Hallo,
Ik heb nu een klein anderhalve maand een bx gti uit 1987. Echt een super auto. schakeld heerlijk en rijdt fantastisch.
Het enige minpunt is dat de auto vaak tikt. En wanneer ik de auto net heb gestart en hij staat in de rijhoogte hoor je vaak nog de pomp pompen. Hij tikt 1 keer in de 4 a 5 seconde. Kan het zijn dat de voorste bol niet goed op druk staat ( kreeg ik van b-iks te horen?) Of wat zou het anders kunnen zijn. Voor de rest veert de auto goed. Tevens loopt de auto wanneer hij koud is niet ze heel goed stationair. Moet gas tevens lichtelijk gas geven bij het starten. Hij sloeg vaak af onder het schakelen, heb toen het stationair toerental wat hoger gezet zodat hij niet meer afslaat. Het is trouwens een multipoint injectie systeem. Hij loopt nu nog altijd niet goed stationair en wanneer de pomp gaat pompen valt hij lichtelijk terug.
Wie kan mij tips geven om deze problemen te verhelpen?
Alvast bedankt
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
Ok, kijk de stekker van de luchtmassa meter (eigenlijk de ECU) eens goed na !!!! als deze geen goed contact heeft dan krijg je ook dat soort verschijnselen. verder de temperatuur sensor op het blok, vlak achter de thermostaat, deze kan kapoy zijn, of de stekker heeft een slechte verbinding door versleten bedrading in de stekker. kijk daar ook even naar. Kijk ook goed de slang na tussen luchtmassa meter en gasklephuis. hier wil nog wel eens scheurtjes in zitten, en dan krijg je ook de meest vreemde taferelen.
En natuurlijk de bougies, bougiekabels en verdeelkap niet vergeten aan een inspectie te onderwerpen
De 5de veelbol (accumulator of hoofdbol) moet je even laten checken of ie gevuld kan worden, anders vervangen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Bedankt voor de tips, ik ga dit binnekort eens allemaal nalopen.
Heb toch bijna vakantie dus heb ik tijd genoeg
Voor de hoofdbol rij ik dan wel even langs de citroen-garage in het dorp.
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
Bedenk wel dat een GTI type 1 van zichzelf al heel onrustig kan lopen, dit is niet altijd op te lossen en hoort wat bij dit type.
Het kan geen kwaad om inderdaad ook alle ontstekingsdelen na te lopen.
Het tikken om de 4a5 seconden is niet heel vreemd, dit kan de auto zelfs nog doen als er een nieuwe bol op zit, bedenk wel dat de auto inmiddels 20 jaar oud is en dat het veersysteem ook zo oud is en er kunnen kleine (niet erg!) interne lekkages in je veerpoten en in de rest van het systeem voorkomen.
Succes
Emiel
Bedankt Emiel,
Ga komende week eens lekker klussen aan de auto.
Volgens de vorige eigenaar was het veersysteem 3 jaar terug helemaal vervangen, maar weet niet of dit allemaal zo klopt. Ga morgen de dealer eens bellen want die heeft de auto 20 jaar in onderhoud gehad.
Ik heb de auto trouwens van de eerste eigenaar gekocht
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
Bel die dealer dan maar eens, want dan weet je hopelijk hoe het zit. In mijn geval had de dealer overigens al jaren niets met de bollen gedaan. Verder kun je wellicht ergens gratis je bollen laten testen.
Het begint wel behoorlijk uniek te worden van eerste eigenaar!
Kun je trouwens ook foto’s van deze pracht-bolide op het forum zetten, dan kan iedereen meegenieten!
Ik stond er zelf ook van te kijken, hij had zelfs nog een orginele radio met casette speler (en dat was al heel wat uit die tijd).
Ga vanmiddag even bellen hoe het allemaal zit.
Zal binnekort even wat foto’s maken als ik de mistlampen erin heb zitten, ziet er anders ook zo stom uit die gaten in de bumper
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
Heb zonet contact gehad met de dealer en hij heeft me de complete onderhoudshistorie opgestuurd vanaf 1994 Maar dan bedoel ik ook echt alles, van een ringetje tot een rubbertje tot alles.
