1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Inrichting Nieuwe Server Citroen-Forum
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 22 juni 2007 08:32 PM

Zo mensen, ik wacht op het initialiseren van de nieuwe RAID array (harde schijven) op de colocatie, en omdat dat niet heel enerverend is, besloot ik even een voortgangs berichtje te posten.

Na wat vertraging deze week heb ik net de nieuwe RAID controller en Raptor harde schijven ingebouwd in de nieuwe server voor Citroen Forum. Dat ging verdacht voorspoedig, alle kabeltijs waren lang genoeg, en er waren geen schroeven waar mijn schroevendraaier niet in paste. So far so good.

Als volgende dan de RAID volume instellen, een RAID-1 opgemaakt van 2 hele snelle schijven 10,0000 toeren schijven… helaas duurt het initialiseren van die array ongeveer 12 minuten, en in 12 minuten kan je heel wat tekst typen. Om de tijd te vullen dus wat achtergrond informatie.

Het forum heeft alweer een tijdje, een eerste server, wat een van de oudere machines van mijn bedrijf was, een dual Athlon MP2600+ met 1.5Gb aan registered ECC geheugen, en ene 3ware SATA RAID-5 Controller. Hiermee ging het een hele tijd ok, maar de laatste tijd wordt het forum vooral ‘s avonds steeds zwaarder belast. Als de statistieken naar boven de 3000 unieke bezoekers per dag komen dan begint de server het zwaar te krijgen.

Ik had nog een redelijk ongebruikte server liggen, en door de oude in te ruilen (die ik dan weer ga ombouwen tot een backup bak), en een overzichtelijke investering te doen in de hardware is de nieuwe forum bak weer even een stukje sneller, en voorlopig ook flink uitbreidbaar. De nieuwe machine is een ASUS 1U Dual Opteron 242 met 2Gb aan registered ECC Ram. We hadden in eerste instantie er aan gedacht om een 2e server er bij te hangen om de database te gaan aanleveren, maar deze oplossing scheelt het forum zeker 2U rackruimte (+/- 250,- per jaar), en deze machine is uitbreidbaar tot een 4-weg machine met 16Gb ram. Vermoedelijk zal deze opzet voorlopig wel genoeg zijn. Er zit al een hardware raid controller in nu die de data aanlevert vanaf een RAID-1 array van 2 Raptor 10,000 toeren schijven. We hopen natuurlijk dat er nog wat donaties binnen stromen zodat we op e-bay nog 2 mooie snellere processoren kunnen kopen en wat meer geheugen (wellicht een leuk kerstcadeautje voor het forum), zodat we gewoon ook onder zware belading lekker snel door kunnen forummen.

Ik ga eens kijken of de drives al geinitialiseerd zijn…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 juni 2007 08:52 PM
  [ # 1 ]

Goed, so far so good, nu de ‘base system’ instaleren. Het gaat allemaal redelijk voorspoedig zo.

Terwijl ik zit te wachten… we gebruiken debian, een hele bekende linux server distributie geroemd om z’n conservatieviteit en stabiliteit. Verder natuurlijk mysql5, php5, apache2 en altijd een superdeluxe hagelnieuwe kernel van de hand van thijs.

Als dit er allemaal op staat gaan ijs en erwt aan de gang om phpbb3 te instaleren en het oude forum te converteren naar deze software met veeeel meer mogelijkheden…

Eens kijken of ie al klaar is… zodra hij op afstand bereikbaar is kan ik namelijk naar huis…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 22 juni 2007 09:02 PM
  [ # 2 ]

Morgen eens nieuwe kernel bakken tussen het deuren hangen door Cool

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 juni 2007 09:13 PM
  [ # 3 ]

????????????????????? Shocked ?????????????????

maar ik ben blij dat jullie het zelf snappen.
linux, da’s toch die pinguin en novell enzo?

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 22 juni 2007 09:15 PM
  [ # 4 ]

Pinguin ja, novell nee.

