Sorry Mechuccio, ben het niet eens met wat je zegt, jij heb de kunst van het vervangen van een D-riem nog niet helemaal onder de knie. Begrijp me niet verkeerd, ik zeik je niet af, maar eerder een opmerkingen om zaken als een D-riem niet al te makkelijk op te vatten.
Jay zegt dat hij de riem een halve slag kan draaien en dat is teveel, verder zegt hij de riem niet nagespannen te hebben, wat wel moet. De spanrol drukt met een veer tegen de D-riem, zo heb je de juiste spanning, dan zet je inderdaad die 3 bouten vast. Draait de krukas 4 slagen en dan die 3 bouten weer los, de spanrol spant dan de iets uitgerekte riem na, en vervolgens weer vastzetten, 4x draaien en de blokkeergaten controleren. Kloppen ze nog steeds, dan ben je klaar en kun je de boel dichtbouwen.
Dat de riem te slap staat tussen de nokkenas en kruksas kan, dan heb je deze een tandje te slap staan, soms moet je een fractie aan de nokkenas draaien als deze er niet strak op wil. Hoe heb je de boel eigenlijk gecontroleerd, heb je merktekens gebruikt, controlere via de blokkeergaten?
Het kan best zijn dat de motor nu goed loopt, de 1.6i heeft een vrij ruime marge, daar raken de kleppen niet zo snel de zuigers, volgens mij kan dat niet eens, is een vrije slag motor (ofzoiets?). Je heb hem alleen stationair laten draaien, klopt dat? als de timing niet helemaal ok is, dan ga je dat met het rijden wel merken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het is wel een beetje kort door de bocht om zo even te oordelen dat iemand de kunst van een riem vervangen niet onder de knie heeft
Overigens is het vervangen geen kunst, maar gewoon een klusje wat je goed moet doen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Jay zegt dat de riem zichtbaar? te slap hangt en hij kan deze teveel twisten en heeft de riem niet nagespannen volgens de procedure. Welke conclusie blijft er dan over als iemand zegt, oh niets aan de hand gewoon rijden en na 100km kijken of het nog goed zit :. Ik zeg er ook nog bij dat ik het niet zeg om hem af te zeiken, maar dat hij iets dergelijks wel serieus moet nemen, tenzij hij een garantie durft af te geven dat het goed gaat????
Noem het kunst of wat je wil over één ding zijn we het toch wel eens, je moet een D-riem wel serieus nemen.
@ZX14i
Je bedoelt dat na het monteren van de Db-riem de riem en de spanning controleren na het 2 volledige slagen draaien van de krukast toch?
Dat is een gangbare methode die wij ook de leerling monteurs leren, eerst volgens de specificaties de riem demonteren en monteren, spannen en daarna de krukas twee slagen draaien waarna de stand en de spanning weer gecontroleerd dienen te worden.
Emiel
Ja dat bedoel ik, meestal kom ik inderdaad tegen dat het 2 slagen is, maar voor mijn diesel staat er in diverse boeken 4 slagen, ik hou dus alles op 4 slagen.
ZX1.4i schreef:Ja dat bedoel ik, meestal kom ik inderdaad tegen dat het 2 slagen is, maar voor mijn diesel staat er in diverse boeken 4 slagen, ik hou dus alles op 4 slagen.
Dat zou op hetzelfde neerkomen en wellicht ben je dan nog zekerder van een goed zittende riem, die doet even twee complete rondjes mee.
Vor een hobbyist is dat misschien nog beter, het word vaak andere koek als je het professioneel doe zoals ik dat gedaan heb, dan speelt snelheid/geld een rol en ben je zo zeker van jezelf dat je niet eens meer controleerd… ops:
Overigens nog nooit foutgegaan bij mij, op die ene keer na dat een nieuwe multiriem knapte en tussen de Db-riempoelie en DB-riem kwam..
Maar dat was een volvo gelukkig…
Emiel
BX19trs schreef:het word vaak andere koek als je het professioneel doe zoals ik dat gedaan heb, dan speelt snelheid/geld een rol en ben je zo zeker van jezelf dat je niet eens meer controleerd…
ops:
Dat neemt ook niemand je kwalijk, als prof heb je op een gegeven moment gewoon een bepaalde routine en ervaring. Daarbij zie ik mezelf nog steeds als een amateur die voor zekerheid kiest en strikt het boekje volgt en uiteraard wat tips van profs
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
beste Sohail, ik waardeer je advies, maar ik denk dat je mijn berichtje een beetje verkeerd leest of opvat, alle keren dat ik ee driem heb vervangen (en dat zijn er inmiddels nogal wat) is het altijd goed gegaan zoals ik het doe, ik begrijp het risico verder ook wel, maar heb ook duidelijk gezegd dat de riem absoluut niet mag klapperen, hij moet gewoon netjes lopen. de auto van Jaco heeft ook geen zelfspannende spanrol, maar een die je zelf op spanning moet zetten en misschien dat jaco zich ten onrechte er zorgen over maakt omdat ie niet strakker kan. verder is mijn ervaring dat als de riem 1 tand verkeerd staat (bij de 1600) hij gewoon niet meer wilt starten (was mijn eerste dbklus 8 jaar geleden ) ik ga er verder ook van uit dat jaco het boeltje goed gecontroleerd heeft voor het dicht te draaien, en dan blijft er mi alleen nog over dat ie hem over een tijdje nog even controleerd dat ie netjes loopt en niet klappert of blijft zoeken. thats all.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Jaco heeft ook geen zelfspannende spanrol, maar een die je zelf op spanning moet zetten en misschien dat jaco zich ten onrechte er zorgen over maakt omdat ie niet strakker kan.
