Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Mijn ouders zoeken een AX diesel. Een paar maanden geleden hebben ze nog 1 een jaar gereden met een 1.4D. Fijn wagentje.
Nu zijn ze de R19 benzine al beu en wilen weer een AX diesel.
Ik ken alle normale punten bij een auto, maar waar moet je nu bij een AX D speciaal op letten? Ik hoor verontrustende berichten over een zwakke koppakking, maar is dit nu echt zo erg? Zijn er voortekenen te zien voor een lekke koppakking, behalve de aanstekertip enzo?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Ik dacht aan vervuilde koelvloeistof?
Lekkage op kop?
Wat is de aanstekertest dan?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Als je een aansteker onder de oliepeilstok houdt en het knettert, dan zit er water/koelvloeistof bij. Weet niet of het een technisch verantwoorde test is
www.citrofiel.tk schreef:Ik dacht aan vervuilde koelvloeistof?
Lekkage op kop?
Wat is de aanstekertest dan?Hans
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Net wezen kijken naar een AX 1.4 D First uit 1993 met 311d km op de teller. Veel onderhoud aan gebeurd waaronder nieuwe startmotor en koppeling (50k geleden). 4 Gloednieuwe banden, nieuwe remschoenen en nieuwe koplampen. Geen lekkage bij de kop, heldere kvs en remvloeistof.
Motortje loopt perfect.
Maarrrr: De koppeling ratelt (ja hij is 50k geleden vervangen), maar bij onder de kap tegen de koppelinghevel drukken is het weg. Bij loslaten ratelt het alsof de dieselmotor een takkeherrie maakt. Ik neem aan het druklager, maar ik heb nog nooit een druklager zo’n herrie horen maken. Hoort het druklager bij een 1.4 D geen speling te hebben, dan is het misschien een kwestie van afstellen; als het tenminste nu niet zozeer beschadigd is dat dit te laat is. Iemand een idee?
Verder heeft hij een aanrijding tegen de trekhaak gehad en deze zit er nu niet meer onder. Twee vouwen in de kofferbak maar verder niets te meer zien en netjes weer gemaakt.
Qua roest: Onder der kap roest (gaten) onder de accubak en op dezelfde plek aan de andere kant. Verder op de linker kokerbalk vooraan een klein pinkgaatje, verder roestvrij. Verder roest in de kofferbak links, de hoek zit helemaal los en onder bij de achterbalk ter plekke van achterin de kofferbak.
Oh ja, ter plaatse van de ruitenwisser een omega vormige scheur van 30 cm breed; geen apk afkeur.
De versnellingspook roert flink in de rondte voor aleer van versnelling kan worden gewisseld.
Tsja, en nu twijfelen: Kopen of niet? Zijn er beter AX diesels qua roest??
Graag advies
Oh ja ik denk dat we kunnen zakken tot 850 euro.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
dat is een groot dilemma wel een stivige prijs voor een ax diesel met zo km stand en die dingen die jij noemt
zijn er eigelijk altenatieven
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Graag advies
Verder zoeken.
Bij je omschrijving heb ik geen goed gevoel.
Roest bij de binnenschermen onder de koplampen is acceptabel. De rest die je opnoemt vind ik vrij ernstig. Dus het antwoord is ja op je vraag of er AX D zijn met minder roest.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Maar zijn die er….................
Zo ja, wachten dus. Zo nee. misschien andere auto of accepteren en maken, maar wel met lagere prijs.
Ben wel benieuwd naar een antwoord op de koppeling vraag..
toniclight schreef:Graag advies
Verder zoeken.
Bij je omschrijving heb ik geen goed gevoel.
Roest bij de binnenschermen onder de koplampen is acceptabel. De rest die je opnoemt vind ik vrij ernstig. Dus het antwoord is ja op je vraag of er AX D zijn met minder roest.
Jeroen
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:
De versnellingspook roert flink in de rondte voor aleer van versnelling kan worden gewisseld.
Tsja, en nu twijfelen: Kopen of niet? Zijn er beter AX diesels qua roest??
Graag advies
Oh ja ik denk dat we kunnen zakken tot 850 euro.
Mwah, moeilijk dilemma Ernst, maar ik ben naar aanleiding van je verhaal geneigd te zeggen dat je nog even verder moet kijken. Van die koppeling weet ik te weinig, maar dat schakelen duidt op de bekende speling op de onderste versnellingshevel. Kun je daar mee leven ok, anders wordt het reviseren. Een Ax kan best vast schakelen, maar hoe meer kilometers hoe kleiner die kans. Tsja, en dat is lastig met Diesel. Maar geduld is een schone zaak in deze zoektocht! Ze zijn er wel.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Schakelmechanisme vind ik niet zo erg, is zelf op te lossen.
