Beste forumleden/Xantia rijders,
ik heb een vraag:
Ik ben op zoek naar een Xantia automaat. Het liefst zou ik een dieselvariant willen, maar die zijn vrijwel onvindbaar.
Er blijkt een 1.9 TD automaat veriant te zijn, maar in Nederland is deze bijna niet te vinden. Weet iemand hoe dit zit?
Zijn er van deze auto’s bijna geen exemplaren geleverd in Nederland?
Of rijden deze in het buitenland ook bijna niet rond?
die zijn er wel maar niet veel zoals je al aangeeft
in de jaren 90 waren diesel en automaat nog niet zo gewild en nogal duur
Vanaf 98 was de 1.9TD automaat beschikbaar.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
er staat er eentje op MP, moet je even zoeken op ‘break aut’... Niet supergoedkoop, maar ja, als dit is wat je zoekt.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Gelukkig staan er nog wel wat benzine versies te koop.
Zijn deze benzine automaten enigszins betrouwbaar?
Of zijn er rare kuren waar ik voor moet opletten?
Ik ben namelijk van plan mijn Xsara in te ruilen voor een Xantia.
De automaten zijn het zwakste punt. Bij 150000 km begint de bak kuren te krijgen. Soms zijn ze dan al overleden.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Janwillem, twee weken geleden was ik nog bij deze specialist: www.garagerene.nl. Hij had toen een 1.9TD automaat break staan. informeer even of die er nog is. Inruil is bij hem normaliter mogelijk.
De Xantia staat nog op de site vermeld. 274.000 km gelopen.
Breezand ligt even ten zuid-oosten van Den Helder.
abxsport schreef:De automaten zijn het zwakste punt. Bij 150000 km begint de bak kuren te krijgen. Soms zijn ze dan al overleden.
Het hangt er maar vanaf hoe je ermee om springt, 150.000 is niet veel. Maar je spreekt uit ervaring, toch?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
abxsport schreef:De automaten zijn het zwakste punt. Bij 150000 km begint de bak kuren te krijgen. Soms zijn ze dan al overleden.
Vanaf modeljaar 1995 is de bak gewijzigd en doet ie het 300.000 km. De laatste modellen hebben zelfs een hele nieuwe bak, electronisch geregeld. ook die zijn betrouwbaar te noemen, indien juist onderhouden. Die automaat wordt ook in de latere XM’s met V6 blok gebruikt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:abxsport schreef:De automaten zijn het zwakste punt. Bij 150000 km begint de bak kuren te krijgen. Soms zijn ze dan al overleden.
Vanaf modeljaar 1995 is de bak gewijzigd en doet ie het 300.000 km. De laatste modellen hebben zelfs een hele nieuwe bak, electronisch geregeld. ook die zijn betrouwbaar te noemen, indien juist onderhouden. Die automaat wordt ook in de latere XM’s met V6 blok gebruikt.
Ik zat er inderdaad ook meer aan te denken een Xantia van eind jaren 90 te kopen.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Janwillem schreef:
Ik zat er inderdaad ook meer aan te denken een Xantia van eind jaren 90 te kopen.
Die Xantia is van 1998. Moet ik eens kijken? (ik was al van plan om er een ritje in te maken….)
Voor zo’n kilometerstand zou ik echt niet aarzelen. Ik heb mijn Xantia met 317.000 op de teller gekocht.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Janwillem, twee weken geleden was ik nog bij deze specialist: www.garagerene.nl. Hij had toen een 1.9TD automaat break staan. informeer even of die er nog is. Inruil is bij hem normaliter mogelijk.
De Xantia staat nog op de site vermeld. 274.000 km gelopen.Breezand ligt even ten zuid-oosten van Den Helder.
abxsport schreef:De automaten zijn het zwakste punt. Bij 150000 km begint de bak kuren te krijgen. Soms zijn ze dan al overleden.
Het hangt er maar vanaf hoe je ermee om springt, 150.000 is niet veel. Maar je spreekt uit ervaring, toch?
Patrick
Ja die bakken worden nooit onderhouden en dan beginnen ze bij 150000 toch moeilijk te doen, maar de nieuwere types zijn idd wat beter dan de oude. Daarnaast wordt er ook flink getrapt met die automaten…
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Heel ff off-topic dan. wat valt er te onderhouden aan een automaat? In principe toch alleen aan oliewissel op zijn tijd? Bij een kilometerstand van 150.000km denk ik niet aan achterstallig onderhoud. Zo’n wagen is dan nog bij de 1e of 2e eigenaar en gebruikt die wagen niet als oud vod. Maar kennelijk zit ik er helemaal naast.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman771 schreef:abxsport schreef:De automaten zijn het zwakste punt. Bij 150000 km begint de bak kuren te krijgen. Soms zijn ze dan al overleden.
Vanaf modeljaar 1995 is de bak gewijzigd en doet ie het 300.000 km. De laatste modellen hebben zelfs een hele nieuwe bak, electronisch geregeld. ook die zijn betrouwbaar te noemen, indien juist onderhouden. Die automaat wordt ook in de latere XM’s met V6 blok gebruikt.
De V6 ES9 wordt toch altijd met de ZF 4HP20 gecombineerd? Die electronische bakken die je noemt (o.m. aan de 19 TD aut) zijn de AL4’s van PSA/Renault en die willen electronisch nog wel eens gestoord raken.
citroenc2 schreef:Ijs schreef:
Vanaf 98 was de 1.9TD automaat beschikbaar.
Linkniet in de rest van europa
OOK in de rest van Europa. De 1.9TD automatique kwam in 1998 en is alleen als type 2 geleverd!
Dat linkje verwijst naar een 1.9D zonder astma-pompje + automaat en die zijn ook in NL geleverd vanaf ‘94 / ‘95. Gelukkig niet te veel, want met een kleine 24 sec. naar de 100 gingen schildpadden nog sneller..
hogervp schreef:Janwillem schreef:
Ik zat er inderdaad ook meer aan te denken een Xantia van eind jaren 90 te kopen.
Die Xantia is van 1998. Moet ik eens kijken? (ik was al van plan om er een ritje in te maken….)
Voor zo’n kilometerstand zou ik echt niet aarzelen. Ik heb mijn Xantia met 317.000 op de teller gekocht.
Ik zit nog te twijfelen… Ik ben namelijk niet op zoek naar een Break, dus als je dan zou gaan kijken dan is de kans dat ik hem koop nogal gering.
Mocht je er toch een keer langskomen dan kan je uiteraard een ritje maken en hoor ik graag je bevindingen.
rb schreef:Dat linkje verwijst naar een 1.9D zonder astma-pompje + automaat en die zijn ook in NL geleverd vanaf ‘94 / ‘95. Gelukkig niet te veel, want met een kleine 24 sec. naar de 100 gingen schildpadden nog sneller..
Er stond er ooit in eentje bij klokje rond in de Autoweek, ik verwonderde me toen al dat je zoiets anno 1995 nog kon kopen hier.