Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
WA+ kan in ieder geval wel bij diverse maatschappijen worden afgesloten, wellicht moet je dan de grotere jongens hebben. Univé doet het wel en zit prijstechnisch ook nog eens gunstig.
En @Xantia. Mijn TD heeft ook nog steeds de originele koppeling, km stand 344.000km. Ik heb wel de dynamo vervangen nog niet zo lang geleden, maar ook dat is gewoon regulier onderhoud in mijn ogen. Ik doe meestel behoorlijk wat jaren met een auto en dan hoort dat er gewoon bij.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
garagestmarien schreef:1.9 diesel, altijd goed, nooit problemen. bx of xantia, maakt niet uit, maar is dan ook nog altijd hetzelfde blok.
De ongeblazen Xantia’s met dit blok zijn niet altijd probleemloos aan het eind. De Xantia is denk ik net te zwaar voor een gewone 19 D.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
toniclight schreef:
De ongeblazen Xantia’s met dit blok zijn niet altijd probleemloos aan het eind. De Xantia is denk ik net te zwaar voor een gewone 19 D.
Jeroen
Daar heb je een punt… een 1,9 D zonder turbo heeft het zwaar in een Xantia…. heel zwaar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Maar hangt ook weer vd bestuurder af natuurlijk.
Om Visapower nog even in “verwarring” te brengen: een ZX Diesel zou ook een uitstekend alternatief zijn. Ruim voorradig en de diesel doet het prima daarin (ervaringsdeskundige ). Gewicht 1020 kg en kan prima meekomen in het verkeer.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dit vind ik altijd van die vreemde discussies…
Zal ik een appel, een peer, of toch maar een trosje druiven gaan eten?
Een BX is zeker geen CX, en een Xantia is geen van beide…
Een probleemloze CX (als zoiets bestaat) is iets waar een prijskaartje aan hangt, daarom is’ie wellicht ook probleemloos…. of eigenlijk dus niet probleemloos maar voorkom je de problemen door goed - en soms erg duur - onderhoud.
Een probleemloze BX is wellicht al iets makkelijker, maar dat hangt vooral af van de voorgaande eigenaren in de ca. eerste 15-17 jaar van haar leven en de inmiddels bereikte (bij diesels veelal erg hoge) kilometerstand. Verder is een BX natuurlijk wel (althans de duurdere modellen) een uitermate comfortabele relaxte auto, heowel met een rammeltje her en der.
En dan de Xantia…, de beste auto die Citroën ooit gebouwd heeft???
Denk het wel…, en in de jonger dan 1997 modellen (type 2 dus) voorzien van vrijwel alle moderne gemakken zoals airco, stuurbediende audio, cruise-control en voor de veiligheid massa’s airbags etc.
Maar ik ben van mening dat je een draadje als dit MOET starten met een budget…. want anders blijft een peer een peer, en zeker geen tros druiven.
Als je geld hebt zou ik dan een Xantia Break HDi gaan zoeken… als het iest goedkoper moet een 1.9TD of de zeldzame 2.1TD….
Een G3 LPG zou ik afblijven, want hoor weinig goeds over de staat van de cilinderkop bij km-standen van 200.000 plus.
Hoe dan ook…. auto’s kosten geld, dat is nu eenmaal zo.
Wij rijden 700km per week in onze CX 25 RD Break.. die krijgt 3 à 4 keer per jaar een beurt (om de 8 tot 10.000km), heeft inmiddels een nieuwe koppeling, dynamo, remschijven voor, 4 banden, veercilinders achter, versnellingsbaksteun, onderste en bovenste motorsteun, distributie, waterpomp, paar nieuwe én gevulde bollen, fuseekogels, stukje hydrauliekleiding, diesel afsluit klep, blauwe olie, tig-keer gestelde handrem…. veel klein onderhoud…, én is rondom gelast… in anderhalf jaar.
Dat was niet gratis…., maar nu is ze min of meer .... probleemloos.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Collin
Er is wat mij betreft niets vreemds aan de discussie. Sterker nog, je geeft zelfs prima advies als ik je reactie zo lees. De ervaringen van anderen tav LPG G3 zullen weliswaar verschillen van wat jij gehoord hebt. Alhoewel ik weet dat juist citroenc2 koppakkingsproblemen heeft gahd met zijn gas auto, maar anderen die nota bene de 1.8 8v op gas hebben gehad, weer helemaal niet.
Voorlopig gaan we even zoeken naar een goede BX diesel als ik Visapower zo beluister.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De discussie op zich is ook prima…., als het gaat om CX, BX of Xantia… qua voors en tegens.
Echter, iemand die een auto zoekt heeft ook een prijskaartje in zijn of haar achterhoofd.
En het is vooral dat prijskaartje, of het nu aanschaf of onderhoud is dat voor ons (de om-advies-gevraagden) dat het mogelijk maakt om inhoudelijk in te gaan op de echte gebruiksvraag.
Dit topic is namelijk eigenlijk een aankoopvraag, niet een pure vergelijkingsvraag die sowieso al strikt subjectief is.
Kijk, ik zie hier een autovraag vanwege kilometers met een Citroën voorkeur, waardoor wij allen op diesel of gas uitkomen.
Ik ken uit eigen ervaring zowel de AX, BX, CX én Xantia in zowel diesel als benzine auto én heb de dagelijkse 2de hands-ervaring van beide heren van Renard die in principe potentiële klanten met een Xantia op G3 lpg bij voorbaat liever de deur wijzen…..
Tevens zie ik dat de allerjongste BX van nederland inmiddels ruim 13 jaar oud is en dat de meeste diesel BX’en die je tegenkomt met zo’n 350.000 km op de teller rondpruttelen en vaak niet door de beste monteurs doodgeknuffeld zijn…. hoe leuk zo’n auto ook is.
Wijzelf bezitten 2 CX’en, een RD break waar we dagelijks in rijden en waar héél wat aan gebeurd is, hoewel velen dat zoals ze was een prima auto hadden gevonden waar men zo in kan rijden.
De andere is een CX 25 GTi automaat die technisch eigenlijk ook prima is, zelfs het roest valt mee, maar waarbij de investeringscurve die nodig zou zijn om haar zo mooi (dus niet zo GOED, want dat is ze in hoofdlijnen al) voor nu te hoog is. Vanuit die wetenschap laat ik in dit topic de CX ook vallen.
En dus laat ik de Xantia over… als zijnde de beste Citroën ooit, in groten getale aanwezig op de occasion markt, (redelijk) goedkoop te onderhouden, maar ook daar zitten de kilometerstanden bij diesels rond de 3 ton. Dan ben je dus afhankelijk van mazzel en bekendheid van de onderhoudshistorie.
ECHTER, zonder budget kan je lullen tot je erbij neervalt… want ik weet niet wat het mag kosten en dus weet ik niet of de vergelijkingsvraag überhaupt reëel is.
Een mazzel BX diesel kun je kopen voor onder de 1000, een mazzel Xantia voor 2000, maar een echt mooie Xantia Break HDi zal je zeker 5000 kosten als je een beetje historie-zeker wilt zijn.
Mijn mening is natuurlijk gekleurd door wat ik (vrijwel dagelijks) bij Renard zie langskomen qua onderhoud en probleemvraag.
Gelukkig is Visapower een liefhebber…. en dus gespeend van elke realiteitszin…
Ik schreef hier al eerder dat een BX TZD een gemiddeld verbruik heeft van ongeveer 1 op 16 a 17 (soms nog iets zuiniger)....en dat het oer en oer betrouwbare motoren zijn.
Ik ben het echter ook eens met Toniclight dat de 1905 turbodiesel in de Xantia, ZX en Xsara ook prima voldoen.
Maar er zit wel een kostenplaatje aan vooral de Xantia TD…meer WB en iets meer verbruik (1 op 15)..plus natuurlijk ook meer verzekeringspremie.
Dus mocht het een diesel gaan worden, dan is er keus genoeg, wil je zo min mogelijk betalen qua aanschaf, dan gaan voor een BX TZD met 2,5 ton of zo op de teller…verder hebben de BX en Xantia ongeveer hetzelfde onderhoudsplaatje als zij de 3 ton (ruim) gepasseerd zijn.
