In m’n Aca is een andere (half gereviseerde) motor gekomen en nu heb ik het probleem dat “zomaar” er een paar flinke stralen benzine onderuit het spruitstuk komen als de wagen niet loopt.
Pakkingen zijn oké, de benzine komt echt uit het kleine gaatje onderin. soms ben ik met de bobine bezig of de fan en dan hoor ik “opeens” benzine lopen en zie ik een flinke straal op het blok komen. Ik zie de benzine echt lopen, het zijn geen druppeltjes.
Weet iemand hoe dit kan, vlotterhoogte is goed.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Nog even ;
Ik heb de indruk dat dit voorkomt als ik heb gereden, de motor uit zet en dan na een paar minuutjes komen er een paar stralen uit.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Nog even verder,
Wanneer de motor niet loopt en ik de handel beweeg die van het gaspedaal komt spuit ik een beetje benzine in de carburateur. Volgens mij secundaire sproeier.
Wanneer ik dit doe loopt de benzine bij mij direct onderuit het spruitstuk op het motorblok. Is dit normaal…?
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: carburateur lekkage
hoiwessy schreef:soms ben ik met de bobine bezig of de fan en dan hoor ik “opeens” benzine lopen en zie ik een flinke straal op het blok komen.
?? Kun je uitleggen wat je aan het doen bent? Ben je aan het sleutelen aan het motorblok en tegelijk gas aan het geven? Waarom ben je ‘soms’ met de bobine of de fan bezig? Waarom niet met het luchtfilter of de kantelmesjes?
Als de motor niet loopt, en je geeft wel gas, dan komt er inderdaad benzine in je carburateur en dat wordt inderdaad geloost via dat gaatje. Bedoel je dat?
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Er zit een acceleratie pompje in de carburateur. Die spuit de benzine in het spruitstuk. Wanneer er geen onderdruk is (motor niet loopt) zal dit via dit gaatje verdwijnen. klopt. Normaal loopt hier geen benzine uit alleen wanneer de vlotterhoogte niet goed is. Ikzou dit toch nog eens controleren! Het vlotterklepje ook even controleren op zijn werking(zit die wel echt dicht?).
succes!!!
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Dat is wat ik bedoel maar zonder dat ik aan de gashandel zit komt er toch ‘zomaar’ een straal benzine uit het spruitstuk.
Dat ik aan de fav of wat dan ook zit is maar een voorbeeld. Ik was in dit geval de olieleiding aan het vervangen wat dus niets met benzine heeft te maken.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
heb je vlotterklepje al gecontroleerd?
Groet Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Hoe kan ik het flotterklepje controleren ?
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
carburateur
vlotterhoogte afstellen/controleren
-haal de benzineleiding los
-haal de kabel van je choke los van de carburateur ,moertje voor en schroef met klemplaatje achter.
-haak de veer los die aan de hevel van de gaskabel zit los
-trek het borgclipje los dat jouw gaskabel verbindt met de carburateur en trek daarna de pen eruit
-haal je rubber van je luchtfilter naar carb los
-stop een prop papier boven in de carburateur om te voorkomen dat er iets invalt
-draai de resterende schroeven boven op de carb los
Haal de bovenkant van de carburateur met vlotter eraf en leg een doekje over het deel wat blijft zitten.
Wanneer je de bovenkant nu omdraait, dus met de vlotter naar boven meet je aan de zijde van de vlotterpen vanaf de pakking tot het midden (puntje) van de vlotter 18 mm.
Is deze minder of meer kan je dit aanpassen door voorzichtig het lipje dat de vlotterpen afsluit iets te verbuigen met een tangetje.
Let op dat je alleen het lipje verbuigt .
naar de naald toe sluit de vlotter eerder af en vice versa.
Er mag tussen de twee drijvers een verschil van 1mm zitten.
contoleer meteen even op vuil in de vlotterkamer en maak het benzinezeefje schoon.
