kreazyV8wuppo schreef:
en beter starten.
en minder roken.
en soepeler lopen.
en stiller lopen.
en soms zelf minder olieverbruik.
en meer vermogen.
en pittiger rijden/optrekken.
allerter reageren op het gaspedaal.
Al deze vragen kan ik met 100% Ja beantwoorden
Zojuist getankt, en een verbruik van 1 op 17,1, dit haalde ik nooit, alleen als ik netjes 100 reed zonder Airco.
Dit verbruik is bij een snelheid van 120 a 130km/u en voornamelijk de Airco aan.
Helaas is er ook minder leuk nieuws te melde over de Xantia, één of andere teringhond heeft de auto afgelopen nacht bekrast. Flinke kras op de motorkap, scherm RV en 2 krassen op het portier RA . Heb er snel een lakstift overheen gehaald
kreazyV8wuppo schreef:en beter starten.
en minder roken.
en soepeler lopen.
en stiller lopen.
en soms zelf minder olieverbruik.
en meer vermogen.
en pittiger rijden/optrekken.
allerter reageren op het gaspedaal.enz enz..
mvgr wupke
Ehh…..dan vraag ik me toch af of ik nu wel nieuwe verstuivers nodig heb, mijn TZD rookt echt niet (zijn baasje wel ), wat er bij een diesel onder soepel lopen wordt verstaan weet ik niet, maar hij loopt echt mooi rustig stationair, trekt zonder 1 schokje op…houd dus in het gehele toerental niet in…..is de stilste 1.9 in een BX die ik ben tegen gekomen (zie mijn eigen draadje)...v.w.b. de bekende dieselbrom e.d….gebruikt geen druppel olie (echt!)...en sinds ik die rookstop een ietsje heb ingedraait trekt ie als een lier.
Ik hoor dus wel vanaf het eerste moment dat ik hem heb genagel tijdens het accelereren (rijdt je eenmaal op cruisesnelheid is het weer over).....dus of dit nu aan de verstuivers ligt ? ops:
Het is tenslotte toch weer geld wat je moet uitgeven….maar als ik zeker zou weten dat hij daarna 1 op 19 gaat lopen…i.p.v. nu 1 op 17 en soms 1 op 16,5…dan is dat een mooi klusje voor Sohail (heeft me al ingeseind)
En dat is minder, Sohail….die rotzakken
Bram schreef:kreazyV8wuppo schreef:en beter starten.
en minder roken.
en soepeler lopen.
en stiller lopen.
en soms zelf minder olieverbruik.
en meer vermogen.
en pittiger rijden/optrekken.
allerter reageren op het gaspedaal.enz enz..
mvgr wupke
Ehh…..dan vraag ik me toch af of ik nu wel nieuwe verstuivers nodig heb, mijn TZD rookt echt niet (zijn baasje wel ), wat er bij een diesel onder soepel lopen wordt verstaan weet ik niet, maar hij loopt echt mooi rustig stationair, trekt zonder 1 schokje op…houd dus in het gehele toerental niet in…..is de stilste 1.9 in een BX die ik ben tegen gekomen (zie mijn eigen draadje)...v.w.b. de bekende dieselbrom e.d….gebruikt geen druppel olie (echt!)...en sinds ik die rookstop een ietsje heb ingedraait trekt ie als een lier.
Ik hoor dus wel vanaf het eerste moment dat ik hem heb genagel tijdens het accelereren (rijdt je eenmaal op cruisesnelheid is het weer over).....dus of dit nu aan de verstuivers ligt ? ops:
Het is tenslotte toch weer geld wat je moet uitgeven….maar als ik zeker zou weten dat hij daarna 1 op 19 gaat lopen…i.p.v. nu 1 op 17 en soms 1 op 16,5…dan is dat een mooi klusje voor Sohail (heeft me al ingeseind)
En dat is minder, Sohail….die rotzakken
de kwestie is simpel.
een injector gaat grofweg 120,000 km goed mee, en komt dan in de slijtage fase.
de reden waarom deze dingen niet of zelden getest en gereviseerd worden is simpel.
lees je eigen betoog.
ik heb er geen last van dus rijd ik door.
echter, ook verstuivers slijten, net als de riemen en de banden doen.
dus de kans dat je boven de 1 op 20 komt en dat je nagelen over is na revisie verstuivers, tja, is vrij groot.
dat het geld kost klopt, maar dit is een stukje (vergeten) onderhoud wat bij een diesel hoord.
mijn idee, laten testen bij de dieselspecialist, en als nodig nieuwe nozzel’s erop, en op de juiste lichtdruk af laten stellen.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:mijn idee, laten testen bij de dieselspecialist, en als nodig nieuwe nozzel’s erop, en op de juiste lichtdruk af laten stellen.
