3 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Klik - klik - niets
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 11 juli 2007 02:27 PM
  [ # 31 ]

Accu moet sowieso los, anders kan ik niet bij de startmotor…..

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 11 juli 2007 02:43 PM
  [ # 32 ]

heb je een 68-er? (accu links)

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 11 juli 2007 04:38 PM
  [ # 33 ]

Ja, accu links

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 14 juli 2007 10:56 AM
  [ # 34 ]

een startmotor uithalen…is best te doen, als je duidelijk weet hoe. De vervang van Valeo draait sneller en is kleiner.
Maar ik zou eerst nog eens kijken of de aarding (algemene grote kabel van batterij naar waterpomp, ev. van de startmotor) wel goed is. Indien die nog origineel is zou ik die sowieso vervangen, scheelt je een hoop miserie in de toekomst. Voor een tientje ben je eruit. Indien de diameter door corrosie te klein is geworden zal de startmotor ook wel klikken maar niet ronddraaien.

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 15 juli 2007 12:19 AM
  [ # 35 ]

Ik ben vandaag begonnen met alles uit te bouwen. Na 2 uur had ik alleen pas de accu eruit (die trouwens rechts zat, sorry) en de accubak. Alle schroeven gingen er makkelijk uit op 1 na, natuurlijk degene die het slechtst bereikbaar was. Uiteindelijk die er ook afgekregen, het luchtfilter ligt er al af en ook het hitteschild heb ik er al afgekregen.

De volgende zaken moeten er nog af, uitlaatspruitstuk en dan zou ik bij de startmotor moeten kunnen. Uitlaatspruitstuk is denk ik ook het moeilijkst, dus dat heb ik tot morgen bewaard. En dan natuurlijk de startmotor nog, maar als ik de werkplaatshandboeken goed gelezen heb zijn dat maar een paar schroeven en moeren.

Dus het gaat allemaal nog goed, hopelijk weet ik morgen aan het einde van de dag of het nou een 9 tands of een 10 tands startmotor heb en of deze uberhaupt wel kapot is of misschien gewoon vies.

Het is eigenlijk best leuk, dit klussen aan de auto, je leert meteen hoe de auto in elkaar steekt.

In het werkplaatshandboek staat ook dat de rechtsvoorveerbol eraf moet maar als ik het goed zie, kan het ook zonder dat ik die verwijder. Ik wil me nog niet echt wagen aan de hydraulische componenten.

De kabel is trouwens nog goed hoor. Ik zal deze meteen vervangen door een nieuwe, maar ik wil eerst weten of de startmotor kapot is, dan kan ik ze beiden tegelijk bestellen, scheelt weer in de verzendkosten.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 15 juli 2007 02:44 AM
  [ # 36 ]

Ik vraag mij af of het spruitstuk eraf hoeft: ik denk het niet!

iemand hier daar echte ervaring mee? Ik heb het alleen met oude blok type.


Verder: goed bezig,
gaat dat een beetje in je te kleine schuur?

.komma

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 15 juli 2007 01:23 PM
  [ # 37 ]

Nou, het spruitstuk moet er echt af, de startmotor zit helemaal verborgen achter de vlampijpen. Misschien hoeven ze er niet beiden af, maar volstaat 1 van de twee. Daar komen we vandaag achter.

In de garage gaat het op zich wel aardig. Met zaklampen kom je een heel eind. Ik duw de auto eerst een stukje terug als ik wil beginnen zodat ik aan de voorzijde wat extra ruimte heb en dan kan ik aan de slag. Ik zal wel eens een foto maken hoe het er allemaal uit ziet.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 juli 2007 02:06 PM
  [ # 38 ]

Ja oops, rechts ja, even vergeten dat je net zoals de dokter vanuit de patient moet kijken. Vlampijpen eraf halen lijkt me niet zo’n slim plan, heb je het forum als eens bekeken op het aantal mensen dat hier gebroeken bouten op had? Misschien een idee om gewoon het rechtervoorscherm eraf te halen?

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 15 juli 2007 05:44 PM
  [ # 39 ]

Gebroken bouten, ohoh. Ik heb tot nu toe alleen pas de moeren losgedraaid aan het blok. Dat ging vrij soepeltjes moet ik eigenlijk zeggen zonder dat er iets losgegaan is. Ik was begonnen aan de moeren die aan de vlampijp vast zitten maar daar heb ik zowel mijn steeksleutel alsook mijn ratel op kapot gedraaid, dus ik zit nu een beetje vast.

Nu heb ik even wat verder lopen graven op het forum en wat meer onderwerpen gevonden. Als ik het goed lees, moet het mogelijk zijn om de startmotor te vervangen zonder het uitlaatspruitstuk los te halen. Dus ik schroef die moeren maar weer terug en probeer het wel op een andere manier. Eventueel maak ik de motorsteunen los en krik ik het blok een stukje omhoog.

De werkplaatshandboeken zijn niet helemaal fantastisch wat dat betreft want die laten natuurlijk plaatjes zien van een compleet schone motor. Even voor mijn begrip. Hoe kan ik het hitteschild van de startmotor verwijderen en is dat echt nodig als ik de startmotor wil verwijderen?? Hoe krijg ik daarna de startmotor los, de werkplaatshandboeken hebben het over 3 moeren aan de achterkant van de startmotor, dus aan de voorzijde van de auto en een moer aan de voorkant van de startmotor, dus aan de achterzijde van de auto. Waar zitten die precies want die foto is een beetje onduidelijk. Het is trouwens een DY3 motor.

Oh, voor degenen die geinteresseerd zijn, ik heb nog wat foto’s op internet geplaatst, dan kan je zien hoeveel ruimte ik heb en hoe ver ik gevorderd ben.

http://rides.webshots.com/album/557749829UMeOun?vhost=rides

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 juli 2007 06:16 PM
  [ # 40 ]

Het is niet nodig om je spruitstuk los te maken, ook al roept iedereen dat. Ik heb het de aflopen jaren NOOIT losgemaakt. Wat doe je dan wel om ruimte te krijgen? gewoon de bootjes 14 van de motorsteunen even losmaken ( die waarmee de steun aan het chaasis zit en dus niet die van het blok) en dan een krik onder de motor zetten. ( let op, je moet natuurlijk wel de boutjes aan de beide kanten van het blok losmaken, de motorsteuen moeten dus links en rechts los, anders kan je motor niet omhoog!!) blok een stukje opkrikken, veerbol moet weg, het ijzeren blokje wat tegen het schutbord zit met een boutje moet ook weg ( zit achter de startmotor) en dan neem je de startmotor gewoon los zonder dat stomme spruitstuk waar alle boutjes van gaan breken uit te bouwen. Zo is het vervangen van de startmotor, mits goed gereedschap ( en dus niet dat bagger spul wat op je foto’s staat…. Wink ) en handigheid paraat zijn, een uurtje of 3 a 4 werk. ( ik zal maar niet schrijven hoe lang ik er over doen, want dan wordt je echt ziek….. Twisted Evil )

Veel succes, en bezint eer ge het spruitstuk gaat losmaken!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 15 juli 2007 06:22 PM
  [ # 41 ]

Bedankt voor de tip, ik had al ergens gelezen dat jij het in 2 uur kan. Kan ik dat met een gewone krik doen of moet ik zo’n garagekrik gaan halen ergens? De enige krik die ik heb is van de C5 en dat is zo’n standaard krik.

Nog even een kort vraagje, waar prezies zitten de motorsteunen?? En waar mag ik de krik precies plaatsen onder het motorblok? Niet vergeten dat de handigheid nog een beetje roestig is, net als mijn spruitstuk…...

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 juli 2007 06:34 PM
  [ # 42 ]
Bas schreef:

Bedankt voor de tip, ik had al ergens gelezen dat jij het in 2 uur kan. Kan ik dat met een gewone krik doen of moet ik zo’n garagekrik gaan halen ergens? De enige krik die ik heb is van de C5 en dat is zo’n standaard krik.

Nog even een kort vraagje, waar prezies zitten de motorsteunen?? En waar mag ik de krik precies plaatsen onder het motorblok? Niet vergeten dat de handigheid nog een beetje roestig is, net als mijn spruitstuk…...

Het beste ( lees, veiligste!!!) is een goede garagekrik te gebruiken. Deze kun je met een blokje hout onder het motorblok zetten. Bv onder het carter. Let op dat je niet te ver gaat met het opkrikken, en dat je dus stopt als je merkt dat de motor niet verder omhoog kan. Normaal kan hij een cm of 5 omhoog als je de boutjes uit de voeten van de motorsteunen hebt gedraaid. Deze boutjes kun je al zien op je eigen foto’s!! Aan de linkerkant van je blok gaat dat iets moeilijker, je hebt een goede ratelset met lange verlengstukken nodig! Het is niet moeilijk, maar je moet het wel even “doorzien”. Inderdaad, het kan in 2 uur, maar dan heb je wel 10 jaar ds ervaring en 100 startmotor wisselingen voor nodig hoor Wink

Is er niet een DS liefhebber in de buurt die je wil helpen? Ik zag de naam van DriverD al voorbij komen ( Dago???) dan gaat het misschien wel veel sneller dan dat jij met je kinzo-afbreek-gereedschap dagen aan het vechten bent! Nogmaals, veel succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 juli 2007 06:39 PM
  [ # 43 ]

motor steun is te zien op jouw foto   . Links van je veerbol, een stuk naar beneden, onder je spruitstuk. Waterman heeft een sterk punt met dat gereedschap, sorry, maar dat hoort echt in de prullenbak…  Rolling Eyes Ik weet niet hoe de krik van de C5 eruit ziet, maar ik denk niet dat dat gaat werken.

Je hebt een garagekrik nodig (zo’n ding op wieletjes, met een klein vlak wat je met een hefboom omhoog krikt), met een stuk hout onder je blok, om je blok e beschermen. Zonder dat blokkie houd geef je de carterbak een andere vorm.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 juli 2007 06:42 PM
  [ # 44 ]

sh*t, waterman tikt een stuk sneller Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 juli 2007 06:43 PM
  [ # 45 ]
gjvdh schreef:

sh*t, waterman tikt een stuk sneller Cool

Mr. Green haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
3 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook