Hallo,
Ik overweeg een Citroën AX 1.1 First Impression aan te schaffen. Hij is uit 1995, km. stand is rond de 115.000.
Ik heb de auto van binnen en van buiten goed bekeken, maar ik heb er niet echt veel verstand van. Zo op het oog zag ik geen roest onder de portieren en bij de achterspatborden waren wel wat plekjes bijgewerkt. Er zat wel een gat linksvoor onder de motorkap en ook aan de rechterkant krijgt roest vat op het metaal. Dit schijnt een AX kwaal te zijn?
Waar moet ik nog meer op letten?
Groeten,
Tjarco
Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!
hoekje van het blok (koppakking)
is de ditributieriem gewisseld
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Distributieriem is bij 57.000 (?) vervangen.
Alle onderhoudsboekjes zitter er overigens bij…
Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!
garco schreef:Distributieriem is bij 57.000 (?) vervangen.
Alle onderhoudsboekjes zitter er overigens bij…
Dealeronderhoud zegt mij niet zoveel, maar die koppakking is echt heel belangrijk, want 9 van de 10 keer lekt deze. Check het hoekje boven de dynamo en controleer kvs en olie. Er zijn overigens best ax-en te vinden die roestvrij zijn.
Hm, heb je er een plaatje bij, want ik weet echt niet wat wat is… ops:
Ik denk dat ik maar iemand meeneem die er verstand van heeft…
Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!
garco schreef:Hm, heb je er een plaatje bij, want ik weet echt niet wat wat is… ops:
Ik denk dat ik maar iemand meeneem die er verstand van heeft…
Ik heb geen plaatje paraat, maar als je nu met je neus naar de auto staat zie je aan de linkerzijde aan de voorkant van het motorblok de dynamo onderin hangen. Vlak daarboven zie je ook de scheiding tussen blok en cilinderkop. Is het daar vies of vettig of juist schoongemaakt dan kunnen de alarmbellen vast gaan rinkelen.
Als je er geen verstand van hebt, neem dan iemand mee. Neem sowieso iemand mee, want twee paar ogen (zelfs al zijn het leken) zien meer dan een paar.
OK, bedankt voor de tips!
Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
AX-kwaaltjes:
-koppakking (zie hierboven),
-aandrijfassen (->bij proefrit even links en rechts een bocht om en goed gas geven),
-distributieriem (niet echt een kwaal,maar hou de wisselinterval in de gaten),
-roest(-gaten) op de binnenspatborden achter de koplampen in de motorruimte,
-vastzittende achterremmetjes
minder vaak voorkomende problemen:
-lekkende voorruit door uitgedroogde kit of door verkeerde montage,
-slecht werkende achterruit verwarming,
-doorgerotte kokerbalkjes.
Als de gewenste AX op al deze puntjes slaagt…kopen!
Anders zijn dit afdingpuntjes…al kost een AX tegenwoordig geen drol meer.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Ok, bedankt.
Het is deze trouwens:
Wel een net bakkie om te zien.
Remmen waren niet goed heb ik al gemerkt, voor 1250 euro krijgt ie een nieuwe APK, wordt het gat dichtgemaakt en de remmen gefixt (nieuwe blokken of schijven, net wat nodig is). De bandjes konden nog wel 10.000 km. mee, maar leken mij wel wat droog.
Hoe klinkt dat? Het lijkt mij nog wat veel eerlijk gezegd…
Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!
Een grijze achterbumper en een zwarte voorbumper… zo heeft Citroen hem niet geleverd! (kan schade zijn)
Zou idd ook de distributieriem laten vervangen!
Klopt, er zit een nieuwe voorbumper op. Dat viel mij ook al op.
Schade lijkt me niet, maar ik ga nog wel even de garage bellen waar hij vandaan komt.
Maar is de prijs redelijk of niet?
Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kort? Nee….
Voor dat geld mag ze echt wel spik-en-span zijn,en dat is ze dus niet.
Zoals ze daar staat met de ‘problemen’ die je opnoemt,mag ze niet meer dan zo’n 750 euri opbrengen…..echt!
Kijk maar eens rond op Marktplaats etc wat je voor een AX-je tegenwoordig mag betalen.
Bij mij in de straat staat momenteel een AX1.1 te koop uit ‘92 met APK tot volgend jaar mei.
134K op de klok,redelijke staat (niet smetteloos)....€375,-
Collega heeft type 1 te koop (straks),1.1i uit ‘90 met 185K,APK verloopt aankomende maand.
Interieur netjes,maar fikse deuk in bestuurdersdeur.
Zit laswerk aan te komen,en de koppakking lekt….‘voor €50,- mag je hem straks hebben’...
‘Spirit of avant-garde’
OK bedankt…
Dan weet ik genoeg.
Op zich ziet hij er zowel van binnen als van buiten erg netjes uit, onder de motorkap ook, ik had zelf zoiets van 1000 euro in mijn hoofd, maar de garage gaat op zo’n bedrag echt niet nog dingen doen aan die auto. Zoals dat gat lassen en de remmen vervangen.
Wellicht dat hij het wel doet als meeneemprijs, APK loopt ook af deze maand dus…
Wat kosten nieuwe remschijven, blokken voor een AX? Voor dat lassen ken ik wel iemand…
Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!
Dat gat zit er over 5 jaar ook nog wel hoor, daar moet je jezelf niet druk om maken!
Voor €1.000 moet je trouwens wel een goede AX hebben hoor, er zijn zat redelijke AXjes te koop voor minder geld..
Distributieriem moet voor dat geld vervangen zijn, dan lijkt ‘t me redelijk. Nieuwe bumper zetten ze er niet op als de oude bumper nog goed is, zal dus toch wel schade geweest zijn. Probeer onder de motorkap of vanaf de onderkant te kijken of er verder niets krom is.
Heb je al naar de koppakking gekeken? ‘t is voor een leek ook heel makkelijk zichtbaar! Blokje moet op de hoeken droog zijn.
‘t lijkt me geen superaanbieding. Heb je geen haast? Even wachten / verder zoeken..
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wat schijfjes kosten weet ik zo niet maar:
-koppakking €20,
-distributrieriem + spanner (!) € 6-7-8 tientjes
remmerij: achter complete voorgemonteerde set (remschoenen en cylinder) €120,-/wiel.
-lassen : een handige Harry kost een baal shag of een paar pilsjes.
Aan die prijs moet echt wat worden gedaan mocht de wagen in kwestie echt interessant worden…
Zoals al aangegeven: kijk eens om je heen,er zijn er (veel) meer die voor (veel) minder worden aangeboden.
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Wat schijfjes kosten weet ik zo niet maar:
-koppakking €20,
-distributrieriem + spanner (!) € 6-7-8 tientjesremmerij: achter complete voorgemonteerde set (remschoenen en cylinder) €120,-/wiel.
koppakking 25€
distrikit 80€
en de superkit achterremmen is 120€ / set (2wielen)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017