Afgelopen tijd was ik erg druk met m’n nieuwe baan en het feit dat ik binnenkort vader wordt, dat de Progress er wat bij in geschoten is.
Een poos terug had ik een draadje over de “garage soap,” verder heb ik weinig problemen gehad met de hydrauliek. Daar ik een nieuwe baan heb en veel rijdt per jaar, was ik mij aan het oriënteren op een Xsara 1.9. Komende tijd heb ik veel onkosten dus heb ik besloten de BX nog een poos te rijden. Maar dan moet er het één en ander gebeuren. En zou ik graag wat meningen willen horen van jullie experts
- Mijn D-riem moet echt vervangen worden.
- Hoogteregelaar moet gereviseerd/ vervangen worden.
- Koppeling is behoorlijk aan het eind van zijn latijn. Schakelt slecht, koppeling heeft denk 2 á 3 cm speling op pedaal…
- Veerpoten zijn slecht.
- En nog wat kleine dingetjes als schakelaartjes e.d
Ook verlies ik veel koelvloeistof, geen zichtbare lekkage dus vrees ik koppakking.
Ik ben echt gek op mijn auto en dat is ook een beetje m’n zwakke punt. Ik vind het zonde om hem weg te doen, brengt gewoon geen reet meer op. Ik heb ‘m gekocht voor 300,- en er al veel aan gedaan.
Al met al weer een giga-klus. Het liefst wil ik alles zelf doen of met hulp (vrijwilligers : ) Maar mijn vraag of dit nog wel de moeite is en of het wat betaalbaar blijft. Kan ik bijvoorbeeld nog een eind rijden met een gare koppeling?
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey Jaco…
Je weet waar je welkom bent he
koppeling en Driem doen we in een uurtje of 5, en de rest van de klusjes is niet eens zo heel erg veel werk!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik zou je bx gewoon opknappen. De Progress is een hele fijne bx, heb er zelf 3 jaar in gereden.
Ik heb thuis nog een haast complete citroen bx progress staan, waar nog veel goede onderdelen op zitten. Dus wanneer je iets nodig hebt dan hoor ik het graag. Kan je van twee een fatsoendelijke maken, toch.
De veerpoten zijn nog goed van mijn progress, tevens heb ik nog een goede hoogteregelaar en het een en ander aan schakelaars, noem maar op wat je nodig hebt.
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
Kijk dat klinkt als muziek in mijn oren! Ik moet nog ff plannen hoe wat en wanneer ik met deze klus kan beginnen.
@ Mechuccio: zou inderdaad graag van je kennis en ruimte gebruik willen maken. Sleep ik David_tb mee, leuk om weer wat te leren en doen. De D-riem van de Voltage verliep ook gesmeerd!
@ Juulke : Ik weet niet hoelang je je Progress nog even heb staan? Als ik weet wanneer ik kan ga beginnen zou ik graag wat onderdelen van je willen overnemen.
Joepie! Het gaat weer helemaal kriebelen! Het is meer uit hobby dat ik de Progress wil opknappen hoor. Echt rationeel is het niet
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Jay2 schreef:Kijk dat klinkt als muziek in mijn oren! Ik moet nog ff plannen hoe wat en wanneer ik met deze klus kan beginnen.
@ Mechuccio: zou inderdaad graag van je kennis en ruimte gebruik willen maken. Sleep ik David_tb mee, leuk om weer wat te leren en doen. De D-riem van de Voltage verliep ook gesmeerd!
@ Juulke : Ik weet niet hoelang je je Progress nog even heb staan? Als ik weet wanneer ik kan ga beginnen zou ik graag wat onderdelen van je willen overnemen.
Joepie! Het gaat weer helemaal kriebelen! Het is meer uit hobby dat ik de Progress wil opknappen hoor. Echt rationeel is het niet
De bx Progress is afmeldt tot volgend jaar mei dus je hebt nog even.
Ik hoor het dan wel.
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Komt het weer allemaal mooi uit
St. Joost is trouwens naast Roermond dus eigenlijk kon het niet beter.
En ach, een D-riem setje en een koppelingssetje kost maar liefst een euro of 200 samen dus vind ik het nog best rationeel ook eigenlijk
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
op knappen BX en worden schaarser
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik zeg: slopen! Progressen zijn er nog zat, en die worden dan lekker nog zeldzamer
Die d-riem hoeft niet veel te kosten, zelfs als je ‘t (bij de hegru voor 120 euro ofzo) laat doen. Een nieuwe koppeling kost wel grof geld als je ‘t laat doen.
Als ‘t nou een ultiem luxe uitvoering was, oke. Maar veel geld stoppen in een kale BX met mooi interieur (wat een Progress in feite is) zou ik niet doen.
Met een kind op komst zou ik persoonlijk lekker een andere auto kopen, en niet in een BX gaan rijden. Beetje airco, airbags en airco is wel fijn in zo’n geval.
idd , slopen die handel voor dat geld heb je zo een andere, of beter idd een veiliger wagen
Citroën D Special 1970
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Harm schreef:Ik zeg: slopen! Progressen zijn er nog zat, en die worden dan lekker nog zeldzamer
Die d-riem hoeft niet veel te kosten, zelfs als je ‘t (bij de hegru voor 120 euro ofzo) laat doen. Een nieuwe koppeling kost wel grof geld als je ‘t laat doen.
Als ‘t nou een ultiem luxe uitvoering was, oke. Maar veel geld stoppen in een kale BX met mooi interieur (wat een Progress in feite is) zou ik niet doen.Met een kind op komst zou ik persoonlijk lekker een andere auto kopen, en niet in een BX gaan rijden. Beetje airco, airbags en airco is wel fijn in zo’n geval.
Even een klein beetje offtopic: er zijn inderdaad bergen progressen, maar dat snap ik niet helemaal. Volgens een of andere site waar alle actiemodellen van de BX staan met hun oplage, zijn er maar 1000 van gemaakt. Vond iedereen ze zo mooi dat ze allemaal zijn behouden ofzo?
Ontopic: Ik denk dat de auto het niet meer waard is. Ik denk dat je, als je de auto sloopt, voor de prijs die je krijgt voor wat losse onderdelen wel een ander BX kan kopen. In ieder geval is het zeker niet rendabel als je het moet laten doen.
Eveneens ben ik tevens ook.
C4 Picasso, bij voorkeur de klein versie, supercoole kar, maarja, dat ligt wellicht buiten het budget
Even een klein beetje offtopic: er zijn inderdaad bergen progressen, maar dat snap ik niet helemaal. Volgens een of andere site waar alle actiemodellen van de BX staan met hun oplage, zijn er maar 1000 van gemaakt. Vond iedereen ze zo mooi dat ze allemaal zijn behouden ofzo?
Goeie vraag… ik zie ze inderdaad ook bij bosjes!
C4 Picasso, bij voorkeur de klein versie, supercoole kar, maarja, dat ligt wellicht buiten het budget
Ik denk niet dat iemand die een BX rijdt, het geld heeft liggen om een nieuwe auto te kopen….
knäckor schreef:Even een klein beetje offtopic: er zijn inderdaad bergen progressen, maar dat snap ik niet helemaal. Volgens een of andere site waar alle actiemodellen van de BX staan met hun oplage, zijn er maar 1000 van gemaakt. Vond iedereen ze zo mooi dat ze allemaal zijn behouden ofzo?
Die duizend slaat waarschijnlijk op de 1e serie van mei / juni ‘91, zeg maar met de ‘Zx-00-xx’ kentekenreeks. Toen was de Progress een limited edition, met alle beperkingen van dien: Die wagens waren al geproduceerd, dus fabrieksopties waren niet mogelijk.
Iets later (eind ‘91 o.i.d.) is de Progress met detailwijzigingen toch in het normale leveringsprogramma opgenomen,zo staat ie b.v. in de folder van 1993 ook. Alleen had ie helaas nog steeds de status van actiemodel, dus opties als stuurbekrachtiging of origineel schuifdak of airco waren niet mogelijk, waar dat op een normale 16 TGi kon.
