Zijn er al mensen die een roetfilter hebben laten plaatsen? Of hier over nadenken?
Je krijgt 500e subsidie, overijssel geeft zelfs nog eens 200e EXTRA. Dus voor de kosten hoef je het haast niet te laten, en het milieu is wel iets om over na te denken.
Vragen die mij resten:
-Hoe lang zou zon filter meegaan? Ik heb geen zin om over 5 jaar zelf weer nieuwe filter te moeten betalen
-Kost het vermogen? Ik zou dan eventueel een andere demper weg laten halen en de filter in plaats zetten om er niet al te veel op achteruit te gaan, het is immers al een zware bak
Tot nu toe kan ik de XM nog niet aankruisen bij VROM, maar wie weet wat de toekomst brengt
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
natuurlijk kost dat vermogen. alle restrictie kost vermogen.
ik geloof dat dat later verplicht gaat worden, nietwaar? dan is het misschien niet zo gek om van de subsidie gebruik te maken. als het niet verplicht gaat worden, zou ik het lekker zo laten als de fabrikant het heeft bedoeld.
De diesels van PSA zijn van zichzelf al vrij schoon, zeker als je het onderhoud op tijd laat doen. Dus ik zie niet in waarom wij als PSA Diesel rijders aan het roetfilter moeten, laat ze eerst eens bij de smerige TDI motoren beginnen. Mijn 1.9D haalde een score van 0,3 dat is dus ruim 8X onder de norm van 2,5.
Waar haal je die info vandaan? dat PSA schoon is, is 1, maar een TDI lijkt me nog een stuk geavanceerder en daarmee mogelijker schoner? moeten ook voldoen aan modernere normen dan mijn 2.1TD
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ga eens achter zo’n VW pompverstuiver rijden en je weet genoeg. Niets voorniets gaat VW ook aan de commonrail. De huidige TDi’s kunnen niet schoner. En ik zou weleens meer meetgegevens willen hebben. De nieuwste diesels zonder filter stoten hele kleine partikeltjes uit, laten nou juist die kleinste delen diep in de longblaasjes doordringen.
nb 1, er zijn al diverse draadjes over geschreven.
nb 2, de fabrikanten staan niet te juichen voor een aftermarketfilter, sterker nog ze raden het af op dit moment.
Patrick
Edit: ik heb een van de draadjes gevonden:
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Matthijs309 schreef:Waar haal je die info vandaan? dat PSA schoon is, is 1, maar een TDI lijkt me nog een stuk geavanceerder en daarmee mogelijker schoner? moeten ook voldoen aan modernere normen dan mijn 2.1TD
Dat PSA diesels een stuk schoner zijn is gewoon een feit, elke eerlijke garagehouder zal zeggen dat de PSA diesels met gemak door de roetmeting vliegen. Dit in tegenstelling tot de TDI, wat hogervp zegt, ga er maar eens achter rijden en je weet genoeg, daar hoef je niet eens een roetmeting voor te doen.
Bedankt voor de feedback Ik ga het andere draadje eens lezen.
Of de TDI smeriger zijn omdat ze zichtbaar roeten, dat ZOU kunnen, het zou mij niets verbazen dat het gewoon slecht gechipte / getunde diesels zijn en daardoor zo roken. Maar dat is een hele andere discussie
Ouwe mopperkont
Ik heb eens uit professionele kringen gehoord dat de TDI motoren af fabriek al niet door de roetmeting komen. Bij de eerste APK moet er dan gesleuteld worden om de roetmeting te halen.
Voor mijn 1.9D vind ik de waarde van 0,3 toch erg netjes en dat voor een motor zonder elektronica of roetfilter. Heb er net nieuwe verstuivers inzitten, de roetwolken bij hoge toeren zijn nu ook weg, denk dat er nu een nog schoner resultaat uitkomt.
Wat jij zegt komt me wel vaag bekent voor:
Er valt bij die apparaten nog wel wat te winnen door gewoon inspuit moment op juiste moment te zetten, en dat is dan fabrieksaf
IK heb de bovenstaande link bekeken, en alle links die daar weer in staan. Waar het uiteindelijk op neer komt is dat het FaP systeem geweldig werkt maar niet achteraf toepasbaar is. Uit testen blijkt dat een achteraf geplaatst roetfilter lang niet tot niet kan werken omdat ze niet schoongebrand kunnen worden en hierdoor na 1000km al vol kunnen zitten.
Mijn conclussie is dat we voorlopig maar lekker blijven roeten, zolang er geen degelijke oplossing op de plank ligt.
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Mijn conclussie is dat we voorlopig maar lekker blijven roeten, zolang er geen degelijke oplossing op de plank ligt.
Zo denk ik er ook over, zeker als ik iedere 3 maanden 230 pleuro aan de belastingdienst mag aftikken
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Weer zo’n typisch Nederlands actie…....Een roetfilter voor personenwagens op diesel verplicht stellen, gelukkig dat er nog een paar verstandige figuren in de EU zitten…..
Fijnstof
Minister Jacqueline Cramer (Milieu) is teleurgesteld dat het Hof het Nederlandse beroep heeft afgewezen. “Het is voor ons als Nederland superbelangrijk dat we door kunnen met de roetfilters, want dat is een belangrijke manier om de uitstoot van fijnstof te verminderen. We gaan door met het stimuleren van het gebruik van de roetfilters. We moeten wel, want anders kunnen we misschien niet voldoen aan de Europese normen.”