Maar goed, hij is inmiddels op afstand bereikbaar, nog even de reboot test, en dan kan ik naar huis en mag thijs aan de slag met het mooi maken van de installatie.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 juni 2007 09:16 PM
  [ # 5 ]
sans-pareil schreef:

Pinguin ja, novell nee.

Maar goed, hij is inmiddels op afstand bereikbaar, nog even de reboot test, en dan kan ik naar huis en mag thijs aan de slag met het mooi maken van de installatie.

iets mis met novell?
doe je voorzichtig onderweg?

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 23 juni 2007 03:48 AM
  [ # 6 ]

Novell is bef ja, maar das een andere discussie. Ik heb het inmiddels alweer gesloopt dus sans-pareil moet weer naar 020 Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27884

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 juni 2007 01:11 PM
  [ # 7 ]

Re: Inrichting Nieuwe Server Citroen-Forum

sans-pareil schreef:

Als volgende dan de RAID volume instellen, een RAID-1 opgemaakt van 2 hele snelle schijven 10,0000 toeren schijven… helaas duurt het initialiseren van die array ongeveer 12 minuten, en in 12 minuten kan je heel wat tekst typen. Om de tijd te vullen dus wat achtergrond informatie.

Sommige type foutjes kunnen rare dingen zeggen Wink

3000 unieke bezoekers is toch eigenlijk wel erg veel.
Zeker gezien we “maar” 6000 geregistreerd gebruikers hebben..
Komen er zoveel als gast dan?

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 juni 2007 01:35 PM
  [ # 8 ]

Op dit moment;

Er zijn in totaal 103 gebruikers online ::
8 Geregisteerd,
4 verborgen en
91 gasten

Klopt dat wel? Het val mij vaker op dat het overgrote deel van de bezoekers gasten zijn. Maar goed, ondertussen leverd google bij elk willekeurig woord + Citroën al een hit op natuurlijk.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 23 juni 2007 10:25 PM
  [ # 9 ]

Hmmm ja thijs was enigszins aangeschoten een nieuwe kernel aan het bouwen… nu moet ik dus even gaan zorgen dat ie ‘t weer doet Wink. Ik denk dat ik eindelijk een sub van hem tegoed heb nu…

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 23 juni 2007 10:38 PM
  [ # 10 ]

En budgettair gezien alles nog binnen de lijntjes? Anders springen we weer bij hoor.
Het forum draait wel als een tierelier, hiervandaan geen klachten.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 23 juni 2007 10:43 PM
  [ # 11 ]

Ach, het vergt een investering, het blijft vrij krap allemaal maar we redden het wel net. Ik zelf zou het leuk vinden als we uit de donaties nog een CPU en RAM upgrade konden doen over een paar maanden, dan zijn wel helemaal ‘all set’ voorlopig.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 23 juni 2007 10:46 PM
  [ # 12 ]

wakostadan???

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 23 juni 2007 11:22 PM
  [ # 13 ]

Ach, geheugen… zeg iets van 180 per 2Gb chip, en liefst zou ik daar 4 stuks van zien. Processors, met wat shoppen op e-bay, ongeveer 400,- voor een matched pair van dual core opterons. Dan zitten we aan een 4-weg machine met 8 gb ram. Dat moet ech extreem veel belasting aan kunnen. Als we dan nog moeten upgraden, dan hebben we tegen die tijd aanzienlijk meer verkeer dan citroen.nl denk ik.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 juni 2007 11:26 PM
  [ # 14 ]
sans-pareil schreef:

Als we dan nog moeten upgraden, dan hebben we tegen die tijd aanzienlijk meer verkeer dan citroen.nl denk ik.

Dan nemen we citroen.nl toch gewoon over?  Laughing

Profiel  

wizardwilly
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 355

- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Gepost: 24 juni 2007 01:35 AM
  [ # 15 ]
patje74 schreef:
sans-pareil schreef:

Als we dan nog moeten upgraden, dan hebben we tegen die tijd aanzienlijk meer verkeer dan citroen.nl denk ik.

Dan nemen we citroen.nl toch gewoon over?  Laughing

Eén aprilrevanche. Laughing Idea

Verkocht, helaas schade gereden!

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook