De rol die Jay laat zien is degene die ik ook voor ogen had, bij de latere 1.6i XU motoren is het een excentrische rol geworden, zoals op een TU motor.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Die excentrische heb ik inderdaad ook wel vaker gezien, op de 1.4i, de 16V heeft er zelfs 2 bij een peugeotje 205 en 206 ben ik ze tegengekomen. maar die van Jaco ken ik dan weer niet terwijl ik hem bij de TGI (zou toch dezelfde motor moeten zijn?) dan wel had moeten tegenkomen
Ach ja, ik zal Citroen wel nooit helemaal leren begrijpen ik doe mijn best…...
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Dat er verschillen waren tussen de spanrol én d-riem van de vroegere en de laatste 1600’s had ik al wel vaker gehoord (toen ik zo’n kitje wilde bestellen, dan ben je daar heel snel achter). De omslagdatum zou ergens op bouwdatum januari 1992 liggen.
Maar wat hét verschil verder ook was, één ervan was de d-riem die een paar tanden korter of langer was.
Het zou toch niet zo zijn dat het spannen van de riem zo rottig gaat omdat er een te lang type riem op zit? (iets in de ordegrootte van 112 of 113 tanden staat me bij)
Dat zou op zich voor het lopen niet uit moeten maken mits de afstand tussen krukaspoelie en nokkenriemwiel in de draairichting maar constant is, in aantallen tanden. Maar voor het spannen, sja…
Ich bin ein Breaker
Er zit en zat een 113 tands op.
Maar het zit weer tegen….. Kan wel janken. Ik heb zonet de nieuwe spanrol erin gezet voor de HP-pomp. Kon er weer gezellig slecht bij, maar toch netjes er weer in. Zelfde geluid, riem blokkeert nog steeds. Ik kon wel door de grond zakken. Doet alles het weer denk je, houdt het volgende ermee op. Werkelijk waar. Ik ben ervan overtuigd dat het de HP-pomp zelf is die vastloopt. Dus durf ik er niet meer mee te rijden. Als ik was gas bij geef loopt ie wel weer, maar durf geen risico te nemen.
Zal wel een heel duur geintje worden, maar ik heb dit keer de garage maar gebeld. A.s donderdag was ie aan de beurt.
Werkelijk waar zeg….
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Masterbase: Kühne Hydraulische pomp: 323,42 EUR….
Dat is meer dan de aanschafwaarde van m’n Progress….
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Oei, wat een tegenvaller weer! Maar als die pomp echt stuk is kan je hem toch ook wel vervangen voor een gebruikte? Er staat vast wel een op de sloop. Ik weet niet of die pomp hetzelfde is als die van een diesel, maar die van een diesel heb ik nog liggen en die mag je zo van me hebben.
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat is een mooi aanbod! Dat is inderdaad wel dezelfde, zo uit de gauwigheid ( ) Ik dacht dat het zo zelf best te doen is, maar ik heb gewoon er zelf helemaal geen tijd meer voor. De afgelopen klus kostte me al zoveel tijd dat ik het eigenlijk wel zat ben. Ik zal morgen de garage bellen of die er een gebruikte in kan zetten. Maar ik baal wel zeg, had me er zo op verheugd om vanavond eens lekker te gaan touren…. Onrechtvaardig is het!
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey Jaco, ik heb nog het pompje van de TRi liggen (anderhalve ton meegedraait) die mag jij hebben voor de speciale prijs van 1 flesje bier!
Maar je moet hem wel ff komen oppikken natuurlijk!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ook helemaal geweldig. Echt ik zou wel willen, maar komende tijd heb ik gewoon weer een auto nodig. En het is behoorlijk druk op m’n werk en mijn gezin wil ook wel eens tijd met me doorbrengen. En ik ben het even beu om op straat in de kou onder de auto te liggen. Daarom maar besloten hem naar de garage te brengen. Auto’s kosten nu eenmaal geld. Ik probeer maar te denken wat ik bespaard heb met al die projectjes. Ik ga er van uit dat de garage ook wel een sloper kan plaatsen…
Als het nu later was gebeurd in het voorjaar was het een ander verhaal. Dan kwam ik mooi naar Hilversum of Roermond om een pompje te ruilen voor bier En vond ik ook dit een leerzaam en leuk klusje om te doen. Ach, je moet voor de vakmensen ook wat overhouden.
Ik laat wel weten hoe het nu verder gaat.
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Enfin, de driem hebben we geklaard Mooi klote van de HD pomp, ‘k zou zaterdag kunnen helpen…? Voor die €‘s die je dan overhoud kun je een heeeele grote bos bloemen voor de vrouw kopen, met een kistje Merci en een bios-avondje met etentje. Pas ik wel op de kleine
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
knäckor schreef:Oei, wat een tegenvaller weer! Maar als die pomp echt stuk is kan je hem toch ook wel vervangen voor een gebruikte? Er staat vast wel een op de sloop. Ik weet niet of die pomp hetzelfde is als die van een diesel, maar die van een diesel heb ik nog liggen en die mag je zo van me hebben.
