Eindelijk na heel veel Xantia’s bekeken te hebben, hebben wij een keuze gemaakt. Het is een 1.9 TD break geworden uit 1996. Prima auto met een paar kleine dingetjes die nagekeken moeten worden. We zijn er erg blij mee alleen na de recente buien toch weer een hoop water in de kofferbak.
Bij het zoeken naar een goede Xant kwam ik van de 7 bekeken breaks, 6 exemplaren tegen die nat waren achterin en daardoor sommigen al behoorlijk aan het roesten op de bodemplaat.
De auto die wij nu hebben gekocht was helemaal droog bij aanschaf waardoor ik besloot hem te nemen. Helaas na de laatste regenbuien blijkt dat ook deze Xant een soort vergiet is aan de achterkant. (niet zo fijn als je van plan bent er een bed in te bouwen.) Ik heb niet het idee dat hij al lang lek is omdat er nog geen zichtbare aanslag of zo is. Ook de binnenkant van de achterportieren zijn vochtig (in het gat voor de speakers.)
Help, ik wil deze auto niet ten prooi laten vallen aan roest en muffigheid.
Ik had al eens gelezen over het dichtkitten van de achterklep, weet iemand daar meer van? En vooral of dat afdoende is? Ik neem aan dat dit een bekend probleem is omdat de meeste er last van hebben. (Al merk je het bijna niet door de droog aanvoelende vloerbedekking die het euvel prima verborgen houdt.) Graag tips of adviezen en vooral hulp. Kan ik dit eventueel zelf? Weet de dealer hier goed mee om te gaan, of gaan die zeggen dat ze niet kunnen opsporen waar ie lekt? En kost me dat dan onnodig veel geld?
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Kofferbak helemaal leeg halen, bekleding eruit. Kofferbak droog maken. Daarna overal kranten neer leggen, bij de eerste de beste regenbui kun je zien waar het water vandaan komt. Dan weet je de oorzaak en kun je op zoek naar een oplossing. Probeer het eerst een keer als de auto geparkeerd staat en als je dan niks kan vinden ga je rijden.
Kijk maar even op het forum van Xantiaclub.net en kijk in de FAQ / gebruik even de zoekfunctie. Het is daar redelijk uitgekauwd.
Kort gezegd
- Ja, je kan het zelf. In principe zo gebeurt als je alles klaar hebt staan.
Wat is er aan de hand?
- 99% zeker dat een plastic schot achter de achterklepbekleding heeft losgelaten. De klep is zo geconstrueerd dat er water doorheen kan lopen, dat schot houdt het water tegen. De kit waarmee dat schot is vastgezet raakt uitgehard en verliest de plakkracht, zo ontstaat de lekkage.
De zgn. ‘kouwe kit’ op rol die door ruitenvervangers wordt gebruikt is tot nu toe de meest geschikte kit bevonden om de originele kit te vervangen.
Effect?
- Die kofferbakmat zuigt zich vol, nee echt VOL. Een dagje drogen bij 35 graden (de zomer komt nog wel) is zeker noodzakelijk. controleer ook dat er geen vocht / water onder de achterbank staat.
Ok dan ga ik maar beginnen met demonteren van de achterklep en ga proberen ook meteen de achterbank te verwijderen inclusief alle vloerbedekking zodat ik weet hoever het water zich heeft verspreid. Daarna een laag kranten erin om zo misschien het lek te kunnen lokaliseren bij wasstraat of regenbui. Weet iemand misschien alvast welke soort kit ik het beste kan gaan gebruiken dan? Ook handigheidjes voor het verwijderen van de achterbank zijn welkom omdat we (nadat lekkage verholpen is ) van plan zijn er een soort camper van te maken maar dan waarschijnlijk alleen voor vakanties en dus bij dagelijks gebruik gewoon wel een achterbank willen hebben.
Vorige week trouwens ontdekt dat als je de achterbank neerklapt en de hoedenplank laat zitten, deze de perfecte eet/bartafel vormt wanneer je achterstevoren achterin gaat zitten, dus met je rug tegen de voorstoelen en je gezicht naar het achterraam. Erg handig als je bijvoorbeeld met deze auto een weekend moet doorbrengen op een regenachtig festival, je kan dan gewoon met z,n vieren een spelletje poker doen of zo in je achterbak.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Ok alles losgehaald (was goed te doen) en ontdekte dat er al eerder is geprobeerd met Ducktape het lek te verhelpen maar dat is duidelijk niet gelukt. krijg alleen dat plastic schot niet los aan de bovenkant omdat ik er lastig bijkan. Is het de bedoeling dat ie echt helemaal rondom wordt dichtgekit?? dus hermetisch wordt afgesloten?? Tijdens het demonteren van het kofferbak interieur, kwam ik nog een paar vreemde zaken tegen. Zie de foto’s:
Ik neem aan dat de rechthoekige plaat op de bodem is bedoeld om de hitte van de uitlaat enigzins onder de auto te houden maar zou graag weten of dit inderdaad zo is.
