Hallo, bij mijn xsara break 1.6i 1999 180000km hoor ik de laatste tijd een licht ratelend geluid. dit hoor ik bij het stationair draaien en zodra de koppeling ingetrapt wordt is het geluid weg verder werkt de koppeling trouwens wel goed, maar nu overweeg ik om zelf de platen en het druklager te vervangen heeft iemand zoiets al eens bij de kop gehad of is dit niet aan te raden om dit zelf te doen. Verder zijn ook suggesties welkom over de te gebruiken (speciale)gereedschappen en werkvolgorde.
Alvast bedankt.
Gr Bart
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019
Een ratelend druklager is niet zo erg, als de koppeling verder goed en soepel koppelt.
Als je de koppeling vervangt, dan neem je meestal meer zaken mee zoals de prise-as en aandrijf-as keeringen.
Het is in iedergeval geen beginnersklusje, weet waar je aan begint
Om je een idee te geven, ik heb dit een tijdje terug bij een Saxo gedaan, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179531&start=0
Deze 1.6i is dezelfde als in jouw Xsara, het verschil in 16V of 8V maakt voor de werkzaamheden niet uit. 8V is wel wat makkelijker omdat je van boven bij de startmotor en schakelstangen aan de achterkant bij kan.