Nou, minder vibraties en veel harder sjorren bij lage toerentallen. Of ik 3/4 HDI heb en 1/4 volkswagen busje. Maar de timing van de pomp wordt nu nog fijngeregeld op eenversleten exemplaar, dus het wordt nog een stuk beter met dat sjorren.
De temperatuur leek trouwens weining uit te halen voor de 3 nieuwe verstuivers, de oude knapte er aardig van op.
Die electrische aanpassing op de pomp is wel heel eenvoudig zeg, maar wel effectief.
Ze hebben de stelschroef eruit gedraaid en er een bowdenkabeltje voor in de plaats gehangen die naar een dikke electromagneet gaat.
(uiteraard gelijk ff kabeltje gesteld, zat een centimeter speling in)
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
De laatste zit er eindelijk in. Geen gereviseerde maar een splinternieuwe.
Hiervan voel en hoor ik (nog?) geen enkele verbetering, Nog steeds een rammelend knikkertje ergens, maar laat ik die 5000km afwachten…..
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Hèhè, het was even zoeken naar dit topic en uiteindelijk bracht Google uitkomst.
Hoe is het inmiddels met de motor?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die van mij snort prima, inmiddels ruim 15K gedraaid
Naaimachientje!
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
zo 2X bewijs dat verstuivers testen/reviseren echt wel nuttig is elke 100,000 kms…
mvgr wupke: zei ik toch al
Ik ga eens kijken of die dingen op m’n werk te testen zijn.
Schijt aan originaliteit.
Testen??? Gewoon nieuwe/gereviseerde erin, gezien het tractor geluid van je auto.
Zelfs als jouw motor warm is hoor je dat ding al van 2 straten verderop aankomen door het genagel.
ZX1.4i schreef:Testen??? Gewoon nieuwe/gereviseerde erin, gezien het tractor geluid van je auto.
Zelfs als jouw motor warm is hoor je dat ding al van 2 straten verderop aankomen door het genagel.
Toch zou ik ze eerst laten testen. Het kan ook zijn dat de pomp niet goed werkt. Domweg vervangen op goed geluk kan natuurlijk altijd (en vaak gaat het goed) maar het is een kleine moeite om ze te laten testen en dan weet je het zeker dat het aan de verstuivers lag.
Ik ben soms liever lui dan moe en heb zoiets van, geen zin om achteraf de oude er weer uit te halen, dan maar meteen nieuwe erin. Ik heb overigens met zo een dokters ding naar zijn verstuivers zitten luisteren, 2 klinken beroerd, ipv mooi zachtjes brommen is het duidelijk een “toenk toenk” geluid.
ZX1.4i schreef:Ik ben soms liever lui dan moe en heb zoiets van, geen zin om achteraf de oude er weer uit te halen, dan maar meteen nieuwe erin. Ik heb overigens met zo een dokters ding naar zijn verstuivers zitten luisteren, 2 klinken beroerd, ipv mooi zachtjes brommen is het duidelijk een “toenk toenk” geluid.
Als ik ze naar de verstuiverboer breng om ze te laten testen, kunnen ze die dingen direct reviseren als ze slecht blijken. Ik ga ook uiteraard niet eerst laten testen om ze dan weer terug te schroeven en dan bijv. een week later weer vervangen. Ik kon bij hen ook gelijk een lange dop regelen om ze te demonterenn.
Meestal is het inderdaad inleveren van de oude, zit namelijk statiegeld op.
De gereviseerde zijn dan minder duur.
Ik heb laatst eens geluisterd naar de verstuivers met een lange schroevendraaier tegen het oor gedrukt en de andere tegen de leiding houden.
Alleen tikte toen een van de hydraulische klepstoters. Zodra ik die het zwijgen had opgelegd (even flink gas geven) klonken ze allemaal nagenoeg hetzelfde.
Mijn 2.1TD type 2 uit ‘97 loopt soepeltjes, verbruik is wel ok (1 op 17 op snelweg) alleen hikt ie rond de 2000 toeren, zowel bij het optrekken als constrante snelheid rond de 2000. Motortje heeft nu zon 370.000 achter de kiezen en ik weet niet of de verstuivers ooit zijn nagekeken. Hoe groot is de kans dat de hik uit de verstuivers komt?
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Mijn 2.1TD type 2 uit ‘97 loopt soepeltjes, verbruik is wel ok (1 op 17 op snelweg) alleen hikt ie rond de 2000 toeren, zowel bij het optrekken als constrante snelheid rond de 2000. Motortje heeft nu zon 370.000 achter de kiezen en ik weet niet of de verstuivers ooit zijn nagekeken. Hoe groot is de kans dat de hik uit de verstuivers komt?
ik ben het niet meet Kees eens.
zoals al eens eerder uitgelegt.
de verstuivers zijn van belang voor het exacte inspuitmoment.
naarmate ze verouderen verloopt dat moment.
en daardoor kan je idd op exacte toerentallen/gaspedaalstand ,wel eens vreemde verschijnselen krijgen.
echter , in zoverre kan ik met Kees meegaan, in dit geval moet je de pomp niet uitsluiten!
mvgr wupke