Wat betreft de vering:
- December 2005 leidingen hydroliek vervangen
- September 2000, veerbollen voor en achter vervangen
- Januari 1996, voorraadbol vervangen
Volgens de dealer koste het mij 70 euro incl arbeidsloon om de voorraadbol te laten vervangen. Het vaak tikken was dan volgens hem verholpen. Om de bol te testen koste volgens hem meer tijd en arbeidsloon dan om hem te vervangen.
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
70 euro is netjes, 45-50 voor de bol en 20-25 voor de geleverde arbeid. Dan heb je nieuw origineel spul erop.
Veerbollen hervullen bij Chyparse in maart voor 9,66 per bol (excl. btw). Hervullen gaat overigens prima!
Originele veerbollen bij dealer zijn als ik het goed heb 65 euro, en bij Chyparse is het vaak imitatie, en die kosten tussen de 25 en 30 euro.
Bijvullen bij de dealer is meen ik 11 euro en een beetje.
Ik heb gewoon veerbollen van een Xantia gebruikt, werken ook prima
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Bedankt voor jullie tips.
Maar heb nu veel groter probleem
Heb met het inbouwen van mijn geluidinstallatie kortsluiting gemaakt met het ijzere omhulsel van de computer (bosch) van het multipoint injectie systeem.
Nu wil de auto helemaal niet meer starten, je hoort de startmotor wel maar daar is het dan ook mee gezegd. Hoe kan ik dit probleem nu het beste aanpakken. Moet ik de computer nu gaan vervangen of???
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
juulke schreef:Bedankt voor jullie tips.
Maar heb nu veel groter probleem
Heb met het inbouwen van mijn geluidinstallatie kortsluiting gemaakt met het ijzere omhulsel van de computer (bosch) van het multipoint injectie systeem.
Nu wil de auto helemaal niet meer starten, je hoort de startmotor wel maar daar is het dan ook mee gezegd. Hoe kan ik dit probleem nu het beste aanpakken. Moet ik de computer nu gaan vervangen of???
Oef.. Ik ben bang dat ECU overleden is. Dat kan zeer goed komen door zon klapper.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
D. Peters schreef:Nachtje de kabels van de accu los halen gaat in dit geval niet meer helpen? Dan reset de computer zich… maar een overleden computer kan zich natuurlijk ook niet meer resetten…
Misschien toch het proberen waard? Dan weet je het morgenvroeg
Ik vermoed dat deze “computer” niet gereset kan worden omdat het een soort analoge module is.
Ik zou wel de zekeringen en aansluitingen checken voordat je wat gaat vervangen.
Ich bin ein Breaker
Bedankt voor jullie reacties,
Volgens michel-16v Moet ik de relais en de zekeringen controleren.
Heb alle zekeringen gecontroleerd. De relais daar in tegen heb niet controleerd. Er klikken bij het zekeringkastje wel een aantal relais wanneer ik probeer te starten.
In de motorkap daar zitten onder een zwarte kap ook nog een aantal relais die in verbinding staan met de ECU. Moet ik deze controleren dan?
Denk zelf eerlijk gezegd niet dat het de relais zijn want die kunnen heel wat hebben voordat ze gaan doorfikken, maar ga ze vanavond even doormeten.
Maar ga vnvnd er weer aan klussen, wanneer alles niet helpt dan zou ik graag die ECU van michel-16v willen overnemen.
Moet dan wel zeker hetzelfde type zijn voor de: BX GTi uit 1987.
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
juulke schreef:Bedankt voor jullie reacties,
Volgens michel-16v Moet ik de relais en de zekeringen controleren.
Heb alle zekeringen gecontroleerd. De relais daar in tegen heb niet controleerd. Er klikken bij het zekeringkastje wel een aantal relais wanneer ik probeer te starten.
In de motorkap daar zitten onder een zwarte kap ook nog een aantal relais die in verbinding staan met de ECU. Moet ik deze controleren dan?
Denk zelf eerlijk gezegd niet dat het de relais zijn want die kunnen heel wat hebben voordat ze gaan doorfikken, maar ga ze vanavond even doormeten.Maar ga vnvnd er weer aan klussen, wanneer alles niet helpt dan zou ik graag die ECU van michel-16v willen overnemen.
Moet dan wel zeker hetzelfde type zijn voor de: BX GTi uit 1987.
ja dat moet dan hetzelfde type zijn…
en voor de volgende als je aan geluidsapparatuur gaat werken -klem van accu losnemen