Ik heb begrepen dat niet alleen de nozzle word vervangen, maar ook de naaldklep en de veer, het is dus verstandig om dit als een set te vervangen. Op me werk verkopen ze voor bepaalde motoren geen losse nozzles meer, alleen een comlete set of complete verstuiver. Voor een scheepsdiesels die 2000L diesel/uur verbruikt heb je een set verstuivers van een paar duizend euro vrij snel terug verdient.
ZX1.4i schreef:kreazyV8wuppo schreef:mijn idee, laten testen bij de dieselspecialist, en als nodig nieuwe nozzel’s erop, en op de juiste lichtdruk af laten stellen.
Ik heb begrepen dat niet alleen de nozzle word vervangen, maar ook de naaldklep en de veer, het is dus verstandig om dit als een set te vervangen. Op me werk verkopen ze voor bepaalde motoren geen losse nozzles meer, alleen een comlete set of complete verstuiver. Voor een scheepsdiesels die 2000L diesel/uur verbruikt heb je een set verstuivers van een paar duizend euro vrij snel terug verdient.
ik neem aan dat de meeste dieselspecialisten wel weten wat ze wel of niet moeten vervangen aan een injector.
voor de CX 2,5 TD was ik 275 euro kwijt.
mvgr wupke
Maar Sohail, hoe veel tijd was je eigenlijk kwijt?
EW schreef:Maar Sohail, hoe veel tijd was je eigenlijk kwijt?
Ik was c.a. 2,5 uur bezig op mijn dooie gemak met effe een bakkie koffie tussendoor.
Wupke….dat wist ik niet….dat verstuivers al na de 1 ton gepasseert te hebben, al beginnen af te takelen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat ze pas bij 3 ton of meer een keer aan vervanging toe waren…...die ene (en eerste) Xantia TD van mij had al 371.000 gelopen en had nog gewoon zijn eerste verstuivers en niets wees er op dat die versleten waren.
Oh ja….ook v.w.b. het starten heb ik geen enkel probleem, ook niet de afgelopen winter toen ik hem net had, met 1 x voorgloeien slaat ie meteen goed aan.
Maar ik geloof je (en Sohail) graag dat het zeker niet slechter op zal worden als ik er nieuwe verstuivers in laat zetten.
Maar bij mij is het zo dat ik echt problemen met de dieselmotor moet hebben (slecht starten, onregelmatig lopen, inhouden e.d.) voordat ik er dieseltechnische zaken aan laat vernieuwen….ik heb eigenlijk de afgelopen 17 jaar met de XUD motor alleen maar gloeibougies, filterhuizen e.d. moeten vernieuwen…voor de rest bleef het maar door tokkelen.
Bram schreef:Wupke….dat wist ik niet….dat verstuivers al na de 1 ton gepasseert te hebben, al beginnen af te takelen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat ze pas bij 3 ton of meer een keer aan vervanging toe waren…...die ene (en eerste) Xantia TD van mij had al 371.000 gelopen en had nog gewoon zijn eerste verstuivers en niets wees er op dat die versleten waren.
Oh ja….ook v.w.b. het starten heb ik geen enkel probleem, ook niet de afgelopen winter toen ik hem net had, met 1 x voorgloeien slaat ie meteen goed aan.
Maar ik geloof je (en Sohail) graag dat het zeker niet slechter op zal worden als ik er nieuwe verstuivers in laat zetten.Maar bij mij is het zo dat ik echt problemen met de dieselmotor moet hebben (slecht starten, onregelmatig lopen, inhouden e.d.) voordat ik er dieseltechnische zaken aan laat vernieuwen….ik heb eigenlijk de afgelopen 17 jaar met de XUD motor alleen maar gloeibougies, filterhuizen e.d. moeten vernieuwen…voor de rest bleef het maar door tokkelen.
zoals al eerder aangegeven.
de reden dat dit een stukje vergeten onderhoud is, zit in je eigen betoog.
daarnaast, het feit dat de injectoren weinig worden getest is tevens de reden why dit vrij prijzig is.
kwestie van massa.
dat doortokkelen is leuk.