Roest is niet leuk, maar laswerk is voor een paar 100 euro ook te laten doen. Ratelen bij de koppeling gaf bij mij de doorslag en toen zagen we de voorruit nog een keer. Als het druklager is af te stellen zonder schade door zo gereden te hebben gaat het nog.
Het is alleen de combinatie van alles dat ik nu nee zeg.
Kijk, laten we eerlijk wezen, AXen zijn niet geweldig roestbestendig en diesels hebben nou eenmaal veel gelopen.
Daarom twijfel ik of er AX diesels zijn die beter zijn, weet iemand dit?. Dan zoeken we nl verder, mijn vader heeft geen haast.
B_iks schreef:ernst23 schreef:
De versnellingspook roert flink in de rondte voor aleer van versnelling kan worden gewisseld.
Tsja, en nu twijfelen: Kopen of niet? Zijn er beter AX diesels qua roest??
Graag advies
Oh ja ik denk dat we kunnen zakken tot 850 euro.
Mwah, moeilijk dilemma Ernst, maar ik ben naar aanleiding van je verhaal geneigd te zeggen dat je nog even verder moet kijken. Van die koppeling weet ik te weinig, maar dat schakelen duidt op de bekende speling op de onderste versnellingshevel. Kun je daar mee leven ok, anders wordt het reviseren. Een Ax kan best vast schakelen, maar hoe meer kilometers hoe kleiner die kans. Tsja, en dat is lastig met Diesel. Maar geduld is een schone zaak in deze zoektocht! Ze zijn er wel.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Daarom twijfel ik of er AX diesels zijn die beter zijn, weet iemand dit?.
Zeker wel. De onze heb ik vorige jaar gekocht, op de bekende binnenschermen na roestvrij.
Blijft staan dat de AX D weinig wordt aangeboden. Vrees toch echt dat je het land in moet
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Wat bedoel je met de binnenschermen? Ik neem aan dit dezelfde plek is als ik bedoel en die AX had die ik bekeken heb: Onder de kap achter de koplampen?
toniclight schreef:Daarom twijfel ik of er AX diesels zijn die beter zijn, weet iemand dit?.
Zeker wel. De onze heb ik vorige jaar gekocht, op de bekende binnenschermen na roestvrij.
Blijft staan dat de AX D weinig wordt aangeboden. Vrees toch echt dat je het land in moetJeroen
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Moet het perse een Citroen worden? Wellicht is een 205 diesel iets minder een speld in een hooiberg. Heb je ook gelijk wat meer auto. Wel minder goedkoop natuurlijk.
Om eerlijk te zijn vind ik deze AX uit bovenste beschrijving tamelijk kansloos klinken. De term “veel onderhoud aan gebeurd” ben ik het eigenlijk niet zo mee eens. De zaken die je opnoemt zijn allemaal dingen die je bij die km stand kan verwachten en waarbij het eerder verdacht is als ze nog niet zijn gedaan.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Hoi Marten,
Ja het moet een Citroën worden, omdat dit de kleinste diesel is. Behalve dan de Charade 3 cilinder (turbo) diesel….Is zelfs zwaarder zie ik nu op autoweek.nl
Tsja, voor die 80 euro extra per jaar heb je wel veel extra keuze….
mpostma schreef:Moet het perse een Citroen worden? Wellicht is een 205 diesel iets minder een speld in een hooiberg. Heb je ook gelijk wat meer auto. Wel minder goedkoop natuurlijk.
Om eerlijk te zijn vind ik deze AX uit bovenste beschrijving tamelijk kansloos klinken. De term “veel onderhoud aan gebeurd” ben ik het eigenlijk niet zo mee eens. De zaken die je opnoemt zijn allemaal dingen die je bij die km stand kan verwachten en waarbij het eerder verdacht is als ze nog niet zijn gedaan.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Al eens gekeken naar de opvolger van de AX, de saxo. Die is er ook in dieseluitvoering, volgens autoweek maakt het qua gewicht en verbruik nauwelijks uit.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik neem aan dit dezelfde plek is als ik bedoel en die AX had die ik bekeken heb: Onder de kap achter de koplampen?
Precies.
Al eens gekeken naar de opvolger van de AX, de saxo. Die is er ook in dieseluitvoering, volgens autoweek maakt het qua gewicht en verbruik nauwelijks uit.
Saxo is toch wel zwaarder. Het leuke van een AX Diesel is juist het lage gewicht wat tot hele mooie prestaties leidt. Vergelijk de acceleratiecijfers maar eens.
Een Saxo is wel wat meer auto, aanbod is groter en qua vaste kosten ontloopt het elkaar inderdaad niet zo.
Jeroen
een saxo diesel is nog erg duur