Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ja, ik heb al vanalles meegemaakt met de stroop die zich olie noemt in de DS motoren. Een keer de oliesensor kapot, en daarmee ook lek. In de winterdag liep er bij het starten een bergje stroop (olie dus) op de grond. Bij de automaterialenhandel 100 meter verderop kon ik en dik 3 liter olie bij gooien. Met 4,5 liter nominaal zat er dus nog verdomd weinig meer in. Sensor vervangen verhielp het probleem.
Momenteel heeft de DS een licht olieverbruik, wat vooral merkbaar was op de terugweg vanaf Davos. Veel hoge toeren bergaf met wat olieverbruik dus. In Davos nog bijgevuld tot bovenmarkering peilstok, hier in Eindhoven (900 km verder stond het bijna bij de onderste markering.
De DS heeft inmiddels een kleine beurt gehad. Vanwege bovengenoemde probleempjes check ik voor elke grotere rit of om de zoveel tijd koelvloeistof en oliepeil. 40 km gereden sinds de beurt en ik zag dat het peil nu ongeveer 2 cm boven de bovenste markering van de peilstop stond !
Ik wil dus graag weten of m’n motor hiervan schade kan oplopen en zo niet, wat dan de maximale stand is waarbij dingen kapot gaan / extra slijten / minder efficient lopen…..
Wat is eigenlijk het verschil in hoeveelheid olie tussen de minimale en maximale peilmarkeringen ?
Ik heb van m’n ouders ooit zo’n pompje meegenomen wat je op een boormachine kan monteren. Als voorzorg heb ik hier een dun slangetje (6 mm) ingelijmd en aan de andere kant een dikker benzineslangetje. Morgenochtend is de lijm hopelijk droog zodat ik een beetje olie uit het carter kan pompen. Mocht dit niet lukken, dan hoop ik op een reactie hier zodat ik weet of ik morgen 250 km met 120km/h kan rijden…...
Alvast hartelijk dank, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Het verschil tussen de bovenste en onderste streep is 1 liter. De motor van je auto verbruikt dus 1 liter per 1000 km.
Ik vind 2 cm boven de bovenste streep wel erg veel. Draai even de aftapstop los en loos 2 litertjes vloeistof. Kijk goed wat er uit de aftapstop komt: olie drijft op de golven en koelvloeistof staat onderin het carter, mocht je dat verliezen in het blok… (ik zie dat je ook het koelvloeistofniveau controleert).
Het maximale niveau van de olie wordt aangegeven door de onderkant van de wangen van de krukas. Die mogen bij draaiende motor niet door de olie slaan. Dan krijg je namenlijk een soort slagroomklop-effect. Motorolie kan daar in het gfeheel niet tegen.
Ik zou dit voor zo’n grote tocht niet risceren. Ik zou ook dit medium daar in dit geval niet voor gebruiken.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor de snelle reactie. Nu weet ik eindelijk wat er in principe mis gaat bij te hoog oliepeil. Ik ben vanochtend fanatiek met m’n pompje aan de slag gegaan, maar zoals ik al verwachtte pompte die helemaal niets op. Ik heb daarop de prul gelijk weggegooid. Even nadenken, wat dan de optie kon zijn (olie aftappen beneden was geen optie aangezien ik geen bak heb die groot genoeg is om dit op te vangen).
Ik had nog een oud luchtcompressortje voor autobanden op te pompen. Deze uit elkaar geschroefd, de luchtinlaat opgeboord tot 6 mm (de diameter van het slangetje) en dit werkte dus. Alles ging wel erg traag, maar het oliepeil staat nu zo’n 6 mm boven het hoogste punt. De rest wordt wel weer verbruikt (ben ik bang). Ik durf het nu dus wel weer aan, ik baalde dat ik vandaag niet met de DS zou kunnen rijden in een ander geval…...
Die liter olie verbruik was trouwens meer als normaal, waarschijnlijk door het rijden in bergachtig terrein.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.