Koppeling vervangen
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 28 juni 2007 02:01 PM

Beste forummers,

Ik ga dit weekend mijn koppeling vervangen. de bedoeling is om dan tegelijkertijd het kleine oliekeerringetje in het huis van de ontsteking te vervangen (DX4 blok met ontsteking aan de voorkant) Nu vraag ik me af of iemand tips heeft om ervoor te zorgen dat je dat huis na demontage ook weer op de goede manier terugmonteert zodat je niet in de problemen komt als je de ontsteking later wilt afstellen.
m.a.w. kun je hem fout monteren of is er een slimme manier om de goede stand te merken?

verdere tips bij het vervangen van de koppeling zijn natuurlijk ook van harte welkom. Uit eerdere koppeling topics heb ik in ieder geval al de goede tip gehaald om gaan plaatstalen druklager te monteren maar een gereviseerd gietijzeren exemplaar.

alvast bedankt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2007 02:09 PM
  [ # 1 ]

Als de nokkenas niet verdraait en je merkt de stand van je rotor t.o.v. de motor door em bijv naar de rand van de waterpomp te wijzen kan je door trial en error de set, huis en verdeler op de zelfde stand terug plaatsen. Lukt dat niet dan moet je het verdelerhuis opnieuw afstellen.

Markeer ook je poeliwiel tov de nokkenas.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juni 2007 02:10 PM
  [ # 2 ]

Re: Koppeling vervangen

DSuper5 73 schreef:

Beste forummers,

Ik ga dit weekend mijn koppeling vervangen. de bedoeling is om dan tegelijkertijd het kleine oliekeerringetje in het huis van de ontsteking te vervangen (DX4 blok met ontsteking aan de voorkant) Nu vraag ik me af of iemand tips heeft om ervoor te zorgen dat je dat huis na demontage ook weer op de goede manier terugmonteert zodat je niet in de problemen komt als je de ontsteking later wilt afstellen.
m.a.w. kun je hem fout monteren of is er een slimme manier om de goede stand te merken?

verdere tips bij het vervangen van de koppeling zijn natuurlijk ook van harte welkom. Uit eerdere koppeling topics heb ik in ieder geval al de goede tip gehaald om gaan plaatstalen druklager te monteren maar een gereviseerd gietijzeren exemplaar.

alvast bedankt.

Gewoon de keering er uit werken zonder het hele huis d’r af te halen. Zo doe ik dat al jaren. Daarna een nieuwe keering plaatsen met een likje vet d’r aan, en rondom voorzichtig met een kunstof hamer / stukkie hout vastslaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 28 juni 2007 02:20 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag.

Waterman, die keerring hoe werk je die er uit dan, met een schroef ofzo?

groeten,

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2007 02:23 PM
  [ # 4 ]

Was dit niet een probleem dat er motorolie uit het onderhuis kwam tussen onderhuis en verdelerhuis?
Want dan moet wel het onderhuis eraf…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 28 juni 2007 02:45 PM
  [ # 5 ]

Ja klopt er komt olie uit,  ik had ook bij Chyparse begrepen dat het huis er af moet om dat ringetje te vervangen.

Het is die kleine onderin het huis, zo groot als een dubbeltje.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2007 02:55 PM
  [ # 6 ]

Juist. het huis moet eraf. Ik heb wel verhalen gehoord van mensen die om het verdelerhuis een keerring hebben geklust door er een sleuf in te freezen…. Hoeft je bak er niet uit…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 03 juli 2007 07:09 PM
  [ # 7 ]

Inmiddels heb ik afgelopen weekend de koppeling, het keerringetje en een hele hoop andere onderdelen vervangen. Dat je de hele boel uit elkaar moest persen daar kwam ik pas achter na een telefoontje naar Chyparse. het is uiteindelijk allemaal gelukt, maar ik zou wel aan iedereen willen adviseren die ook van plan is het keerringetje te vervangen of dat aandrijfhuis van de ontsteking los te nemen de boel goed te merken. Ik bleek er na montage toch een paar tandjes naast te zitten zodat de motor niet meer wilde lopen. toen kon alles dus weer los.  Evil or Very Mad

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2007 07:26 PM
  [ # 8 ]
DSuper5 73 schreef:

Inmiddels heb ik afgelopen weekend de koppeling, het keerringetje en een hele hoop andere onderdelen vervangen. Dat je de hele boel uit elkaar moest persen daar kwam ik pas achter na een telefoontje naar Chyparse. het is uiteindelijk allemaal gelukt, maar ik zou wel aan iedereen willen adviseren die ook van plan is het keerringetje te vervangen of dat aandrijfhuis van de ontsteking los te nemen de boel goed te merken. Ik bleek er na montage toch een paar tandjes naast te zitten zodat de motor niet meer wilde lopen. toen kon alles dus weer los.  Evil or Very Mad

Ik wil je niet ontmoedigen maar je kan het hele verdelerhuis draaien. je krijgt alleen een probleem met de bougiekabels, maar daar kan je een kap voor nemen met kabels aan de bovenkant… Surprisedops:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 04 juli 2007 07:54 PM
  [ # 9 ]

Ach het is nu al gebeurd. Hij loopt weer prima en ik kan nu de volgende keer weer gewoon volgens het boekje afstellen. Hij lekt in ieder geval geen olie meer…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook