OK, dan zal ik dat morgen eens proberen. Zit nu nog op mijn werk en we gaan vanavond uit eten met een klant dus dat wordt niets vanavond. Morgen heb ik iets meer tijd.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bas, Neem de lijst die je vanb Cees B hebt gekregen en bel Dago eens op! die helpt je zo!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ga eerst jouw tip uitproberen met de startkabel en anders ga ik Dago bellen. Als de startmotor kapot is moet ik sowieso eerst een nieuwe startmotor hebben. Weet iemand of ik trouwens een 9- of een 10-tands startmotor nodig heb en of ik een magneetschakelaar nodig heb ja of nee, dat zijn de verschillende die bij Dirk Sassen op de site staan.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik dacht 9 maar weet dit niet zeker. Wel heb je zo’n relais nodig want de schakelpook schakelt naar aarde ( via de spanningsregelaar) en niet naar plus zoals de latere handbak startsystemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heerlijk, weer 265 Euro en dan moet ook de uitlaat nog vastgemaakt worden. Vanavond eerst maar eens aan de slag met een startkabel.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bas schreef:Heerlijk, weer 265 Euro en dan moet ook de uitlaat nog vastgemaakt worden. Vanavond eerst maar eens aan de slag met een startkabel.
Eerst kijken wat er stuk is. Dan eventueel een retro starter van valeo halen bij chyparse.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
met startmotor even langs lasau lec (of hoe schrijf je dat?) die doen die dingen reparenen. Eerste inschatting kost je 20E. Kan misschien wel uit?
Hoorde dat er ook kleinere sterkere moderne startmotoren zijn die erin passen.
succes!
.komma
Nou, het relais is niet kapot en ook de kabelboom niet. Je hoort de startmotor echt klikken, maar niet draaien. Ik heb met de startkabel het relais overbrugt en het enige wat je hoort is dezelfde klik als die ik hoor als ik normaal probeer te starten of via het relais.
Het wordt dus repareren, op de een of andere manier.
Ik heb even een fotootje geplaatst, dit is toch de startmotor?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Dat is inderdaad een fotootje… Tjonge wat klein.
Je startmotor zit rechts, met z’n kont naar het uitlaatspruitstuk.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Wacht even, is het nou dat rechtopstaande ding met met die paar moeren er bovenop of dat ding wat je links naast de veerbol ziet zitten????
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De startmotor is dat horizontale, cilindrische ding in de lengterichting van de auto.
Het fotootje is erg klein, maar net links naast de veerbol zie je ‘m zitten volgens mij.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
oh, en ik maar hopen dat het het rechtopstaande ding was, daar kan ik iets makkelijker bij….. Ik zal morgenavond eens gaan proberen of ik de accu kan verwijderen zodat ik iets meer zicht heb op zaken.
De uitlaat valt trouwens wel mee, de ophangbeugel van de middendemper is losgeschoten. Dat is een kwestie van vastmaken en klaar.
Mijn vrouw en ik gaan zaterdag eens samen klussen. Eens zien hoe ver we komen met de werkplaatshandboeken, 2 paar handen en gezond verstand.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Nu alleen het volgende nog, wat voor startmotor moet ik hebben?? Ik heb net even op de rest van de foto’s gekeken en er ligt volgens mij een DY3 motor in, de foto is een beetje onduidelijk.
Wat is het verschil tussen een 10 tands en een 9 tands startmotor???
Kan het ook liggen aan het feit dat het relais op de startmotor vast zit? Ik heb net even een paar andere onderwerpen doorgenomen waarin dit stond. Het lijkt me verstandig dat ik de startmotor er eerst uithaal en dan pas iets ga bestellen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
het verschil tussen 10 tands en 9 tands is 1 tand… Het zijn het aantal tandjes in het radertje (of hoe noem je dat) dat op je vliegwiel in haakt. Wat voor een type motor je hebt kun je aan het type plaatje op je motor zien, dat plaatje zit vlak bij je startmotor.
Inderdaad goed idee eerst de motor eruit te halen. Kun je die mee nemen naar Chyparse of het clubmagazijn of whatever, kunnen ze gelijk zien welke tand variant je nodig hebt. Misschien een idee de startmotor mee te nemen naar een sleuteldag, om te kijken wat het eufel is met de startmotor.
Pas trouwens enorm op met de plus draad van het relais naar je startmotor, dat is een dikke draad zonder zekering (te hoge stroom die de startmotor nodig heeft om een zekering toe te passen). Als het startrelais bij je accu ingeschakelt staat en die draad raakt het chassis ben je in de spreekwoordelijke aap gelogeerd.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Accu loskoppelen inderdaad.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03