Multiriem vervangen
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 12 juni 2007 01:41 AM

Overmorgen moet ik van een Xsara 19D 1998 de multiriem en spanrol vervangen.
Heeft iemand nog tips of handigheidjes?

Oja, ik kan nergens een (online) haynes vinden van de Xsara. Heeft iemand toevallig een stukje werkplaatshandboek van deze auto, en dan het stukje multiriem en spanrol?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 12 juni 2007 12:58 PM
  [ # 1 ]

Ff tekenen hoe de riem over de rollen loopt, als je ff wordt afgeleid ben je t al weer vergeten. Wij tekenen t altijd op de brug met n krijtje, op de grond kan ook natuurlijk Laughing  Laughing

Ringsleutel op de spanrol en niet met je hoofd te dicht bij de ringsleutel. Voor je t weet sla je jezelf voor je kop… Laughing  Zorg er voor dat je n zo lang mogelijke slag hebt met de ringsleutel, anders krijg je m nooit ver genoeg.

Vergelijk de nieuwe en de oude riem ff, het komt vaak voor dat je niet de goede lengte krijgt… De nieuwe riem is wel wat strakker dan de oude..

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 13 juni 2007 03:19 AM
  [ # 2 ]

Dank tot zover.
Ik heb de auto hier staan, en ik ga morgenvroeg direct de boel uit elkaar draaien. Ook direct even de maten van span/looprol opmeten, er zijn nogal wat verschillenden als ik dat zo zie bij lasaulec.
De auto heeft airco en stuurbekrachtiging, dus het is allemaal lekker propvol, en lastig sleutelen..

Naja morgenvroeg eerst de wielkuip maar eens demonteren..

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 13 juni 2007 12:52 PM
  [ # 3 ]

Zo alles ligt uit elkaar, en de nieuwe onderdelen zijn besteld.
Qua maten kwam alles overeen met ‘het boek’ dus ik verwacht direct de juiste spullen te krijgen. (riem van plm 175cm, diameter spanrol 70mm en diameter looprol 60mm)

Er was trouwens een hap uit de looprol Shocked  Misschien is de multiriem daarom stukgelopen.. (er misten 3 ribben)

Oja, toen de spanner los lag, stond de riem nog onder spanning…. Hoe krijg ik straks de riem weer om de spanner ed zonder giga veel kracht te gebruiken???

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 13 juni 2007 07:22 PM
  [ # 4 ]

Klaar alweer!
Dat de riem nog gespannen stond met een ontspannen spanner (...) komt doordat de looprol ook een soort spanner is. Even een speciaal hulpstukje gefabriekt, looprol ontspannen, alles gemonteerd en klaar.

Dank,
en misschien een slotje?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook