Hallo,
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 2cv az uit 1963.
Al eerder heb ik een 2cv6 special uit 1986 gehad en (was afgeschreven) zelf gerestaureerd. Deze az is er veel minder slecht aan toe en ik zie er naar uit om het opknappen te beginnen.
nu heb ik toch een paar onduidelijkheden :
Wat is er allemaal anders dan de nieuwere 2cv`s wat betreft vering en demping, mis ik nu de schokbrekers ?
Frotteurs ? bratteurs ? Kan iemand mij uitleggen hoe dit allemaal werkt ?
Als ik het goed begrijp is dit een vernieuwde motor met meer pk`s 18 ?
Heeft deze nog een centrifugaal koppeling?
Het indentificatieplaatje op de motor geeft aan 2cv az c, is dit een bekent type c ?
Het interieur is bij elke eend weer anders van het zelfde jaartal, komt dat door uitgaven in verschillende landen ?
Mijn eend ziet er als volgt uit : paperklip bumper voor , kleine smalle achter.Heeft Frotteurs aan de wielen(van die potten)? suicide deuren.
geen knipperlichten voor, alleen op zij hoog. Geen ribbelkap(helaas). km teller links boven bij het raam , accu meter midden in , trekschakelaar voor starten, handbediening voor ruitenwissers. en er zit een accu van 12v in.
Hij is ingevoerd in het jaar van de 50ste verjaardag citroen 1998 (denk dus zelf uit frankrijk)
Wie o Wie kan mij veel heel veel informatie geven over mijn eend, het zou erg helpen bij het opknappen.
(een vraagbaak heb ik al, ookal vind ik mijn type er niet echt tussen)
Alvast heel erg bedankt, gr marc
groetjes Marc (alweer een-1t)
Kan wel e-mailen
Ik heb nog geen webpagina en ik weet niet hoe ik foto`s moet laten zien via dit forum, maar emailen kan ik natuurlijk.
Mijn 2cv lijkt precies op die van jou “citroen ds” !!! Alleen geen ribbelkap….. ??
Hij heeft ook 1 spatbord waar geen bevestiging aanwezig is voor het driehoekje.??
groetjes Marc (alweer een-1t)
Hallo,
azc de c staat voor centrifugaal koppeling
kijk ook eens op de site van jeroen cats http://www.cats-citroen.net/
dan 2cv,dan engines and boxes en je vind er nog veel meer
Lid van CAMAC - Cercle des Amateurs de Miniatures Automobiles Citroën
half automaat
dus dan is het de berucht half automaat ?
daar had ik al stiekem op gehoopt.
Heb een antwoord en een tip gekregen van de almighty Wout om een boekje te kopen.Dat ga ik dus ook doen.
Wout:
Azam-beugels=ongeveer 61-69
Handmatige rw bediening=48-61
Geen ribbel=na ong 61
Weet je wat een heel mooi boekje voor determinatie is van dit soort vragen;
“alles úber den 2cv” verkrijgbaar bij de ccnl clubwinkel,kost weinig, leert
heeel erg veel, per jaartal perfect beschreven. Dik boekwerk= veel
gegevens= veel plaatjes ook= veel leerplezier.
ok, dat liep even langs elkaar, maar duidelijk een 61-er volgens veel
dingen, maar motor 18pk {spruitstuk en kachelpotten},aandrijfassen kloppen
niet, voorruitontwaseming twijfelachtig, kortom veel vragen, boekje nodig!,
zelf voor mij om het exact te bepalen, want er is veel gegoocheld!, das
zeker.
Batteur/frotteurs kloppen perfect.
Mooi spuitwerk met de franse slag?...... sjonge sjonge!.....
Wout
groetjes Marc (alweer een-1t)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dit is ook wel een site met veel informatie over de diverse modeljaren:
Kijk bij “evolution…...”
Jeroen
Boekje
Ga even een boekje kopen geloof ik, vraagbaak wordt ik niet veel wijzer van.