De pomp wel, maar de poelie niet en daardoor heb je er helaas niets aan.
Ich bin ein Breaker
Jay2 schreef:Er zit en zat een 113 tands op.
Het andere getal wat ik kan vinden is 114, dat zou betekenen dat je gewoon de goede riem hebt.
Maar het zit weer tegen…..
Kan wel janken. Ik heb zonet de nieuwe spanrol erin gezet voor de HP-pomp. Kon er weer gezellig slecht bij, maar toch netjes er weer in. Zelfde geluid, riem blokkeert nog steeds. Ik kon wel door de grond zakken. Doet alles het weer denk je, houdt het volgende ermee op. Werkelijk waar. Ik ben ervan overtuigd dat het de HP-pomp zelf is die vastloopt. Dus durf ik er niet meer mee te rijden. Als ik was gas bij geef loopt ie wel weer, maar durf geen risico te nemen.
Zal wel een heel duur geintje worden, maar ik heb dit keer de garage maar gebeld. A.s donderdag was ie aan de beurt.
Werkelijk waar zeg….
He? Je hebt er toch mee gereden? Zijn de poelies niet vet geworden, en staat de riem wel strak genoeg? Haal de riem eraf, maak ze 100% vetvrij en probeer het dan nog eens?
Vuile LHM zorgt ook niet voor soepeler pompwerking trouwens.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
He? Je hebt er toch mee gereden? Zijn de poelies niet vet geworden, en staat de riem wel strak genoeg? Haal de riem eraf, maak ze 100% vetvrij en probeer het dan nog eens?
Vuile LHM zorgt ook niet voor soepeler pompwerking trouwens.
Hij blokkeerde alleen stationair en ik heb er een klein voorzichtig rondje mee gereden. 100% vetvrij zal ze niet zijn, maar ook niet heel erg vet. Ik zie zelf alles draaien, maar af en toe stopt de HP-pomp en zie ik de snaar “doorgaan.” Maar ik denk dat die pomp er ook al zo’n 234000 km in zit. Op zich dan niet heel raar dat ie er mee stopt.
LHM vuil? Tja een poos geleden heb ik een groot probleem gehad met vervuilde LHM. Speedy had er iets DOT4 in gesmeten, daardoor al veel problemen gehad lijkt het. Dus dat de pomp ook een opdonder heeft gehad is niet geheel ondenkbaar.
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Jay2 schreef:karel schreef:
He? Je hebt er toch mee gereden? Zijn de poelies niet vet geworden, en staat de riem wel strak genoeg? Haal de riem eraf, maak ze 100% vetvrij en probeer het dan nog eens?
Vuile LHM zorgt ook niet voor soepeler pompwerking trouwens.
Hij blokkeerde alleen stationair en ik heb er een klein voorzichtig rondje mee gereden. 100% vetvrij zal ze niet zijn, maar ook niet heel erg vet. Ik zie zelf alles draaien, maar af en toe stopt de HP-pomp en zie ik de snaar “doorgaan.” Maar ik denk dat die pomp er ook al zo’n 234000 km in zit. Op zich dan niet heel raar dat ie er mee stopt.
Normaliter gaan die dingen vrijwel nooit kapot, en met dit kmtrage is ie nog in zijn jonge jaren.
Een heel erg klein beetje vet is al genoeg om de snaar te laten afbranden; er komt ontzettend veel kracht op de snaar te staan als de drukregelaar inslaat. Dat schoksgewijze is volgens verwachting.
Mogelijk moet je dus én opnieuw ontvetten én een nieuwe snaar plaatsen.
LHM vuil? Tja een poos geleden heb ik een groot probleem gehad met vervuilde LHM. Speedy had er iets DOT4 in gesmeten, daardoor al veel problemen gehad lijkt het. Dus dat de pomp ook een opdonder heeft gehad is niet geheel ondenkbaar.
Tja, ik denk dat de pomp daar als enige nog wel tegen bestand is (voornamelijk ijzer op ijzer), alleen tal van rubber afdichtingen in de rest van het systeem niet.
LHM dien je iedere 2 jaar / 60KKM te verversen, door het legen van het vat (dus niet bijvullen).
Ich bin ein Breaker
Ik heb onlangs bij de biks van mijn buurman een pomp gewisseld.
Het blijkt dat die snaar behoorlijk strak moet staan wil ie niet door slippen.
Mogelijk door de korte afstand tussen de poelies.
Ik heb een verlengstuk van de ratel als hefboompje gebruikt om de benodigde spanning te bereiken.
Tevens heb ik na het starten een beetje remmenreiniger op de draaiende poelies gespoten.
Werkt sinsdien als een speer.
Succes, piet