Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Geval: een (mijn oude) ZX 1.4i, drupt olie vanaf linkerbovenhoekje op de dynamo en door naar de grond. Olieverbruik is 1 op 7000, geen mayo in vuldop, geen rare dampen uit de uitlaat, KVS nog prima. Waar komt die olie dan vandaan? Dit is volgens mij namelijk geen zweten meer…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Olielekkage zonder lekke kop?
mkatgert schreef:Geval: een (mijn oude) ZX 1.4i, drupt olie vanaf linkerbovenhoekje op de dynamo en door naar de grond. Olieverbruik is 1 op 7000, geen mayo in vuldop, geen rare dampen uit de uitlaat, KVS nog prima. Waar komt die olie dan vandaan? Dit is volgens mij namelijk geen zweten meer…
Duidelijk: koppakking is lek, in de koppakking zit een rubber O-ring, deze wordt hard en gaat lekken. Het is een bekende TU-motor kwaal en kan door de handige dhz’er worden opgelost door de koppakking te vernieuwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Re: Olielekkage zonder lekke kop?
waterman771 schreef:mkatgert schreef:Geval: een (mijn oude) ZX 1.4i, drupt olie vanaf linkerbovenhoekje op de dynamo en door naar de grond. Olieverbruik is 1 op 7000, geen mayo in vuldop, geen rare dampen uit de uitlaat, KVS nog prima. Waar komt die olie dan vandaan? Dit is volgens mij namelijk geen zweten meer…
Duidelijk: koppakking is lek, in de koppakking zit een rubber O-ring, deze wordt hard en gaat lekken. Het is een bekende TU-motor kwaal en kan door de handige dhz’er worden opgelost door de koppakking te vernieuwen.
Maar het lekt dan dus alleen naar buiten toe?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Olielekkage zonder lekke kop?
mkatgert schreef:waterman771 schreef:mkatgert schreef:Geval: een (mijn oude) ZX 1.4i, drupt olie vanaf linkerbovenhoekje op de dynamo en door naar de grond. Olieverbruik is 1 op 7000, geen mayo in vuldop, geen rare dampen uit de uitlaat, KVS nog prima. Waar komt die olie dan vandaan? Dit is volgens mij namelijk geen zweten meer…
Duidelijk: koppakking is lek, in de koppakking zit een rubber O-ring, deze wordt hard en gaat lekken. Het is een bekende TU-motor kwaal en kan door de handige dhz’er worden opgelost door de koppakking te vernieuwen.
Maar het lekt dan dus alleen naar buiten toe?
Ja, dat klopt. Al met al een uurtje of 4 werk voor de handige beun. Ik ken echter ook garages die er rustig 1000 euro voor durfen te vragen, en gaan lopen moeilijk doen met koppen vlakken en complete revisie’s van de kop. Als je geen hitte problemen hebt, of hebt gehad is het simpel een kwestie van de kop lichten en de pakking vernieuwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Re: Olielekkage zonder lekke kop?
waterman771 schreef:mkatgert schreef:
Maar het lekt dan dus alleen naar buiten toe?
Ja, dat klopt. Al met al een uurtje of 4 werk voor de handige beun. Ik ken echter ook garages die er rustig 1000 euro voor durfen te vragen, en gaan lopen moeilijk doen met koppen vlakken en complete revisie’s van de kop. Als je geen hitte problemen hebt, of hebt gehad is het simpel een kwestie van de kop lichten en de pakking vernieuwen.
Inderdaad geen hitteproblemen gehad. Toen ik hem had zweette het lichtelijk, het is nu allemaal wat harder aan het gaan. In hoeverre is dit slecht voor de kop en het koelsysteem (m.a.w. kachelradiateur die er mee ophoud bv). Vervangen is natuurlijk noodzaak, maar is dat een kwestie van eerder vandaag dan morgen of rijdt het nog wel even door?