Monteer alles weer in omgekeerde volgorde, Succes gewenst en koop eens een werkplaatshandboek , daar staat het meeste wel in.
C’est le Nooord!!!
Hé hoi Roel en Pe,
Bedankt voor de uitleg maar ik heb in het allereerste stukje al gezegd dat m’n vlotterhoogte oké is. de vlotterhoogte kan ik afstellen da’s geen punt hoor. Het preciese midden van de flotter bepalen is trouwens niet echt eenvoudig vind ik. Ik neem aan dat het het midden houdt tussen de twee punten waar de drijver vast zit aan de steel…?
Feiko zei dat ik OOK het flotterklepje kon controleren of die wel echt helemaal dicht kon.
Dus niet vlotterhoogte maar vlotterklepje ; daarvan weet ik niet hoe je dat kunt controleren.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
vlotter
met het midden van je vlotter wordt bedoeld het midden van het kunstof drijvertje (zijkant) daar zie je ook een puntje en het puntje is het midden.
De afstand tussen dat puntje tot je pakking dient 18mm te zijn.
afsluiten vlotterklepje kan je controleren door door het toevoerpijpje te blazen en je vlotter langzaam op te tillen of te laten zakken.
C’est le Nooord!!!
Aha, ja ik merk het. Werkt goed. Als ik tenminste de bout met gaasje erin draai….hihi.
Dat puntje heb ik bij mij nog nooit gevonden.
Ik heb totnogtoe steeds aan de zijkant binnenzijde gemeten van de drijver. Daar zitten twee punten waar de drijver vastzit aan het armpje.
Ik kijk eigenlijk nu voor het eerst naar de buitenzijde zijkant drijver en daar zit in het midden inderdaad een puntje. Wil je me nu echt vertellen dat je dit puntje bedoelt (dus aan buitenzijde drijver) ?
tsss, kan eigenlijk niet anders dat je dit bedoelt hè....stom zeg dat ik daar niet wat eerder aan heb gedacht.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
hoiwessy schreef:Dat is wat ik bedoel maar zonder dat ik aan de gashandel zit komt er toch ‘zomaar’ een straal benzine uit het spruitstuk.
Dat ik aan de fav of wat dan ook zit is maar een voorbeeld. Ik was in dit geval de olieleiding aan het vervangen wat dus niets met benzine heeft te maken.
Martijn
Draait de motor dan niet? Komt er spontaan benzine uit het spruitstuk?!
gasklep blijft een beetje openhangen en dan via het over gaatje gaat het naar buiten.
carb schoonmaken en afstellen.
Handjes;
Ja, de motor draait dan niet. komt dus spontaan eruit zeilen.
Ramon2cv;
Wat bedoel je nu met over gaatje ? Ik zie in primaire trap (rechter ruimte) aan de zijwand binnenkant ong. halverwege een klein gaatje zitten. Zit volgens mij net iets onder het niveau van het niveau van dat ribbelding aan de rechter achterkant.
Zorgt dit kleine gaatje ervoor dat wanneer bijv. de vlotter te hoog staat er via dit gaatje benzine geloost kan worden ?
De gasklep functioneert volgens mij goed voor zover ik dat kan beoordelen. Ik ga eerst opnieuw naar die vlotterhoogte kijken.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Nou, ik heb dus net gekeken. De wagen heeft vandaag nog niet gereden en bij het opendoen van de motorkap zag ik direct dat het blok onder het spruitstuk nat is van de benzine. Het loopt dan naar drie kanten, richting vliegwiel en beide zijkanten. Dit is dus vannacht/vanochtend gebeurd.
Alles droog gemaakt en het carbudeksel eraf gehaald. Vlotter beter afgesteld nu aan de hand van het puntje aan de buitenzijde drijver. Staat nu mooi op 18mm beide kanten. Ook zoals RoelenPe adviseerde het vlotterklepje gecontroleerd. Ook die is in orde.
Sraks even rijden en afwachten of ie droog blijft.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen