Ik zat naar “wheeler dealers” te kijken en daar zeiden ze dat een sport of performance luchtfilter de prestaties verbetert. Is dat zo en zo ja is dat de moeite waard voor een BX Chic? .En wat zijn er nog meer van die kleine dingen die ten goede komen van de prestaties?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
altijd de moeite waard, al was het alleen al omdat deze filters gewoon te reinigen zijn in plaats van te vervangen. op de lange duur ben je dus ook nog eens goedkoper uit.
kijk maar op de diverse tuning-sites of je wat passends kunt vinden.
garagestmarien schreef:altijd de moeite waard, al was het alleen al omdat deze filters gewoon te reinigen zijn in plaats van te vervangen. op de lange duur ben je dus ook nog eens goedkoper uit.
kijk maar op de diverse tuning-sites of je wat passends kunt vinden.
Is dit wat? Ze beweren dat er meer vermogen wordt gegenereerd door koudere lucht..
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De enigste reden dat ik een dergelelijk filter zou monteren zou zijn vnwege het feit dat sommige van die filters in de wasmachine kunnen.
Maar een BX luchtfilter kost doorgaans iets van 9 euro, en na 15 dkm gewoon even doorblazen met perslucht, dan kan hij weer 15 dkm verder.
Pas als het filter blijvend grauw wordt vervang ik deze. Inderdaat meestal na 30 dkm.
Verwacht absoluut geen betere prestaties. Ik ken wel mensen die zeggen dat hun wagen beter trekt na het monteren van een dergelijk ding, maar dat komt denk ik meer omdat er daarvoor een verontreinigd vilten-filter in zat, en de rest zit tussen je oren. Met een open luchtfilter heb je wel meer geluid, je kunt de motor dan echt horen ademen als je um flink lostrekt.
In combinatie met het placebo effect denken ze dan dat ze harder gaan.
Ik zat laatst bij iemand in een Volvo V90 op gas, die zij, als ik een Volvo diesel heb ga ik veel harder rijden. Dat komt omdat die meer kabaal maakt. Vooral de 5 pitters maken een rauwe dieselroffel.
Dus meer geluid, in combi met een betere prestatie omdat het oude vervuilde filter op de vuilhoop ligt maakt dat men denkt dat er meer vermogen uit de motor komt. Broodje aap natuurlijk.
Wel zou het monteren van een open luchtfilter het verbruik iets kunnen laten dalen. Met nadruk op kunnen.
Al met al genomen moet je wel heel zuinig op je reinigbare en duur in aanschaf zijnde openlucht filter zijn om de extra kosten eruit te halen.
Ik, en met mij velen monteren gewoon het standaart filter, is voor gebruik op de openbare weg het beste. En na 15 dkm reinigen met perslucht, daar bespaar je nog het meest mee.
Test
Hmm, op die site van knfilters staat dat er betere prestaties zijn doordat er meer lucht in de motor komt…ben geen expert maar daar zit toch wel logica in?
FutureBXChicdriver schreef:Hmm, op die site van knfilters staat dat er betere prestaties zijn doordat er meer lucht in de motor komt…ben geen expert maar daar zit toch wel logica in?
dat klopt idd
citroenc2 schreef:FutureBXChicdriver schreef:Hmm, op die site van knfilters staat dat er betere prestaties zijn doordat er meer lucht in de motor komt…ben geen expert maar daar zit toch wel logica in?
dat klopt idd
Nu zijn er 2 kampen…in welk kamp moet ik gaan zitten?
De naam zegt het al: Open lucht filter. De motor heeft minder moeite met lucht aanzuigen, en zal soepeler lopen, waardoor de prestaties omhoog kunnen gaan. Maar dit zal eerder resulteren in een lager brandstofverbruik, dan sneller accelereren.
En over die koude lucht: In koude lucht zit meer zuurstof dan in warme lucht. Zuurstof doet een brandje altijd goed, dus daar zal je ook wel wat op winnen. Maar het meeste win je aan geluid, er komt gewoon een iets hardere en zwaardere brom van je wagen met zo’n filter.
Maar die ‘prestaties’ ga je niet merken hoor. Die ene liter brandstof die het in de week -hooguit- scheeld vind je niet terug.
Doe maar gewoon lekker orgineel.
Test
Oh ja, mijn kamp dus….(nee, niet in het duits vertalen)
Test
Thijsvandebles schreef:De naam zegt het al: Open lucht filter. De motor heeft minder moeite met lucht aanzuigen, en zal soepeler lopen, waardoor de prestaties omhoog kunnen gaan. Maar dit zal eerder resulteren in een lager brandstofverbruik, dan sneller accelereren.
En over die koude lucht: In koude lucht zit meer zuurstof dan in warme lucht. Zuurstof doet een brandje altijd goed, dus daar zal je ook wel wat op winnen.
Dus het helpt wel wat?
Het zal wel iets helpen in de prestatie, door het geluid zal je voor je gevoel ook sneller accelereren. Uit verhalen van andermans ervaringen kan ik concluderen dat het verbruik eerder omhoog gaat dan omlaag tesamen met een soepelere motor en bij hogere toerental net wat meer puf.
Je kunt ook kiezen voor een Green replacement filter, dit is niet gemaakt van papier maar van katoen. Deze laten meer lucht door en zullen prestaties iets verbeteren maar geluid blijft gedempt dmv je orginele filter behuizing.
Ijs schreef:
Je kunt ook kiezen voor een Green replacement filter, dit is niet gemaakt van papier maar van katoen. Deze laten meer lucht door en zullen prestaties iets verbeteren maar geluid blijft gedempt dmv je orginele filter behuizing.
Die van kn zijn idd van katoen met een olieachtig spul.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
het scheeld mischien wel een half pk
Wat al aangegeven wordt: het gaat meer om het geluid en voor het oog onder de kap(zeker in een bx)
Echte tuners kiezen voor open lucht filter omdat:
- minder gewicht
- mooier aangezicht
- mooier geluid
- meer lucht
Meer lucht heeft alleen voordeel als de uitlaat daarop is aangepast. (dus minder of sport dempers, geen kat bla bla bla…)
Om een lang verhaal kort te maken.
Doe je het voor de sound en voor de fun? Doen!
Doe je het voor de prestaties? begin dan ergens anders en bedenk wat je kunt missen aan je auto want daar schiet je meer mee op!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Wie heeft er persoonlijk ervaring mee en kan het vergelijken?
FutureBXChicdriver schreef:Wie heeft er persoonlijk ervaring mee en kan het vergelijken?
ik oa op een
bx 1400 cannes
xantia 18 16v
bx 1900 16v
je voelt wel degelijk verschil met of zonder
je heb iets meer vermogen is ook na te gaan op een testbank maar het zou niet echt schokkend zijn
de motor is wat losser is mijn mening vanwege meer luvh en koudere lucht
het geluid is een leuke bijkomst