Wel leuk z`n speurtocht , alleen heb ik iets anders gekocht dan dat ik dacht dat ik had gekocht….. haha
Rijden gaat ie zowiezo en mooi moet hij ook worden !
groetjes Marc (alweer een-1t)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
AZ-C staat niet altijd voor centrifugaalkoppeling!
dit is een in belgie gebouwde 2cv, ook wel de AZ-Commerciale.
het gekke vind ik die 12 volt-accu; in 1963 waren er naar mijn weten nog geen 12 volt 2cv’s!
ben wel benieuwd, stuur mij eventueel die foto’s maar dan zet ik ze wel op het forum
accu
Die accu heb ik ook mijn twijfels bij, de volgende keer als ik bij hem in de buurt ben kijk ik even op het volt meterje.
foto`s komen eraan.
thanks
groetjes Marc (alweer een-1t)
Het indentificatieplaatje op de motor geeft aan 2cv az c,hij spreekt hier toch wel over identificatie plaatje motor zodus zou ik durven zeggen centrifugaalkoppeling.AZC is de benaming van t type voertuig
Lid van CAMAC - Cercle des Amateurs de Miniatures Automobiles Citroën
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
ah onder de motorkap.
ik ben benieuwd, leuk is het zeker
OOK OP ANDER FORUM
Voor de echte speurders en puzzelaars, ik sta ook nog op een ander
Forum, waar ook veel informatie vandaan komt en waar de foto`s van mijn mistery duck op staan , dank aan dolf.
http://www.2cv.nl/interactief/forum/viewtopic.php?p=100795#100795
gr marctv
groetjes Marc (alweer een-1t)
Een franse dus? De knipperlichten zijn er dan later op gezet, die horen er niet op, althans in Frankrijk! Maar is verplicht voor de RDW.
tov van een eend uit 1986 is alles anders. Het chassis is anders, daar zitten zij stukken op waar de koets op rust..
Je het inderdaad geen schok breekers, maar froteurs en botteurs.
Froteurs zitten op de draagarm, zijn een soort wrijf platen, deze kun je stellen als de een te slecht dempt als je over een hobbel rijdt. De botteurs, dat zijn zijn die buizen op de draagarm bij het wiel. is een bus met een kogel er in, werkt altijd.
Eend moet 6 volt zijn, maar op 12 rijdt ie wel, start motor draait een beetje hard!
Die voorbumper hoort er niet op is een er een van een nieuwe eend!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
bedankt voor je bijdrage verkuilm, ik kom steeds meer in de goede richting
groetjes Marc (alweer een-1t)
Volgens mij kan ik alle kanten op met mijn `63.
Heb verschillende meningen gehoord.
Het meest waarschijnlijk is dat het een 61 er is met een verlaat op kenteken gezet jaartal.
Het kan ook een grens geval zijn van`61 chassis en carrosserie met alle nieuwe snufjes(special) die in `63 te krijgen waren zoals 18pk (misschien centrifugaal dit ga ik uitprobern) kap zonder ribbels en sierstrips.
Wie zal het zeggen. In ieder geval ga ik op zoek naar een ribbelkap voor weinig, dat vind ik mooi.
Weet iemand of je bij de rdw het kenteken of de eigenaar kunt achterhalen voor dat hij naar nederland is gekomen ?
gr Marc
groetjes Marc (alweer een-1t)
bekende 2cv
Er is een doorbraak wat betreft de herkomst van mijn auto.
kijk maar op :http://www.2cv.nl/interactief/forum/viewtopic.php?t=5374&postdays=0&postorder=asc&start=15
Schrik !!!!
groetjes Marc (alweer een-1t)
Bij de rdw weten ze volgens mij alleen de NL historie, van FR weten ze niets. Ze hebben alleen een kopie van de Garte gris welke geldig was op het moment van invoer in nederland.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980