Die latere reeks heette op het kenteken ook geen ‘Progress’ meer, maar gewoon ‘16 TGi’ en dat stond ook achterop de klep.
Het detailgeneuzel.. ops::
- Eerste serie had in plakletters ‘BX progress’ staan, later stond de gewone plastic ‘BX 16 TGI’ badge achterop met Progress in plakletters erbij.
- Stootstrips: eerste serie dunne rubberstrips, later dunne rubberstrips met chroominleg á la GTi.
- Kleur: Eerst was Gris Dolmen beschikbaar, later werd dat Gris Silex. Vert Triton was bij beide reeksen mogelijk.
- De eerste serie had nog de 1.6 ‘BDZ’motor, dat werd later de ‘BDY’. Qua vermogen en koppel ontloopt dat elkaar niet.
Een fijne wagen (als meestentijds meerijder) was het wel: die stoelen waren erg prettig, de motor was niet te luid en 150 / 160 cruizen was toen ook geen probleem in Duitsland.
Ik snap alleen niet hoe mensen hier de 1600 motor over de 8000 toeren weten te jagen.
Harm schreef:Even een klein beetje offtopic: er zijn inderdaad bergen progressen, maar dat snap ik niet helemaal. Volgens een of andere site waar alle actiemodellen van de BX staan met hun oplage, zijn er maar 1000 van gemaakt. Vond iedereen ze zo mooi dat ze allemaal zijn behouden ofzo?
Goeie vraag… ik zie ze inderdaad ook bij bosjes!
C4 Picasso, bij voorkeur de klein versie, supercoole kar, maarja, dat ligt wellicht buiten het budget
Ik denk niet dat iemand die een BX rijdt, het geld heeft liggen om een nieuwe auto te kopen….
Of het er niet voor over heeft.
Ich bin ein Breaker
ahaaa! Daarom had mijn progress geen progress-onzin erop geplakt en stond er ook geen progress op kenteken!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
rb schreef:knäckor schreef:Even een klein beetje offtopic: er zijn inderdaad bergen progressen, maar dat snap ik niet helemaal. Volgens een of andere site waar alle actiemodellen van de BX staan met hun oplage, zijn er maar 1000 van gemaakt. Vond iedereen ze zo mooi dat ze allemaal zijn behouden ofzo?
Die duizend slaat waarschijnlijk op de 1e serie van mei / juni ‘91, zeg maar met de ‘Zx-00-xx’ kentekenreeks. Toen was de Progress een limited edition, met alle beperkingen van dien: Die wagens waren al geproduceerd, dus fabrieksopties waren niet mogelijk.
Iets later (eind ‘91 o.i.d.) is de Progress met detailwijzigingen toch in het normale leveringsprogramma opgenomen,zo staat ie b.v. in de folder van 1993 ook. Alleen had ie helaas nog steeds de status van actiemodel, dus opties als stuurbekrachtiging of origineel schuifdak of airco waren niet mogelijk, waar dat op een normale 16 TGi kon.
Die latere reeks heette op het kenteken ook geen ‘Progress’ meer, maar gewoon ‘16 TGi’ en dat stond ook achterop de klep.
Het detailgeneuzel.. ops::
- Eerste serie had in plakletters ‘BX progress’ staan, later stond de gewone plastic ‘BX 16 TGI’ badge achterop met Progress in plakletters erbij.
- Stootstrips: eerste serie dunne rubberstrips, later dunne rubberstrips met chroominleg á la GTi.
- Kleur: Eerst was Gris Dolmen beschikbaar, later werd dat Gris Silex. Vert Triton was bij beide reeksen mogelijk.
- De eerste serie had nog de 1.6 ‘BDZ’motor, dat werd later de ‘BDY’. Qua vermogen en koppel ontloopt dat elkaar niet.
Dank je wel dat je even je licht laat schijnen over deze zaak Ik heb me dat al heel vaak afgevraagd namelijk. Ook leuk om het ´detailgeneuzel´ eens te horen.
Eveneens ben ik tevens ook.