Mijn grote liefde….de BX Tzd-Turbo is een ander geval, die willen nogal eens problemen krijgen met de cylinderkop, wat weer een aardige duit centen kost als je het moet LATEN doen….maar die halen wel vaak de 1 op 20.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:Ik schreef hier al eerder dat een BX TZD een gemiddeld verbruik heeft van ongeveer 1 op 16 a 17 (soms nog iets zuiniger)....en dat het oer en oer betrouwbare motoren zijn.
Ik ben het echter ook eens met Toniclight dat de 1905 turbodiesel in de Xantia, ZX en Xsara ook prima voldoen.
Maar er zit wel een kostenplaatje aan vooral de Xantia TD…meer WB en iets meer verbruik (1 op 15)..plus natuurlijk ook meer verzekeringspremie.Dus mocht het een diesel gaan worden, dan is er keus genoeg, wil je zo min mogelijk betalen qua aanschaf, dan gaan voor een BX TZD met 2,5 ton of zo op de teller…verder hebben de BX en Xantia ongeveer hetzelfde onderhoudsplaatje als zij de 3 ton (ruim) gepasseerd zijn.
Mijn grote liefde….de BX Tzd-Turbo is een ander geval, die willen nogal eens problemen krijgen met de cylinderkop, wat weer een aardige duit centen kost als je het moet LATEN doen….maar die halen wel vaak de 1 op 20.
Dat is iets wat ik nog echt niet begrijp, ik ben een redelijk zuinige rijder en met mijn vorige BX diesel zonder turbo reed ik altijd 1:18 of 1:19 en één tank heb ik zelfs de 1:20 (922km op 45 liter) gehaald, terwijl ik met de TZD turbo meestal 1:17 en soms 1:18 rij. Mijn ervaring is dus dat de niet-turbo zuiniger is.
Eveneens ben ik tevens ook.
2Black schreef:én heb de dagelijkse 2de hands-ervaring van beide heren van Renard die in principe potentiële klanten met een Xantia op G3 lpg bij voorbaat liever de deur wijzen…..
Zullen we dan maar zeggen: Onbekend maakt onbemind?
Een Xantia op G3 is een zeer betrouwbare mobiel voor vele honderdduizende kilometers.
Je hebt garage-eigenaren die moeten niets van LPG hebben en zeggen dan dat het niet goed is. De motor is er immers niet voor gemaakt.
Klinklare onzin natuurlijk.
knäckor schreef:Dat is iets wat ik nog echt niet begrijp, ik ben een redelijk zuinige rijder en met mijn vorige BX diesel zonder turbo reed ik altijd 1:18 of 1:19 en één tank heb ik zelfs de 1:20 (922km op 45 liter) gehaald, terwijl ik met de TZD turbo meestal 1:17 en soms 1:18 rij. Mijn ervaring is dus dat de niet-turbo zuiniger is.
Dan heb jij denk ik een gelukkie gehad met die BX 1.9D…ik heb dat nog nooit gehaald met al die motoren, zowel in de break’s (TGD en RD) als berlines.
Nu hadden die wel al ruim 3 ton gereden, dus zullen de verstuivers ook wel niet helemaal fris meer zijn geweest (net als waarschijnlijk die van mijn huidige)...maar nu juist met de 1.8 turbodiesels haalde ik wel regelmatig de 1 op 20…zal wel met het minder toerental te maken hebben (en meer power, dus minder kracht nodig om die 1020-30 kg te laten rollen)....hoe dat met de Tzd-turbo break ligt weet ik niet, zoals bekend heb ik die (nog) nooit gehad.
En natuurlijk niet te vergeten dat de oude 1905 D nog 65 pk had, waar ik enkele breaks van heb gehad uit de midden 80’er jaren, waar ik ook nog eens vaak zomaar 400 kg in had zitten.
Het feit dat jouw TZD-turbo Break iets minder zuinig is, heeft naar ik vermoed te maken met het feit DAT het een break is, minder stroomlijn en 40 kg meer aan gewicht dan een berline tzd-turbo.
Die van Renz (en mijn ex) Tzd-turbo haalt ook regelmatig 1100 km op 1 tank en dan brandt het gele tanklampje niet eens.
Klinkklare onzin natuurlijk
Da’s lekker genuanceerd…
En het IS geen onzin, het KAN onzin zijn afhankelijk van de motor, het onderhoud, rijstijl van eerste eigenaar etc. etc..
