Ik was wat punten aan het nalopen van de C15 voordat ik hem naar de APK wilde brengen van de week, en toen ontdekte ik dat de ashoezen gescheurd waren en volgens mij helemaal vet-loos.
Ook heb ik al een tijd een flinke trilling rechtsvoor zitten, de laatste tijd lijkt het soms alsof het wiel echt op en neer stuiterd…. en dit gebeurt vooral met versnellen / optrekken.
Volgens mij wijst dit op een aandrijfas die aan vervanging toe is???
Ik heb begrepen dat het gemakkelijker is om de hele aandrijfas te vervangen dan alleen de homokineet.
De rubbers zouden zowizo aan beide kanten vervangen moeten worden.
Ik zit er dus aan te denken om de aandrijfas links en rechts te vervangen.
Ik heb de Haynes er op nageslagen, en het leek me toch best een lastig klusje als je er geen ervaring mee hebt.
Iemand enig idee hoe ik dit zelf zou kunnen doen, of dat het de moeite loont (ik heb opzich een hele vriendelijk en goedkope garageman), hoeveel tijd en geld (inclusief materialen en specifiek gereedschap) zou t ongeveer kosten???
Thanx!
Tijmen
er zit veel verschil in de aandrijfassen, de vorige eigenaar van mijn C15E had een merkloze garage diebest wel goed werk leverd maar de aandrijfas heeft hij 3 keer moeten steken eer het goed was
heeft die nu steekassen uit iets anders gebruikt (AX-ZX-...) of telkens gewoon slecht tweedehands exemplaar dat weet ik niet maar het was niet goed
steekassen verwijderen is niet zo moeilijk en je kan wel voelen of ze nog goed zijn eens verwijderd
denk 100€ voor de hoezen ( 4 stuks) en 25€ voor het monteren op de assen dat ik betaald heb bij los aangeleverde assen in de Citroën garage
vergeet ook niet de dichtingen in de bak te vervangen want lekken gaat het zeker doen, verder kan je best nieuwe olie op het bak doen dan want ze moet er toch af
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dus je raad nieuwe aandrijfassen aan? de hoezen er door een garage op te laten zetten, en zelfd de hele demontage en montage van de assen te doen??
De hoezen heb ik op internet gezien als set voor versnellingsbak zijde en wielzijde. Die waren iets van 25 euro per set… dus dat valt mee…
Ik heb ook hoezen gezien die universeel zijn, en die je op kan rekken. Deze plaatsen zou een stuk makkelijker zijn. Zijn deze aan te raden? In dat geval hoef je dr ook niet mee naar de garage….
Ik ga t in ieder geval nog maar eens goed uitpluizen. (een goede voorbereiding is te halve werk toch…)
Bedankt iig.
nee eerst de assen demonteren en kijken (voelen) of ze nog goed zijn, dan beslissen of je hoezen danwel assen gaat vervangen
die universele werken ook wel goed, heb er zo eentje onder de C25 gemonteerd, als het enkel de buitenste (wielzijde) zijn hoef je de assen niet te verwijderen , enkel veerpoot los te maken om die te monteren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Theo schreef:...
Ook kan het komen door een band die niet meer recht is, ik bedoel dan dat er een soort slag of hobbel in zit. Maar als de stofhoes gescheurd is verwacht ik dat niet.
succes!
die kunnen wel samen voorkomen, eerst de hoes kaduk en dan op een stom moment even de boordsteen raken bvb.
hoeveel wielen zijn er na pakweg 20000km nog netjes gebalanceerd? zeker niet allemaal
en welkom Theo
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Mijn banden zijn idd niet de meest egale. (vorig jaar de aaallller goedkoopste banden erop laten zetten, de monteur kreeg ze alleen niet goed gebalanceerd omdat ze zo ongelijk waren…... mooi voorbeeld van goedkoop is duurkoop…. )
Het trillen van het rechter voorwiel staat hier alleen wel echt los van, denk ik.
1) het getril en gebonk wordt met de tijd steeds erger
2) het is voornamelijk als ik versnel en optrek (zou t met een slecht gebalanceerd wiel niet continu moeten zijn??)
3) ik heb mijn voor en achterwiel al eens verwisseld en dat maakte niet echt verschil….
Het verwisselen van 4 stofhoezen is dat niet bijna netzoveel werk als het vervangen van de aandrijfassen? En als de hoezen echt flink gescheurd zijn dan is de kans groot dat de homokineet zowizo een flinke slijtageslag heeft gehad door vuil etc. Zou lullig zijn als ik net een dag druk bezig ben geweest met de stofhoezen om dan een paar maanden later alsnog de assen te moeten vervangen…....
Ik ga in ieder geval proberen te voelen hoe erg de schade is, en eens informeren bij mijn garage wat het vervangen zou kosten.
Een nieuwe aandrijfas is trouwens 109 euro… dus voor beide kanten tikt dat aardig aan… Zijn 2e handsjes een optie?
Bedankt voor de info!
Weet je zeker dat het je aandrijfas is waardoor je wiel zo op en neer stuitert? Heb het bij mijn C15 ook gehad linksvoor. Na het vervangen van de draagarm was het links weg, maar kwam ik er achter dat ik rechts nog wat speling heb door slijtage van het stuurhuis. Er kunnen dus meerdere oorzaken zijn die het op en neer stuiteren van je wiel veroorzaken.
Groet,
vaas
edit: Zet je auto op de krik en laat iemand je wiel van links naar rechts bewegen. Kijk zelf onder de auto waar de speling zit.
bedankt voor de tips.
Tis de moeite waard om eerst eens grondig te controleren waar het euvel echt zit voordat ik de hele as er uit sloop idd
Het vervangen van de stofhoezen, hoe gemakkelijk gaat dat over het algemeen?? Want dat moet zowizo gebeuren…