Het volgende:
We zitten wat te klooien met de volgorde van blokkering en vooral wàt.
1)
Volgens Haynes moet krukaspoelie eerst, daarna nokkenaspoelie geborgd worden zodat ze in de juiste positie staan. Daarna pinnen (M10) er uit, vervolgens het vliegwiel met het speciale gereedschap (facom d86, hebben we niet) borgen waarna de krukaspoelie los gehaald kan worden.
2)
Volgens meegeleverde documentatie van Gates moeten we enkel het vliegwiel blokkeren, daarna de krukaspoelie los. Vervolgens krukas en nokkenas poelie ‘voor het gaatje’draaien en blokkeren. Daarna kan de krukas poelie eraf.
Nu hebben we geen vliegwielblokkeer gereedschap, hoe kunnen we zonder dit gereedschap toch veilig de poelie los krijgen zonder ‘t te vermoeren.
We hebben de pinnen er nu in, beide poelies geblokkeerd, kunnen we dan nu de krukaspoelie los draaien? Dus zonder het vliegwiel te blokkeren?
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Je kunt tegen de starterkrans met een hele dikke platte schroevendraaier het vliegwiel extra blokkeren terwijl je de krukasmoer losdraait.
Zet ook de auto in de versnelling en laat de bougies erin, alles om maar extra weerstand te veroorzaken!
Dan moet het toch wel gaan lukken!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Zo niet, dan toch!
Gaan we doen.
EDIT: Zit nu met een ice-pack op m’n hand…. Wat zit dat alle****** vast zeg!! Nog niet los.
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Krikkie onder de ratel, omhoog dat krikkie en yep… los
ff biertje om te 4-en
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Je heb er toch wel foto’s van genomen??
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Je heb er toch wel foto’s van genomen?? Confused
komen vanavond, eerst op temperatuur komen met een fine single malt
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Foto’s
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Vooral die 2de foto doet het hem, is het klusje nu wel of niet geklaart?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
David vertrok geen spier
is het klusje nu wel of niet geklaart?
Was het maar zo’n feest. Vandaag meer geörienteerd en geprobeerd het allemaal te snappen. We moeten nog de spanrol los zien te krijgen. Vooralsnog hebben we de moter in de steunen gelaten. Maar we kunnen er erg moeilijk bij op die manier. Morgenochtend maar verder klussen/prutsen. Aldoende leert men…
Maar wel weer een mooi excuus om geld uit te geven aan nieuw gereedschap
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Hm….
David vertrok geen spier Smile
Goed, ff wat ondersteunend beeldmateriaal erbij halen:
Deel 1:
Deel 2:
Deel 3:
En als laatste, het klapstuk, de Grande Finale:
Zonder gekheid, daar verloor Jaco een stuk van zijn hand, hulde aan zijn heldendom en opofferingsgezindheid, uiteindelijk was de naaimachinde weer operationeel, lukte het mij ook niet de moer los te krijgen en hebben we maar een krik gebruikt om de kracht veilig en verantwoord over te brengen op de moer middels een net aangeschafte semi-professionele ratel:
Daarna tot onze grote verbazing -omdat we dachten dat er geen beweging in te krijgen was- ging de moer zonder al te veel omhaal los…
Als reeds door Jay vermeld, morgen verder. Lekker veel ruimte weer om alles los te krijgen, moet allemaal nog weer vast ook…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Het probleem waardoor we niet verder kunnen:
De achterste bout van de spanrol krijgen we niet los en zijn out-of-ideas nu… Motor kantelt niet verder naar beneden en we kunnen er derhalve niet beter bij. Meer kracht op de moer betekent doordraaien en moer vermoeren. We zitten ff zonder ideeën. Noodidee vooralsnog, riem erom, spanrol laten zitten en een garage inschakelen Andere ideeën (meer) welkom…
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
david.tb schreef:Jaco is vooralsnog druk met de naaimachine (nee, niet de biks)
Alle boutjes in ge-WD40-igt, koffie op en nu aan de slag. Koud!
Oei, had kruipolie of Imal genomen want aan WD40 heb je echt niks.
Zit die spanrol trouwens ook niet onder de motorsteun vast?
Ich bin ein Breaker
Voor de rest zijn alle bouten los, alleen die achterste niet:
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
dat is een spanbout.
aan de andere zijde zit een exentrische lepel.
dat ding moet los, dus sleutel erop, en die moer eraf jassen.
even met de staalborstel de draad schoonmaken, en desnoods heet stoken met een verffohn.
beitel ,krom geweld,, maakt niet uit, los dat ding, desnoods afbreken, en een vervangende bout uit een sloopblok erin.
mvgr wupke:succes met de slapstick
Inderdaad…
Ik heb er al spijt van dat ik eraan begonnen ben. Ik kan er gewoon totaal niet bij. We hebben het blok iets laten zakken, maar dat haalde niet veel uit. Is er een andere manier om ruimte te maken? Blok eruit lukt wat lastig voor op straat. Zelfs met een beitel of föhn kom je er niet bij (althans ik niet…)
Beetje moedeloos….
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)