maar als je weet dat je gemakkelijk 750,000 kms uit een blokje kan halen IPV 500,000 kms.
en als je weet dat je ongeveer 5% op je totale brandstofkosten (MINIMAAL) kan besparen .
en dat simpel door elke 120,000 kms je verstuivers te laten testen.
tja dan mag je door tokkelen wat mij betreft, maar ergens doe je jezelf je beurs en je auto dan toch tekort.
het vernevelingsbeeld heef nm ook smeer en koeleigenschappen om de cilinderwand te smeren te reinigen en te koelen, en dan met name de bovenste rand van je zuiger.
maar jij tokkelt vrolijk door…......
mvgr wupke:met een beetje goed onderhoud kom je veel verder
Je begint mij te overtuigen. ops:
kreazyV8wuppo schreef:het vernevelingsbeeld heef nm ook smeer en koeleigenschappen om de cilinderwand te smeren te reinigen en te koelen, en dan met name de bovenste rand van je zuiger.
Ik zag in de Haynes Diesel handboek staan dat een verkeer vernevelingsbeeld de oliefilm van de cylinderwand af kan spuiten, waardoor de zuigerveren kunnen gaan invreten. Nou zullen de motoren met voorkamer (wervel) hier niet zo een last van hebben, is meer voor de direct ingespote motoren. De gloeibougie in de voorkamer kan wel aangetast worden door een verkeerd beeld.
PS: Ik merk dat als ik nu de auto op toeren jaag op de snelweg, dat er bijna geen rookpluimen meer zijn, voorheen had ik dit wel. Als je het zo bekijkt dan is er met nieuwe verstuivers voor oude auto’s veel meer winst te behalen wat millieu betreft dan met een roetfilter.
Maar merk je nu ook duidelijk meer trekvermogen of zo ?
Loopt hij (nog) rustiger stationair ?
dat is ook de reden van de roetmeting geweest.
echter, de heren zijn vergeten (was te duur) om hem BELAST te testen.
dus nu worden de motoren onbelast op max toeren gezet.
dan is er geen belasting dus geen of nauwelijks rook ontwikkeling.
er was destijds dan ook een harde discussie over het nut van de roetmeting.
en om de APK stations op dikke kosten te jagen om naast de huidige roetmetingapparatuur ook nog eens een rollenbank aan te schaffen , was wat gortig, dus vandaar de huidige onbelaste test.
meer met de gedachte dat de allerslechste diesels dan eruit gehaald konden worden.
maar ik garandeer je dat 30% van alle diesels gaan sneuvelen en idd verstuiverrevisie ed krijgen, als ze de belaste test in zouden voeren.
mvgr wupke
Verstuiver testen en eventueel reviseren is het enige onderhoud van belang dat specifiek dieselonderhoud is. 1 keer in de 150 dkm (of 120 dkm, maakt niet zoveel uit) je stuifjes doen is toch heel wat minder geld dan alle ontstekingsdelen om de haverklap vervangen. En het is echt noodzakelijk onderhoud, een verkeerd verstuivende verstuiver kan zelf je koppakking eruit schieten door ongelijkmatige verhitting! Plus dat de wagen in de loop van de eerste 5dkm merkbaar beter naar nog beter gaat lopen, soepeler wordt, rustiger wordt, enzovoorts. Kan niet anders zeggen dan: doe het eens en je gaat het altijd doen als je een nieuwe diesel koopt…
Groeten,
Jan (die graag weer gaat dieselen…)
@Bram: hoe zeker weet je daadwerkelijk dat die verstuivers bij 370.000 niet al een keer door een vorige eigenaar zijn vervangen of gerevisieerd? Of heb je al die kms zelf met die auto gereden?
Eigenlijk wordt het in alle betogen van kv8w, chinco en zx1.4 al overtuigend beschreven.
Verstuivers testen kostte mij indertijd een tientje per verstuiver (gratis als ze daarna vervangen moesten worden). Voor het uitbouwen kon ik een dop lenen. BLijft alleen het uit- en inbouwen nog over. Dat kost wel wat tijd omdat er wel het een en ander losmoet en voor het vastzetten kun je wel beter even een newtonmetertang erbij nemen (en nieuwe ringetjes: ook al zijn de verstuivers zelf nog goed).
Het enige waar ik bij ZX1.4’s motor nog benieuwd naar ben is de staat van de oude verstuivers. Misschien nog interessant om eens te bekijken. Of er een pissertje bij zat of dat ie nadruppelt?