voorbeelden te noemen zijn bij de nieuwste generatie auto’s (lees: Citroen).
Als 1 voorbeeld wil ik maar noemen het simpelweg vernieuwen van een nieuwe (kop)lamp onderweg…waar ik van sommige Citroens al heb gelezen dat het vrijwel onmogelijk is voor een leek om die er zelf in te zetten.
Dat was 20 of 30 jaar geleden geen enkel probleem.
@Bram: Dat koplampen verhaal is zeker neit alleen bij citroen zo, vrijwel ieder merk heeft wel modellen emt dit “probleem”.
De nieuwere modellen van Citroen, zoals de C4 Picassoen Jumpy 3 zijn wel weer eenvoudig te vervangen (toegankelijk).
En dat de ruimte steeds beperkter wordt is ook bij andere merken niet anders. Dat het luchtfilter op een ietwat ongelukkige plaats zit bij de C4 is waar, maar is op zich wel goed te doen hoor als je even wat dingen verwijderd.
En anders is mijn mening dat je het gewoon moet laten doen, als het allemaal teveel moeite is.
Dr hebben wel meer merken last van zulke geintjes, al doen sommige merken wel hun best om oplossingen te zoeken.
Afgelopen week moest ik bij een nieuwe Fiesta het luchtfilter vervangen, je ziet m eerst niet zitten. Na enig zoekwerk blijkt in het stuk plastic verwerkt te zitten dat op de motor ligt. 2 boutjes los, je klikt m los en dan 10 schroefjes (4 is ook genoeg…) om bij het filter te komen… Leuk die jongens van Ford…
Bij een nieuwe Opel Astra kun je de lampen vervangen via de wielkast, prima systeem, onder de kap kun je er niet bij. Opel denkt hier dus wel over na, net als vroeger overigens. Koppeling van n oude Astra (begin jaren 90 model) kun je in n half uurtje vervangen..
Tsja en dan Citroën… Blijft moeilijk voor die fransen…
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Het is idd erg lastig om tegenwoordig zelf wat aan je auto nog te doen.
Even een luchtfiltertje steken bij een 1,6 hdi vraagt al wat technische kennis.
Er zit tegenwoordig zoveel op zo’n motor dat het een erg grote motor word, en de motorruime word daarin tegen minder toegankelijk. Daar is de 1.6 hdi een goed voorbeeld van wat een sensoren etc er opzitten.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge