oudelut schreef:@PrutsyLJ: Nee, die politieauto’s staan allemaal met van die grote draaiende schotels op het dak…
![]()
Ik zal niet zeggen dat de daadwerkelijke snelheid werd gemeten met IR (zoals sommig snelheidsmeetapparatuur wel doet), maar er kan toch ook altijd nog gebruik worden gemaakt van een richtstraal?@Jdt: Duh, ik heb ook natuurkunde gehad op de lagere + middelbare school…
![]()
Het laat jullie intelligenter overkomen als je gewoon aangeeft dat je er niet in gelooft…?!
Ik reageerde nav het vliegveld verhaal . Wat betreft IR snelheidscontrole’s, daar kan ik nog inkomen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ah! Point taken…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Alle politiecontroles worden gehouden met radar (en laser, maar die kan je buiten beschouwing laten). Te weten middels Gatso, dat zijn de vast palen langs de weg en vrijwel alle auto’s met ‘grote’ mistlampen. De driepoten langs de snelweg, in de bosjes etc zijn de MulitnovaF6. Ze werken op resp. 24,xx en 34,xx MHz.
De plip daarentegen werkt met licht, een richtstraal die op het ontvangertje moet worden gericht. Al zou je ze bij elkaar in bed leggen, dan nog zou je centrale vergrendeling van opwinding niet open en dicht gaan…..
Dus een link met de radardetector is onmogeljk te maken…..Ik zou het zoeken bij kwaadaardige aardstraling die bekend is daar uit de grond te komen en mensen in een ban brengt zodat ze tegen bomen aanrijden….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ga denk ik toch voor het verhaal over een rare sluiting in het systeem
Lasergun
De lasergun lijkt wat vorm betreft veel op een filmcamera. Met een lasergun kunnen snelheden gemeten worden. Dit kan voor gemotoriseerd verkeer, maar ook de snelheid van bijvoorbeeld een voetganger kan met en lasergun gemeten worden. De lasergun geeft de gereden snelheid aan en de afstand van het voertuig tot de lasergun op het moment van de meting. Wanneer een voertuig nog enkele honderden meters verwijders is, kan de lasergun de snelheid al meten.
Meetsysteem
De werking /meting bij een lasergun is nogal technisch. Bij lasermeting wordt de lichtsnelheid (300.000.000 m/s) gebruikt om de snelheid van een voertuig te meten. Bij de meting wordt een lichtimpuls naar het voertuig gezonden en weer terug ontvangen. De lasergun gebruikt licht met een golflengte van 904 Nm, aan de infrarode kant van het spectrum dus. De tijd die de lichtimpuls nodig heeft is afhankelijk van de afstand. Omdat de lichtsnelheid bekend is, kan de afstand tot het voertuig vastgesteld worden. Vervolgens wordt een tweede lichtimpuls naar het voertuig gezonden en weer terug ontvangen. Ook nu kan de afstand tot het voertuig vastgesteld worden.
Bij een rijdend voertuig kan de afgelegde weg tussen de eerste en de tweede lichtimpuls op deze manier worden berekend. De tijd tussen de twee lichtimpulsen is een vaste instelling. Door de afgelegde weg te delen door de tijd kan de snelheid van het voertuig worden berekend. In formulevorm is dit snelheid (V) = afgelegde weg (S) : tijd (t). Voorbeeld: Een auto legt 100 meter af in 4 seconden. De snelheid is dan 100 : 4 = 25 m/s. Per uur wordt dat dan 25 x 3600 sec. ofwel 90 km per uur. Een lasermeting gebeurt uiteraard in een fractie van een seconde.
Verkeerscontroles
Laserguns worden ingezet door de politie bij verkeerscontroles. Er zijn geen vaste locaties. U bent dus gewaarschuwd!
Goed hoor, jongens, laat iedereen maar geloven wat-ie geloven wil…!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:
Goed hoor, jongens, laat iedereen maar geloven wat-ie geloven wil…!
Het laser-signaal is érg gericht, dat is ongeveer de definitie van laser. Op grond daarvan lijkt het me onwaarschijnlijk dat jouw plip-ontvanger dit herhaald zou opvangen. Dat het een keertje gebeurt zou ik me nog wel kunnen voorstellen.
Maar dan nog is het plip-signaal enigzins (niet al te geavanceerd, maar toch) gecodeerd, waardoor niet iedere zonnestraal voor geopende portieren zorgt, dat zou wel heel makkelijk worden voor inbrekerts.
Wat mij dus sterk lijkt is dat dit bij dezelfde auto meermaals optreedt, en bij meer BX-en. Op grond hiervan kun je de inschatting maken dat áls het reproduceerbaar is, én bij meer autoos, het onwaarschijnlijk is dat het via de IR-interface komt.
Overigens is bij sommige berlines met RF-ontvanger het kwaaltje dat zolang de IR-ontvanger aangesloten is, de achterruitverwarmingsknop zorgt voor het de- en activeren van de CV. Speelt dat wellicht een rol?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Het laser-signaal is érg gericht, dat is ongeveer de definitie van laser. Op grond daarvan lijkt het me onwaarschijnlijk dat jouw plip-ontvanger dit herhaald zou opvangen. Dat het een keertje gebeurt zou ik me nog wel kunnen voorstellen.
Maar dan nog is het plip-signaal enigzins (niet al te geavanceerd, maar toch) gecodeerd, waardoor niet iedere zonnestraal voor geopende portieren zorgt, dat zou wel heel makkelijk worden voor inbrekerts.
Wat mij dus sterk lijkt is dat dit bij dezelfde auto meermaals optreedt, en bij meer BX-en. Op grond hiervan kun je de inschatting maken dat áls het reproduceerbaar is, én bij meer autoos, het onwaarschijnlijk is dat het via de IR-interface komt.
Overigens is bij sommige berlines met RF-ontvanger het kwaaltje dat zolang de IR-ontvanger aangesloten is, de achterruitverwarmingsknop zorgt voor het de- en activeren van de CV. Speelt dat wellicht een rol?
Nope, heb geen RF-gebeuren in de auto…
Ik denk overigens ook dat het eenmalig was, lucky shot van Meneer Agent misschien? Ach, en anders een toevalstreffertje uit de natuur of de electronica of zo. Feit is dat het in een jaar tijd nog nooit gebeurd was, ze daar een (laser?)controle hielden, en het sindsdien ook (nog) niet gebeurd is…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Beste mensen,
en plip werkt met infrarood led’s en ontvangers, een lasergun werkt met laserlicht dat weerkaats en opgevangen wordt en dit heeft een hele andere lichtfrequentie. Dit valt dus helemaal uit te sluiten. Ik zou het toch gaan zoeken in een arm die net iets te ver naar achteren ligt ook al denk je van niet (heb dat ook wel eens gehad).
De oplossing: een goed werkende airco
Groet Gijs
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!