Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Mijn AX GT (DL-GZ-60) liep altijd 1 op 14/15 en sinds een garagebezoek in één keer 1 op 7/8. Hoe kan dat en belangrijker: hoe verander ik dat?
Terug brengen naar de garage?
Meer informatie zou wel handig zijn, waarvoor moest ‘ie naar de garage, wat hebben ze eraan gedaan?
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Hij moest voor de APK en vanwege nog wat andere reparaties (bak, aandrijfassen, nieuwe banden) naar de garage.
Bij de garage ontdekten ze (twee weken geleden tijdens de APK dus) dat de draadmantels oplosten van alle vier de draadjes die vanuit de kabelboom de stekker ingaan die aan het injectiehuis vast zit. Doordat ze er bij de garage mee gefriemeld hebben, lagen in een keer alle vier de draden bloot over een lengte van circa drie centimeter. Dat was uiteindelijk toch wel gebeurd.., maar nu hebben de draadjes een paar keer kortsluiting gemaakt waardoor de auto stotterde tijdens het rijden en uiteindelijk helemaal niet meer startte. Ik heb de draadjes geïsoleerd (met tape) en de auto rijdt weer hartstikke mooi. Niet helemaal lekker bij koude motor, maar bij warme motor rijdt ‘ie heerlijk…alleen dat verbruik hè?!
Zou de kortsluiting iets in de elektronica vernield hebben waardoor het verbruik zo associaal hoog is?
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Ik haal bij een koude motor de grote stekker van de ECU er vanmiddag ff een kwartiertje af (zodat de ECU gereset wordt) en door de auto dan te starten laat ik de ECU zichzelf weer instellen totdat ‘ie de bedrijftemperatuur bereikt heeft.
Goed idee?
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
je kan om ecu te resetten beter accu pool een uurtje eraf halen…
dan accu pool er weer op, moter starten—> geen apparaten aan—> en laten lopen zonder gas te geven tot de fan draait, als die al afslaat gewoon herstarten.
Status Quo schreef:je kan om ecu te resetten beter accu pool een uurtje eraf halen…
dan accu pool er weer op, moter starten—> geen apparaten aan—> en laten lopen zonder gas te geven tot de fan draait, als die al afslaat gewoon herstarten.
Das onzin, het is beter om gewoon de grote stekker van de ecu eraf te halen. En dan de uitleesstekker van de ecu +/- 20 seconden met een massa punt te verbinden. Dan is ie helemaal gereset!
De rest klopt overigens wel.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
nja dat is wat mij verteld is
Ik heb het ook een keer op de status quo manier gedaan, ging heel goed.
accu een nachtje los gegooid, zorgen dat alles uitstaat, starten en NIET aan het gaspedaal zitten, na ongeveer 10 minuten was hij klaar met regelen. Dat hoor je meteen, hij wisselt in het begin ongeveer elke 20 seconde van toerental en hoeveelheid rook/geluid en na een poosje blijft hij lekker lopen.
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
En nu maar hopen dat dat mijn verbruik-probleem oplost…
Als dat het niet is, wat kan het dan zijn?
Rooney schreef:Status Quo schreef:je kan om ecu te resetten beter accu pool een uurtje eraf halen…
dan accu pool er weer op, moter starten—> geen apparaten aan—> en laten lopen zonder gas te geven tot de fan draait, als die al afslaat gewoon herstarten.Das onzin, het is beter om gewoon de grote stekker van de ecu eraf te halen. En dan de uitleesstekker van de ecu +/- 20 seconden met een massa punt te verbinden. Dan is ie helemaal gereset!
De rest klopt overigens wel.
Grote stekker juist op de ECU laten, contact aan en dan de diagnose stekker 20 sec. kortsluiten met de massa.
Zeg ik het nog verkeerd ook
Als dat niet helpt zou je, injectiehuis / stekkers schoon kunnen maken. Flesje injectie reiniger wil ook wel eens helpen.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
ZX1.4i schreef:Grote stekker juist op de ECU laten, contact aan en dan de diagnose stekker 20 sec. kortsluiten met de massa.
Waar zit de diagnose stekker?
dickwelfing schreef:ZX1.4i schreef:Grote stekker juist op de ECU laten, contact aan en dan de diagnose stekker 20 sec. kortsluiten met de massa.
Waar zit de diagnose stekker?
Ehmmm? bij een AX???
Volgens mij ergens in de buurt van de ECU, is een loze stekker, waarschijnlijk kan Rooney je precies vertellen waar.
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Een groen stekkertje dat onder de ecu bungelt.
Maar als je het niet vertrouwt, de accu methode werkt ook.
Moet je alleen de radio opnieuw inregelen, dat doet de ecu helaas niet voor je
Groet, Rogier
Accu loskoppelen reset niet alles, m.b.v. de diagnose stekker wel, daar is dat ding ook speciaal voor.
Toen ik m’n ZX net had, heb ik er erg veel storingen mee gehad (o.a. door een door-de-dealer verkeerd aangesloten lambdasonde ) en mijn ervaring is, dat ik eerst de ECU moest uitlezen en hem pas daarna kon resetten, m.a.w., direkt de diagnosestekker 10 tot 20 seconden kortsluiten werkte bij mij niet . Ik moest de gehele uitleesprocedure volgen, lekker lastig als je voor een drukke kruising staat… (ik had destijds altijd een draad kant-en-klaar in de auto liggen, die onder de kap al aangesloten was)
P.S. de ECU-stekker loskoppelen heeft hetzelfde effect als het loskoppelen van de accu, alleen je hoeft niet iedere keer opnieuw je favoriete zenders op te zoeken…
ZX 1.4i Reflex Break 1994