De TS geeft zelf al aan dat hij meestal 95 tankt, dit geeft al aan waar het probleem vandaag komt. Door de compressie en de directe injectie zorgt het gebruik van 95 voor hevige slijtage en pingelen. Dit is extreme vorm gelijk aan het geluid van een diesel. In het begin zal je het verschil niet merken als je er 95 in gooit maar na een tijdje begint de boel extreem te slijten. Dan is er echter al zeer veel schade aangericht. Dit los je niet op door weer gewoon 98 te tanken… Jammer maar helaas, weer n HPi vermoord
Advies: Ga naar de dealer (universele garages hebben niet zo veel ervaring met deze blokken).
Wil je dat niet: Succes met het slopen van je motor
Hallo mensen om het nog even duidelijk te schetsen als de motor warm is is het geluid weg. nu met de de nieuwe 0 W 30 olie met Fin 25 wat een olie verijking is is het diesel geluid veel sneller weg. En op de opmerking laat er een dealer naar luisteren de auto is 5 weken geleden gekeurd en hij heeft me er niks over verteld, plus de dealer heeft met de mijn auto 3 Hpi C5 in onderhoud.
copy pasta.
HPi
Een HPi-motor is een motor waarbij de benzine rechtstreeks in de cilinders wordt geïnjecteerd. Deze injectie vindt plaats onder zeer hoge druk en is mogelijk dankzij de gemeenschappelijke benzinegalerij (“Common Rail”) en elektromagnetische injecteurs. De 2.0 HPi-motor levert een aanzienlijke besparing in het brandstofverbruik op en deze besparing is vooral groot bij lage toerentallen. Dankzij het geringe verbruik is ook de uitstoot van CO2 (verantwoordelijk voor het broeikaseffect) aanzienlijk minder.
[i/]
zo ingewikkeld is het nu ook weer niet.
ipv injectie in de inlaat, persen ze het nu direct in de cilinder.
ti’s wel zo dat er in de aftermarked nog niet zoveel bekend is over de ziekte’s die dit type motor met zich meebrengt.
anders dan de HDi, die in rap thempo stervens dure rekeningen kan produceren,vanwege de dure appendage’s.
het forum heeft diverse draadjes aangaande dure rekeningen HDi.
mvgr wupke
spintwin schreef:Hallo mensen om het nog even duidelijk te schetsen als de motor warm is is het geluid weg. nu met de de nieuwe 0 W 30 olie met Fin 25 wat een olie verijking is is het diesel geluid veel sneller weg. En op de opmerking laat er een dealer naar luisteren de auto is 5 weken geleden gekeurd en hij heeft me er niks over verteld, plus de dealer heeft met de mijn auto 3 Hpi C5 in onderhoud.
Heb jij een groot bord voor je kop? Of een dik stuk beton??
Natuurlijk zal andere olie iets helpen, het lost alleen niks op! De schade is al ontstaan!! Andere olie heeft even effect, tot ie er echt mee ophoudt.
De dealer ziet n HPi liever niet in de garage, drama om aan te sleutelen en erg veel problemen. Als je niet vraagt of ze er naar willen kijken doen ze het waarschijnlijk ook niet. Als ze er naar kijken zonder dat de klant toestemming heeft gegeven kunnen ze de uren niet schrijven en zijn ze ‘gratis’ aan het werk. Een dealer moet ook winst maken…
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
spintwin schreef:Hallo mensen om het nog even duidelijk te schetsen als de motor warm is is het geluid weg. nu met de de nieuwe 0 W 30 olie met Fin 25 wat een olie verijking is is het diesel geluid veel sneller weg. En op de opmerking laat er een dealer naar luisteren de auto is 5 weken geleden gekeurd en hij heeft me er niks over verteld, plus de dealer heeft met de mijn auto 3 Hpi C5 in onderhoud.
Je motor klopt en pingelt nog steeds, dus…Ok, alleen maar als die koud is
Het is wachten op de laatste klap…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Volgens mij kan het topic op slot. TS een beetje in de gaten houden als er een klachtendraadje komt.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb ook een HPI gehad en in het (algemene) instructie boekje staat volgens mij alleen een opmerking dat je minimaal Ron 95 moet tanken en dat de motor het optimaalst loopt op 98. Dit is echter een generieke opmerking voor ALLE benzine modellen.
Ik heb een tijdje lang 98 getankt maar toen dit geen verbetering gaf ben ik weer terug gegaan naar 95 Verschil was niet merkbaar.
Wel is het zo dat deze motor inderdaad veel last heeft van vervuiling. Een middeltje in de benzine (eenmalig) kan dan helpen. Ik gooide er elke 5000km een flesje in.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Vervuiling
exroosje schreef:Ik heb ook een HPI gehad en in het (algemene) instructie boekje staat volgens mij alleen een opmerking dat je minimaal Ron 95 moet tanken en dat de motor het optimaalst loopt op 98. Dit is echter een generieke opmerking voor ALLE benzine modellen.