Hmm? ik raak nu toch wel het spoor een beetje zoek m.b.t. wat voor een rol er nu precies op zit???
Heb zojuist even op de Masterbase DVD gekeken en kom voor de BX (en ZX) met de 1.6 motor voor alle motorcodes steeds dezelfde zelfspanner tegen. Bij de latere 1.6i motor zoals in de Xantia, 405 type-2 en 406 is het een excentrische spanrol geworden, dat was nadat de productie van de BX gestopt was.
De rol met 3 boutjes en een veer is een zelfspanner, de veer spannen riem erop en de veer weer los en de riem staat meteen op de juiste spanning.
PS: No hard feelings, het spijt me als ik iets niet goed begrepen heb en je verkeerd beoordeel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
none taken
Maar ik voelde wel een beetje de noodzaak om mezelf te verdedigen
Jaco heeft trouwens ongeveer zo’n type spanrol op zijn bx zitten:
komt van Renault 25
Maar hoe dan ook blijf ik het knap vinden dat het gelukt is!
Zeker een dbriem is zo’n klus waar de meeste mensen absoluut niet aan beginnen dus nogmaals Jaco en David (en wie nog meer geholpen hebben) chapeau!!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mooi kleurtje heeft die rol, lekker warm geweest
Kijk kijk, wat een gezonde discussie. Ben blij met de nieuwe informatie. Ik zal proberen wat duidelijker te zijn over het hoe en wat. Beste mensen let wel, het is een forum. Geschreven tekst mist alle nuances van de gesproken taal en makkelijk verkeerd te interpreteren. Daarbij komt dat ik wel eens een detail wil vergeten.
Eerst even een plaatje van de spanrol zoals die in mijn auto te vinden is:
Deze foto is zonder de veer, maar die zit er natuurlijk nu wel in. Zoals ie nu in de auto zit zit ie strak. Opgespannen, met de hand gedraaid daarna alles goed aangedraaid. Maar goede tip; ik zal na een paar 100 km nog eens controleren. Zoals ik reeds zei, kan ik niet verzinnen hoe de riem strakker zou kunnen. Immers de spanrol zit tegen het einde van de sleuven. Verder heb ik met de hand nu wel meer dan vier rondjes gemaakt en tweemaal de blokkeergaten gecontroleerd. Geloof me, als je dit voor het eerst doe ga ik alles wel tig keer na voordat ik de sleutel omdraai.
Verder zat de oude riem er al net zo los onder, wat ik al typisch vond. Toch denk ik dat dit zo hoort. En het blijde nieuws is dat ik gisteren mezelf niet kon inhouden om even een stukje te rijden. Ik heb een rondje gemaakt van een km of vijf. Geen rare geluiden! Dus kan ik denk wel stellen dat de klus goed geklaard is, maar tijd zal het leren.
Nu dan… Even een bak koffie en dan lekker de auto wassen. Wat een bende krijg je toch als je zo een poos je auto gebruikt als (stilstaande…) werkplaats….
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_646.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Top, klasse! Op de achtergrond was ik dit topic aan het volgen en ik kan alleen maar zeggen dat het puik werk is!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
oow tsjonge ops:
dan had ik het goed mis met die spanrol!
de tgi van mij had er ene die meer op het renault voorbeeld lijkt
grappig eigenlijk hoe je toch steeds weer andere types onderdelen op dezelfde auto’s terugvind bij citroen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Altijd handig ja, maakt het ook zo makkelijk met het bestellen van de onderdelen. Ik geloof zelf dat de dealer zei dat er verschil zat in de Progress van de eerste helft van ‘91 met de tweede helft. Maakt de hobby alleen maar spannender
Maar stiekem ben ik er ook wel een beetje trots op dat we dit gedaan hebben. Dank jullie voor de complimenten. Denk dat David en ik er een hoop van geleerd hebben. Een tweede keer zou ik toch wel wat anders aanpakken. Maar wel een hoop stress op deze manier hoor. Zometeen even de spanrol ophalen bij de Brezan voor de HP-pomp. En dan eerst eens lekker een stukje rijden. Want tjonge, gisteren die paar kilometer was echt geweldig. Ik word steeds gekker op de BX.
Groetjes Jaco.
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)