Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bogaard77 schreef:Blooper1963 schreef:Even een vraagje voor de SM-blok kenners hier!
Welk is de normale olietemperatuur,bij normaal rijgedrag met de SM?
Deze vraag is met de bedoeling voor mijn ontwikkeling van een,via een thermostaat gekoelde oliewisselaar.
Bestaan er magneet-waterkleppen die 12V DC geschakeld kunnen worden??
Graag,een positief antwoordje aub.volgens mij zitten er magneet kleppen in wasmachines.
maar die werken dan weer niet op 12v DC
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die olietemperatuur van een SM zal bij langdurig 200+ km/h 130 graden worden, daar onder blijft ie tussen de 90 en 110 graden, wat prima is.
Dit zijn waarden gemeten met geijkte meters na montage van de warmtewisselaar zoals die op mijn sm, joris zijn sm en kalifa zijn sm zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
In mijn beroep,doe ik koeling, verwarming en sanitair,waar men in grote gebouwen,(wegens plaatsgebrek),het sanitair warm water ook bereid met platen wisselaars.
En de temperatuur word daar ook geregeld via een ventiel dat open en dicht gaat via en temperatuurs regeling.Dit concept,bestaat al meer dan 25 jaar,en werkt tot op heden feilloos,maar moet op de juiste manier berekend worden!!!Op de nieuwste HDI motoren zit dit ook op,welliswaar lichtelijk anders(ingebouwd).
En wat de kostprijs betrefd,Kalifa, die is haast nihil in mijn geval.
Alle stukken die ik nodig heb,komen uit de verwarmingsector en heb ik aan groothandelsprijzen. Er zit maar één autonderdeel op,en dat is een dubbel thermocontact uit een XM TCT, met een schakeling van 92-87,en daar laat ik mijn ventiel op de wisselaar mee opengaan.En de andere schakeling, 92-97,daar stuur ik de beide relais van mijnradiator fan’s mee aan. Constante en vooral gelijkmatige koeling gergarandeerd.
De huidige wisselaar is zoals je zegt goed,bij lange ritten op de snelweg,maar als je dan in een file terrecht komt,dan wil ik uw temperatuurmeter wel eens zien? 1) Uw 2 rijen radiator,heeft niet het vermogen om bij stationair, uw olie genoeg te koelen.2) die wisselaar tussen de oliefilter is zoals berekend,te klein.Verder heb ik een geijkte olietemperatuur meter van VDO om in te bouwen,en vertrouw ik niet op het origineel metertje,van de SM.Ook ga ik een watertemperatuurmeter en olidrukmeter van VDO inbouwen,deze zijn wel duur,maar precies.
Bij mij gaat mijn olietemperatuur maximaal rond de 100°C liggen,en dan bij stationair draaien.
Wat Yuri zegt over die temperaturen is een goed bewijs!
Ik heb het vermogen gevraagd van die DONUT wisselaars,tussen het oliefilter,en de olie inhoud en de koelvloeistofinhoud verschaft bij ons op het werk,en bij berekening kwam men tot de conclusie, dat deze wisselaar net iets te klein is!
De platen wisselaar,welke ik ga plaatsen,is 24 KW groot(tegen 16 KW van de DONUT), en zal goed genoeg zijn,mits mijn 3 rijenradiator en race ventilators. Berekeningen geven een resultaat van +/- 100°C, constante olietemperatuur bij stationair draaien.De 3 rijen radiator,heeft een koelvermogen van 39 KW! De 8l olie inhoud,heeft een koelvermogen nodig van 21 KW,dus….
Ik ben helemaal niet bekend met SM’s oid, lees dergelijke topics wel graag door…
Als je in de file staat dan heeft je olietemp toch gewoon de kvs temp, bij stationair draaien wordt er niet zoveel warmte gecreeerd. Zit het bij een SM motor nu echt zo dat de motorolie flink opgewarmd wordt bij stationaire loop? Kan het me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
_Razkin_ schreef:Ik ben helemaal niet bekend met SM’s oid, lees dergelijke topics wel graag door…
Als je in de file staat dan heeft je olietemp toch gewoon de kvs temp, bij stationair draaien wordt er niet zoveel warmte gecreeerd. Zit het bij een SM motor nu echt zo dat de motorolie flink opgewarmd wordt bij stationaire loop? Kan het me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen.
Klopt ook hoor, de olietemperatuur loopt alleen op als je langdurig de motor zwaar gaat belasten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@_Razkin_:Je moet goed lezen en begrijpen:
Waterman zegt zelf,na langdurig 200 km per uur te rijden,de temperatuur oploopt naar 130°C(door hem,of iemand anders, gemeten).
Stel dat je dan plots in een file komt,wat gebeurd er dan met de 130°C??
Juist! Deze moet afkoelen.En let wel dat koelt niet in 5 sec.
Nog iets! Waarom staan er Fan’s op de radiator?
Omdat bij stationair draaien de motor niet gekoeld word.
Nu mijn experiment:
Als ik langdurig zal 200 km per uur zal gereden hebben,zal mijn olie temperatuur(volgens berekeningen op mijn werk), maximaal 100°C bedragen,mits de grotere wisselaar,die ik zal hebben.
Conclusie:Ik kom in een plotse file terrecht en moet de olie dan maar 8°C laten afkoelen,want het thermocontact,welke ik plaats op de oliekant,Schakeld in bij 92°C.
Dus, de schommelingen zullen dan ook minder een Yoyo effect hebben.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En waar denk jij langdurig 200 te kunnen gaan rijden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:En waar denk jij langdurig 200 te kunnen gaan rijden?
In dromenland…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:waterman771 schreef:En waar denk jij langdurig 200 te kunnen gaan rijden?
In dromenland…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
tja ik moet zeggen mijn olie wordt echt niet te heet…. zelfs niet met de twee rijen…met die raceventitaloren er op… ik denk dat je beter die raceventilatoren installeert en dan pas aan je olie denkt…het water wordt snel te warm….je olie veel minder. En juist…waar ga jij langdurig 200 rijden…. dan zal het snel gedaan zijn met sm rijden…. en als je 150-160 rijdt heb je er geen last van.
Wat ik zou doen is eerst kijken en rijden met de wagen en zien waar de zwakke punten zitten en dan die aanpassen vermits je nog niet veel met je sm gereden langdurig gereden hebt.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:En waar denk jij langdurig 200 te kunnen gaan rijden?
Het zijn Uw eigen woorden man!!
En voor mij is 200 rijden niet echt nodig,maar als ik er zin mocht in hebben,dan weet ik dat mijn SM,het zonder problemen zal aankunnen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
dubbelpost
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ohw ja! dit heb ik vandaag ook toegezonden gekregen
Weer een modificatie
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
tja ik blijf het een uitgave vinden die ik niet primair vindt.(je water-oliekoeler werkt perfect .. ook in de file… water komt niet boven de 85 graden en olie is ook koel te houden( en dat met een twee rijen radiator die wel perfect werkt) alle kanalen zijn open… sneller dan 170-180 heb ik niet gereden maar dat is voor mij voldoende…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Blooper1963 schreef:Ohw ja! dit heb ik vandaag ook toegezonden gekregen
Weer een modificatie
Zeer mooi!
Ik ga een originele reserve altijd in de koffer menemen…want de mijne is al stuk gegeaan…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!