.......En dat is dan een minister….....Wat een gel#l
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Willem schreef:Weer zo’n typisch Nederlands actie…....Een roetfilter voor personenwagens op diesel verplicht stellen, gelukkig dat er nog een paar verstandige figuren in de EU zitten…..
Fijnstof
Minister Jacqueline Cramer (Milieu) is teleurgesteld dat het Hof het Nederlandse beroep heeft afgewezen. “Het is voor ons als Nederland superbelangrijk dat we door kunnen met de roetfilters, want dat is een belangrijke manier om de uitstoot van fijnstof te verminderen. We gaan door met het stimuleren van het gebruik van de roetfilters. We moeten wel, want anders kunnen we misschien niet voldoen aan de Europese normen.”
.......En dat is dan een minister….....Wat een gel#l
Ik heb niks tegen maatregelen die een betere uitstoot moeten bespoedigen, maar dan wel voor alle motoren. Wil je het echt goed doen zorg er dan voor dat geen auto meer harder kan dan bijvoorbeeld 140 km/h. Zorg ervoor dat de motoren qua verbruik optimaal worden afgesteld, nu moeten ze presteren in een groot toerengebied, dat hoeft echt niet persé. Zorg ervoor dat je niet meer afhankelijk bent van de grote oliemaatschappijen maar zet nou eens massaal in op de ontwikkeling van waterstof motoren of anderszins. Maatregelen moeten minstens Europabreed genomen worden, wat hebben we aan roetfilters in NL terwijl een Oost-Europeaan rustig kan doorkachelen in oude vrachtwagens, onderwijl wolken roet uitstotend.
Het blijft gewoon pappen en nathouden nu. Ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden en rijd niet meer kilometers dan noodzakelijk. Openbaar vervoer is in de Noordkop om te huilen, oa 20 minuten overstaptijd als je vanuit Den Helder richting West-Friesland wil gaan (Hoorn/Enkhuizen).
Ik zou best mijn woon-werkverkeer in een Loremo willen maken, maar die heeft geen HP. Die keuze zou ik toch wel erg graag willen houden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ok ook ik even over de roetfilters.
In een nieuwe diesel kan dit uit fijnstof overwegingen een
juiste beslissing zijn. Ik heb het dus niet over milieu overwegingen.
De troep die diesel uitstoot is vaak koolstof, dit is een zware stof
die snel neerslaat richting de grond, en weinig kwaad kan.
Het is immers koolstof, waar de wereld vol van is.
Maar goed, het is fijn stof. En als je dat wil filteren, ok dan kan dat
in nieuwe diesels met een roet filter die ook een goeie optie hebben
om het filter af&toe; schoon te branden. God mag weten waar de
schoongebrandde troep dan heen gaat overigens.
Doe je een roet filter in een oude diesel (lees XM) dan is het waar-
schijnlijk dat dit na 1 jaar al zelfs een averechts effect heeft. Het filter
bevat namelijk geen goeie schoonbrand optie. Ergo raakt verstop.
En dus meer uitstoot waarschijnlijk, en vervanging na 1 jaar voor
de particulier, dus hoge kosten.
En mvr. Prof. dr. Cramer heeft meerdere ballonnetje opgelaten.
-verkoop van conventionele gloeilampen verbieden (ivm met verbruik)
-alle diesels uit NL, incluis vrachtwagens
-leasediesels zwaarder belasten
-etc.
Ik zou haar graag op wachtgeld zetten, of laat haar haar hoogleraarschap
weer op pakken.
Het allerliefste zie ik haar in de vorm van… fijnstof. (met filter, dat dan weer wel).
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Oh nog een leuk geval.
Ik rij naast mijn XM een Skoda Ocatvia TDi.
Deze is nu net 3 jaar oud, maw eerste APK.
De wagen is afgekeurd. Hij stoot te veel roet uit.
Ik kijk de dealer aan.????????
Maar ik rij in die Ocatvia heel rustig !!
Die motor heeft niets te leiden.
Net als de reclame. Moderne tijden, tijd voor het nieuwe rijden. !!
Zegt die dealer, ja dat is het hem juist. !
Uw moet hem nu af&toe; lekker doortrappen tot 4500 RPM.
Ff lekker schoonbranden, beetje doortrappen.
Aha…
Ik moet dus even godvergeten onzuinig rijden met een flinke
uitstoot. Dit opdat de motor schoonbrandt, en dat hij daarna
weer voldoet (hopelijk) aan de milieu normen. ??
Ja, nee heel duidelijk hoor.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Weer een TDi dus die problemen geeft. ZX1.4i schrijft er al over. Maar het schijnt idd te helpen wanneer je voor een beurt even de motor een keer “schoon”” rijdt. Maar nogmaals met mijn PSA diesels en het nieuwe rijden heb ik noooit problemen gehad. En zuinig en een lage K waarde.
PSA diesels roeleren behoorlijk!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn gti ging ik met plezier richting de 7000rpm maar mijn xm heeftn u 3.5 ton op de teller. Hij loopt heerlijk en klinkt heel gezond maar hoger dan 3000 toeren geeft me toch niet echt een veilig gevoel. Misschien dat ik er evne aan moet wennen
Ouwe mopperkont