Het is me nou al een paar keer opgevallen dat als de twee laatste blokjes van de “brandstofmeter” er nog zijn dat ik dat de melding krijg “Brandstof laag”(oid).
Als ik dan ga tanken dan pers ik er 48 liter in, bij nog 1 blokje iets meer dan 50 liter.
Er zit toch een 60 liter tank in? Daar (met die 10 liter) kun je dan nog zo’n 100-150 KM mee rijden (benzine met een 2.0 16V motor).... ik vind het een beetje aan de vroege kant die waarschuwing, zou je dat kunnen laten instellen via de “laptop”?
DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Re: Waarschuwing "Brandstof"
MaestroNL schreef:Het is me nou al een paar keer opgevallen dat als de twee laatste blokjes van de “brandstofmeter” er nog zijn dat ik dat de melding krijg “Brandstof laag”(oid).
Als ik dan ga tanken dan pers ik er 48 liter in, bij nog 1 blokje iets meer dan 50 liter.Er zit toch een 60 liter tank in? Daar (met die 10 liter) kun je dan nog zo’n 100-150 KM mee rijden (benzine met een 2.0 16V motor).... ik vind het een beetje aan de vroege kant die waarschuwing, zou je dat kunnen laten instellen via de “laptop”?
Yep, bekend probleem. (ook bij mijn 1.6 HDI) Eerst geeft de boordcomputer aan dat je nog bijna 150 km. kan rijden en dan opeens gaat het waarschuwingslampje knipperen. vreemd, toch?
Voor een HDi is het nog te verklaren, want het is namelijk een risico om de tank (bijna) leeg te rijden. Dat kan schade aan de brandstofpomp of opvoerpomp veroorzaken. Overigens wel een klein risico. Ook de kwaliteit van de brandstof is belangrijk.
Hebben jullie liever een waarschuwing als je maar 5 km te rijden meer over hebt ??Lekker spannend
...
Als u eens wist…

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Métisse schreef:Hebben jullie liever een waarschuwing als je maar 5 km te rijden meer over hebt
??Lekker spannend
...
Nou dat niet, maar 150 km. vantevoren vind ik ook wel een beetje veel.
Wat ik nog vreemder vind, is wanneer dan het lampje gaat knipperen, je op de boordcomputer ook niet meer kan zien hoe ver je dan nog kan rijden. Hij geeft dan aan: - - - - km.
Daar schiet ik dus niet echt veel mee op.
De eerste keer dat ik dat zag ben ik dus met dichtgeknepen billen naar een tankstation gerold, om daar vervolgens erachter te komen dat er maar 51 liter inging. Ik had dus nog makkelijk naar huis en 2 maal naar kantoor kunnen rijden met diezelfde tank.

Totaal aantal Berichten: 913
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Hij begint inderdaad erg vroeg te knipperen…
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
tilanus schreef:Nou dat niet, maar 150 km. vantevoren vind ik ook wel een beetje veel.
Wat ik nog vreemder vind, is wanneer dan het lampje gaat knipperen, je op de boordcomputer ook niet meer kan zien hoe ver je dan nog kan rijden. Hij geeft dan aan: - - - - km.
In mijn C4 (is wel eens waar een Berline en geen GP/P) heb ik dat niet. Laatst nog gingen de onderste 2 streepjes knipperen bij 100km resterend en hij bleef aftellen tot (ik meen) minimaal 45km resterend… En toen ik toch maar getankt had, ging er iets van 58 of 59 liter in Bij mij zit er dus iig zeker een 60 liter tank in

joink schreef:Voor een HDi is het nog te verklaren, want het is namelijk een risico om de tank (bijna) leeg te rijden. Dat kan schade aan de brandstofpomp of opvoerpomp veroorzaken. Overigens wel een klein risico. Ook de kwaliteit van de brandstof is belangrijk.
Een HDI (of iedere andere huidige diesel motor) helemaal droog rijden, zou ik ook niet aanbevelen maar over de kwaliteit van diesel hoeft men tegenwoordig niet zo veel zorgen te maken. Voor zo ver ik weet, ligt de dieselkwaliteit iig in NL, D en B ver boven het vereiste minimum.
Bij mij begint het waarschuwingslampje te branden als er volgens de boardcomputer nog 120 tot 130 km te rijden is. Er branden dan nog wel 2 streepjes op de brandstofmeter. Bij het tanken gaat er dan ongeveer 50 liter in.
Wat ik wel merk is dat de boardcomputer niet altijd even betrouwbaar is. Het gemiddeld verbruik bijvoorbeeld stelt hij op 6,2l per 100km terwijl de werkelijkheid (hoeveel liter gaan er bij de pomp in t.o.v werkelijke kilometerstand) ongeveer op 6,9l ligt. En daar is de lease niet echt blij mee ... maar daar hebben we ook nog een ander draadje voor ... http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181290
C4GP 1.6 HDiF EB6V - Met 162.000km op de teller ingeruild voor een Skoda SuperB
ik neem aan dat er over een tijdje wel een software update zal komen voor dit ‘‘probleem’’
bij een onderhouds beurt even melden bij de dealer..
C5 begint ook al vroeg met meldingen te geven op het display… vanaf 100 km t/m lege tank.
Ik denk dat het voor NL begrippen vroeg is,maar in landen als Frankrijk,Italie en Spanje zeker niet te vroeg is.
Of een tripje naar Verdun,tussen Verdun en Luik kom je niks tegen op de n-weg/autobahn (ong. 175km).Dit moet je net weten (of ondervinden natuurlijk).
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Erik Janszen schreef:Ik denk dat het voor NL begrippen vroeg is,maar in landen als Frankrijk,Italie en Spanje zeker niet te vroeg is.
eens
tilanus schreef:Wat ik nog vreemder vind, is wanneer dan het lampje gaat knipperen, je op de boordcomputer ook niet meer kan zien hoe ver je dan nog kan rijden. Hij geeft dan aan: - - - - km.
alleen ik denk dat dit een software bug is, waar eens is een update voor komt. (neem ik aan)

PjotrBlom schreef:
tilanus schreef:Wat ik nog vreemder vind, is wanneer dan het lampje gaat knipperen, je op de boordcomputer ook niet meer kan zien hoe ver je dan nog kan rijden. Hij geeft dan aan: - - - - km.
alleen ik denk dat dit een software bug is, waar eens is een update voor komt. (neem ik aan)
Ja idd, toch eventjes met je dealer over hebben. Dit hoort niet naar mijn mening.
Erik Janszen schreef:Ik denk dat het voor NL begrippen vroeg is,maar in landen als Frankrijk,Italie en Spanje zeker niet te vroeg is.
Of een tripje naar Verdun,tussen Verdun en Luik kom je niks tegen op de n-weg/autobahn (ong. 175km).Dit moet je net weten (of ondervinden natuurlijk).
in arlon zitten er zat
PjotrBlom schreef:Erik Janszen schreef:Ik denk dat het voor NL begrippen vroeg is,maar in landen als Frankrijk,Italie en Spanje zeker niet te vroeg is.
eens
Dit is geen bug dit is opzet.
Door geen afstand meer aan te geven na de waarschuwing voorkomen ze dat mensen gewoon door rijden tot het ding [000] aangeeft. Zo nauwkeurig is het systeem simpelweg niet. Normaal gesproken hoort bij ~100km de waarschuwing te komen en wat later (~50km) verschijnt dan actieradius [—-]
Ik ken genoeg sufferds die (met auto’s waar hij idd tot [000] terugtelt) wel doorreden tot 0 en dan stilvallen. Het is er dus voor de veiligheid ingebouwd. Voor de motor (ook HDi) maakt het geen ene moer uit, ook niet omdat er zogenaamd zooi onderin je tank achteblijft, maar vervelend is het wel.
Waarom is het systeem dan niet nauwkeurig zul je je afvragen? Welnu het meet tijdens het rijden niet! Dat klinkt raar, maar het meet alleen bij het starten wat het brandstofniveau is, vanaf daar telt het terug op basis van het aantal inspuitingen. Maar aangezien de injectoren allemaal met een bepaalde tolerantie gemaakt zijn is dit niet exact. Het niveau meten in een rijdende auto ook niet btw…
Dit systeem werkt ook zo op de C5, daar kan je bij de waarschuwing (100km) ongeveer 55L tanken, de tank is iets van 65L maar ik heb er wel eens 73L (echte) mee kunnen tanken. Da’s in een iets opgerekte tank, met vulslang ook vol.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije