Hallo
We hebben een Xantia 2.0I SX uit 1993 met het volgende probleem.
Bij gas loslaten gaat het toerental schommelen tussen 900 en 2000 toeren.
We zetten de motor uit . Starten de auto en het toerental blijft tussen de 3000/4000 toeren hangen zakt terug naar 900.
Dan gaat het weer een tijdje goed.
Andere keren bij gas los en uitrijden blijft het toerental net onder 2000 pas bij stilstand zakt het naar 900.
Dan weer reageert hij zoals het hoort, gas los toerental terug naar 900. Ook bij uitrijden.
Computer uitgelezen bij Wim Struijk. Computer geeft geen fouten.
Stappenmotor hebben we al vervangen voor een nieuwe.
We willen nu de map-sensor gaan vervangen voor een van de sloop.
Nu het erop lijkt dat het terugzakken van het toerental samenhangt met de
(uitrij) snelheid van de auto ook misschien de BDP-sensor vervangen. Waar zit dat ding??
De vorige eigenaar heetft de gaspotentiometer schoongemaakt/gespoten met WD-40. Zou dat ermee te maken kunnen hebben. Dus misschien ook een poging wagen met de gaspotentiometer of hoe heet dat ding.
Het vreemde is dat de problemen zich niet altijd voordoen. Koude of warme motor maakt ook niet uit.
Heeft iemand een idee wat we nog kunnen doen?
Bekend probleem, ik heb het met mijn bx ook nog niet helemaal onder de knie, al is dat weer ietsje anders. Het leuke zou zijn als je een goed lopende zelfde wagen kon vinden om eens het een en ander uit te wisselen. De Bdp sensor meet de positie van de krukas en zit aan de bakzijde ergens bovenop de motor.
Lambda sonde zou ook nog kunnen. Als je MAP sensor kapot is gaat hij dacht ik vooral ook slecht trekken. Maar hij is erg makkelijk te vervangen, dus het is het proberen waard.