Ik heb een tijdje lang 98 getankt maar toen dit geen verbetering gaf ben ik weer terug gegaan naar 95 Verschil was niet merkbaar.
Wel is het zo dat deze motor inderdaad veel last heeft van vervuiling. Een middeltje in de benzine (eenmalig) kan dan helpen. Ik gooide er elke 5000km een flesje in.
Vervuiling?
Met A merken ? (Esso, Shell, Total, BP)?
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De HPI motor is eigenlijk een afgeleide van de Mitsubishi GDI . Door allerlei patenten kon PSA tijdens het ontwerp weinig tot geen veranderingen aan toevoegen. Je kunt gewoon zeggen dat de HPI motor dezelfde nukken heeft als de GDI, vooral een verstopte inlaattraject en vervuilde verbrandingskamers door de grote hoeveelheid EGR tijdens deellast. Juist tijdens deze fase heb je een arm mengsel verhouding en zou je theoretisch een laag brandstofverbruik hebben. De claim over brandstofverbruik en lage emissie is in de praktijk niet haalbaar.
Het kloppen/pingelen van de HPI motor doet me denken aan mijn stageopdracht. Doordat na verloop van tijd vervuiling ophoopt in de verbrandingsruimte, zal de vervuiling tijdens de koude start losbrokkelen en de kleine brokjes tussen de inlaat en uitlaatklepzittingen komen waardoor compressieverlies optreedt. Na het (enigzins moeizaam) aanslaan van de koude motor is er een dieselgeluid hoorbaar. Pas als de motor warm begint te worden hoor je het normale motorgeluid.
Enige remedi (als de motor nog geen schade heeft) is om de motor meer op vollast te belasten en meer toeren te laten maken, zodat het opgehoopte vervuiling alsnog kan verbranden. Ook Ron98 benzine helpt om het motormanagementsysteem in een gunstigere regeling te laten werken waardoor de vervuiling iets minder snel ophoopt.
Trouwens de HPI motor heeft een klopsensor, want vooral bij directe injectie moet je de injectie en ontsteking heel nauwkeurig regelen. Overigens hebben oude grote motoren en zowel moderne grote als moderne kleine PSA motoren ook een klopsensor. Juist door de emissie eisen moet de verbranding gecontroleerd verlopen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Re: Vervuiling
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:
Vervuiling?
Met A merken ? (Esso, Shell, Total, BP)?
De vervuiling staat los van de merk benzine, het heeft met de constructie van de verbrandingsruimte en EGR regeling te maken. Maar ook bij “overdreven” grote/sterke motoren waarvan hun vermogen niet volledig wordt benut. Zoals V6, V8, V12 benzinemotoren ongeacht het merk. Ook viel me op dat dit bij 4 cilinder 2.0 motoren kan voorkomen als je veel korte ritjes maakt.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
doet me denken aan de generatoren in de verhuur.
100+ Kva Perkins diesel 4 en 6 cilinder lijn motoren.
die dingen blazen onbelast gewoon een kilo roetdeeltjes in het rond.
als je die net start ,en je staat kort erbij, vallen de stukjes roet gewoon op je kop.
enigste manier om die schoon te branden, is 20 of meer 380 volt dikke kachels met paddestoelen en een bende kabels samen te spannen, en dan de generator 4 uur op vollast te laten draaien.
in het geval hier zou ik zeggen, ff ritje duitsland, en een uurtje of 2 tegen 160 per uur blazen,,,, dan is de klop weg.
mvgr wupke
exroosje schreef:Ik heb ook een HPI gehad en in het (algemene) instructie boekje staat volgens mij alleen een opmerking dat je minimaal Ron 95 moet tanken en dat de motor het optimaalst loopt op 98. Dit is echter een generieke opmerking voor ALLE benzine modellen.
Ik heb een tijdje lang 98 getankt maar toen dit geen verbetering gaf ben ik weer terug gegaan naar 95 Verschil was niet merkbaar.
Wel is het zo dat deze motor inderdaad veel last heeft van vervuiling. Een middeltje in de benzine (eenmalig) kan dan helpen. Ik gooide er elke 5000km een flesje in.
Ben benieuwd welk middel je er bij ingooid
Gr spintwin
tja zo’n middeltje van de halfords “injectorreiniger” of “kleppenreiniger”.
Weet overigens niet waar ik het gelezen heb (denk yahoo forum C5-l) maar ook een HPI kwaal met diesel geluid kan voorkomen doordat de nokkenasversteller defect/ontregeld is. De HPI heeft dat systeem op de inlaat nokkenas.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Betreft HPI motorblok, mag er gewoon Ron 95 en Ron 95 in. Verder zit er een pingelsensor in die er voor zorgt dat het ontstekingstijdstip wordt verlaat als motor gaat pingelen welke anders grote schade toebrengt.
Motorvermogen gaat dan omlaag.
C5 Exclusive 2L HPI 06-2001
Heb jij dan misschien noh een tip om het dieselen (om het maar ff zo te noemen) te latten verdwijnen.
en hoe sta jij tegen over injector reinerger/kleppen reiniger