Maar ja, dat zijn dus vaak lastig te controleren factoren…., natuurlijk KAN Visapowerr straks mazzel hebben met een LPG exemplaar.
Bovendien denk ik ervan uit te mogen gaan dat de Renard heren - met een enorme vloot Xantia’s in onderhoud - de afgelopen 10 jaar zo hun portie uitgespuugde cilinderkoppen hebben langs zien komen. En dat is waarom zij van LPG vinden wat ze vinden.
Hun markt is nu eenmaal die 2e of 3e eigenaar die ze het liefst als tevreden klant hebben. En dus duwen ze iedereen bij voorkeur in een diesel.
2Black schreef:Klinkklare onzin natuurlijk
Da’s lekker genuanceerd…
En het IS geen onzin, het KAN onzin zijn afhankelijk van de motor, het onderhoud, rijstijl van eerste eigenaar etc. etc..
Maar ja, dat zijn dus vaak lastig te controleren factoren…., natuurlijk KAN Visapowerr straks mazzel hebben met een LPG exemplaar.Bovendien denk ik ervan uit te mogen gaan dat de Renard heren - met een enorme vloot Xantia’s in onderhoud - de afgelopen 10 jaar zo hun portie uitgespuugde cilinderkoppen hebben langs zien komen. En dat is waarom zij van LPG vinden wat ze vinden.
Hun markt is nu eenmaal die 2e of 3e eigenaar die ze het liefst als tevreden klant hebben. En dus duwen ze iedereen bij voorkeur in een diesel.
ja en nee de heren renard zijn ook niet heilig en kunnen ook onterecht lpg afwijzen
tuurlijk kan lpg kapot net zogoed als een diesel maar om dan direct lpg de grond in te stampen heeft ook geen zin
zelf rij ik een xantia lpg en weet dus precies hoe of wat
over het algeneem is het een stuk goedkoper maar om direct te zeggen dat mijn lpg xantia slecht is
zoals je kon lezen heb ik de laaste 3 jaar voorruim 10000 euro onderhoud gehad maar daar heb ik wel 140000km mee gereden
ik denk van het totaal dat er +-20% lpg problemen waren de rest is gewoon xantia eigen dus dat had je net zo goed bij een xantia hdi kunnen hebben
verder ben ik het wel eens dat het appels met peren vergelijken is
de ts zou er beter aan doen om zijn wensen meer te laten horen in plaats van zo breed te zoeken
Mijn vader rijd met mijn tzd 1 op 24, lekker met de vrachtwagens mee zo rond de 95.
Op de snelweg naar belgie en terug.
Mijn snelheid ligt wat hoger,ik heb nog nooit uitgerekend wat ze dan rijd.
De bx bevalt prima,‘gaat veel mee op de langere afstanden.
Als ik lpg in m,n cx break heb,moet ze het veld ruimen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
2Black schreef:Klinkklare onzin natuurlijk
Da’s lekker genuanceerd…
En het IS geen onzin, het KAN onzin zijn afhankelijk van de motor, het onderhoud, rijstijl van eerste eigenaar etc. etc..
Maar ja, dat zijn dus vaak lastig te controleren factoren…., natuurlijk KAN Visapowerr straks mazzel hebben met een LPG exemplaar.Bovendien denk ik ervan uit te mogen gaan dat de Renard heren - met een enorme vloot Xantia’s in onderhoud - de afgelopen 10 jaar zo hun portie uitgespuugde cilinderkoppen hebben langs zien komen. En dat is waarom zij van LPG vinden wat ze vinden.
Deze uitpraak heeft pas waarde als je er bij verteld wat voor koppen dit waren. En als dit toevallig allemaal 8-kleppers waren, dan onderschrijft hun ervaring het gene dat hier algemeen bekend is. En het maakt hun algehele LPG-onbemindheid zelfs slecht geargumenteerd.
Ik zie wel vaker dat garages LPG maar niets vinden, simpelweg omdat ze het niet kennen. Zelfs bij simpele carburatie-LPG installaties. Vanuit dat oogpunt gezien kan je ze dus wenig kwalijk nemen.