Vlak naast deze zilverkleurige plaat, zitten aan de linkerkant daarvan een viertal kleine geboorde gaatjes waardoor je recht naar buiten kan kijken.
In de vloerbedekking die ik verwijderd heb, kan ik niets vinden wat erop wijst dat er ooit iets op bevestigd is geweest. Vraag me daarom dus af of deze misschien standaard zijn en zo ja, waarvoor ze dan dienen. Twee ervan tonen beginnende roest en wellicht is het handig ze meteen te behandelen/ dicht te maken? Tips en adviezen heel erg welkom omdat ik me nog nooit in zoiets heb verdiept.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
die grijze vierkant is voor de uitlaat
die gatjes heb ik niet in mijn break het kan zijn dat er bijv een trekhaak gezeten heeft of zoiets dichtmaken zou ik zeggen en in de lak zetten
die laaste foto is dat van de deur rechtsachter?
Ja die dorpel is inderdaad de rechter achterdeur, das de enige die is gaan roesten. Verder trouwens helemaal geen roest gevonden, 1 heel klein pitje op de motorkap waarvan ik nog een foto ga maken voordat ie groter wordt. Trekhaak zit er nog op, volgens mij hebben die gaatjes niets met de trekhaak te maken. Hoe maak ik ze dicht en lakken, moet dat ook aan de onderkant(buitenkant) en wat voor lak?
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
kan je gewoon met plamuur dicht maken en dan bijv tectyl erover doen aan de onderkant de boven kan kan je bij tippen met een lakstifje
die dropels bij de achterdeuren willen veel vaker bij een break roesten
ik weet niet hoelang je met deauto wil doen maar als je bijv er een aantal jaar mee wil rijden behandel dat ook even dan
Ja die auto moet zeker nog een paar jaartjes trouwe dienst gaan doen. Helaas vindt ik dat soort carrosserieklusjes heel erg eng om zelf aan te beginnen. Ben daar nog niet ervaren genoeg voor. Gaatjes vullen gaat nog net lukken denk ik. Voor die dorpel zal ik echt een specialist moeten inschakelen. Suggesties of een idee van de te verwachtten kosten? Let me know aub.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
die dropels bij de achterdeuren willen veel vaker bij een break roesten
Ook typisch break zijn de ophangpunten van de deurschanieren vóór, die kunnen nog wel eens “loslaten”. Kijk daar ook eens naar.
Jeroen
bxleek schreef:Ja die auto moet zeker nog een paar jaartjes trouwe dienst gaan doen. Helaas vindt ik dat soort carrosserieklusjes heel erg eng om zelf aan te beginnen. Ben daar nog niet ervaren genoeg voor. Gaatjes vullen gaat nog net lukken denk ik. Voor die dorpel zal ik echt een specialist moeten inschakelen. Suggesties of een idee van de te verwachtten kosten? Let me know aub.
daar moet je echt voor naar een bedrijf voor een prijs maar ik denk dat het toch snel in de bedragen loopt toen der tijd was ik voor mijn dorpel alleen spuiten ook al 200 euro kwijt
Deurophanging is ook nog helemaal in orde hoor. Ik denk dat ik echt een goeie deal heb. Auto was echt netjes, nooit in gerookt met nog prachtig interieur. Er zit een schuifdak in wat helemaal is dicht getaped. Mijn vermoeden is, dat het dak niet lekt, maar dat het gewoon de achterklep is die het water binnenliet. Vorige eigenaar was niet echt op de hoogte van Xantiakwaaltjes.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
kleine gaatjes zijn van cd wisselaar
historie..2cv 3x.besteleend 2x.amie 6 break.ds 21.fiat 127(sorry)bx 16.lpg.bx 14.lpg. antia 1.6.lpgnu nog in bezit.van clee mungo.saxo 1.4:smt020
43 jaar in het vak,en daar voor 8 jaar voor de deur en nu pensioen
race duck schreef:kleine gaatjes zijn van cd wisselaar
Ja natuurlijk, heel scherp. Dank voor de opheldering. Ben van plan een usb radio te kopen dus cd wisselaar zal ik er niet hoeven in te zetten.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
bxleek schreef:Ja die auto moet zeker nog een paar jaartjes trouwe dienst gaan doen. Helaas vindt ik dat soort carrosserieklusjes heel erg eng om zelf aan te beginnen. Ben daar nog niet ervaren genoeg voor. Gaatjes vullen gaat nog net lukken denk ik. Voor die dorpel zal ik echt een specialist moeten inschakelen. Suggesties of een idee van de te verwachtten kosten? Let me know aub.
Ik heb met mijn oude TD ‘97 daarvoor ooit een prijs opgevraagd bij een schadeherstel bedrijf en dat zou komen op ± 400 euro. Zie dit draadje van de Xantiaclub.
Heb het draadje teruggelezen. Een waar klassiek dillemma dient zich aan, zelf prutsen of expertise. Ben dan eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat van allebei deze opties. Dus, alle Xantiarijders ter wereld!welke is het meest afdoende gebleken?
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96