Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En waar staat dan te lezen dat ze bij ” een haarscheurtje” meteen maar vervangen moeten worden? Daarbij: je kent de constructie kennelijk niet goed, want niemand heeft het hier over een complete poot vervangen. Het rubber is gewoon los te bestellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zelfs een haarscheurtje in deze veerpoten is een directe APK afkeur.
Klinkt mij als APK keurmeester als behoorlijke kolder in mijn oren als je daar lekker mee gaat doorrijden, stel je maar eens voor als dit op de snelweg gebeurd, dan mag je blij zijn dat een oplettende en kundige keurmeester op dit soort dingen let en je behoed voor een enkele reis richting vangrail of sloot.
Ik vind dat het advies om lekker door te rijden met vermoedelijk of feitelijke slechte/verotte/gescheurde veerpoten absoluut niet kunnen.
Emiel
Waar moet ik kijken voor scheurtjes? Zijn dit ze?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LS7DZKW8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-INMC7LYS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KSC63VFQ.jpg
Ik lees op http://www.aussiefrogs.com/forum/showthread.php?t=370 in post #14 dat aanwijzinmgen kunnen zijn:
noisy front end
Heb ik ook, ik weet niet precies waar het vandaan komt. Kunnen ook de stokjes naar de stabilisatorstang zijn.
, imprecise steering
Heb ik ook last van. Het lijkt ook steeds erger te worden. Ik heb hem al eens uit laten lijnen maar dat hielp voor mn gevoel wel even, maar hij stuurt erg vaag.
and, if you put the front on stands, you can grab the sphere and jiggle the whole top of the mount around by hand
Als ik de auto in de rijstand zet en krik een kant op, dan voel ik een beetje “speling” als ik de veerbool heen en weer trek.
Ik vond ook nog 2 pdf’jes over dit probleem:
http://activaclubfrance.free.fr/Entretien Xantia/Front upper suspension rubber insulating block mounting.pdf
http://activaclubfrance.free.fr/Entretien Xantia/Montage support verin.pdf
Nico
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Als ik jou foto’s zo zie en je beschrijving erbij lees krijg ik toch sterk de indruk dat het de hoogste tijd is om de veerpootschotels inclusief de rubber blokken te vervangen. Zo niet kun je binnen niet al te lange tijd een foto maken zoals enkele posts hierboven ook te zien is. Als je het overleeft tenminste.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Bij de onderste zichtbare foto is een behoorlijke puist roest te zien, daar zou ik actie op ondernemen zoals de poster hierboven beschrijft, de scheurtjes in de foto’s erboven zitten in het rubber.
Emiel
Misschien moet je met je motorkap open gaan rijden. Dan blijft die in elk geval heel als je veerpoot los schiet.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zucht…. heb je nog wat zinnigs toe te voegen? Anders verwijs ik je graag naar het café.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ik even mijn best doe misschien wel.
Volgens mij hebben BXen niet last van dit soort problemen he ? Even voor de zekerheid ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ga anders even stoppen met baggeren Elmo! Gewoon, even voor de zekerheid…
De laatste paar antwoorden volg ik niet echt, maar dat van die open motorkap is wel een goed idee. Ik weet de weg naar mn werk toch met mn ogen dicht te vinden…
Ik moet zeggen dat mn eerste reactie, nadat ik gekeken had, was om geen kilometer meer hiermee te rijden. Is dat overdreven? De scheurtjes die op de eerste foto zijn te zien baren me nog niet zo erg veel zorgen, maar de rubbers lijken wel erg los te komen van het metaal, ook door de roest.
Ik ga in elk geval andere poten eronder zetten, want ik heb hier geen goed gevoel bij. Ik hoop dat het vage sturen dan ook weg is.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Nogmaals, je hoeft niet geheel andere poten te plaatsen. De rubbers en de schotels zijn los verkrijgbaar en te wisselen. Dat is dus alleen het bovenste gedeelte waar de poot in is opgehangen.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Zijn die schotels nog nieuw te koop en weet iemand waar? Bij alle sloopauto’s die ik zie er is wel wat schade aan het rubber.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij de dealer?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Dé plek voor originele onderdelen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik heb er dit jaar specifiek naar gekeken samen met de garagist. Ook de veerschotels van mijn Xantia waren bepaald niet vers meer. Er zijn goede tweedehandsjes opgezet voor €100,-. Altijd handig als je een garagist hebt die de specifieke onderhoudsgevoelige punten kent van je auto en je dat ook laat zien.
Doet me eraan denken dat ik de auto even goed schoon ga spuiten want de modder vliegt je bij ons weer om de oren, en als je ziet hoe dat aankoekt in die wielkasten en degelijke. Bar, dat is het.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!