brandstofpomp van BX heeft kuren .....
jandeman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 09 juli 2007 07:12 PM

Hallo allemaal…

Sinds een tijdje heeft mijn BX 1.4 deauville 1992 een probleempje.
9 van de 10 keer doet ie het gewoon als je hem voor de 1e keer start, maakt niet uit of dat nou ‘s ochtends of ‘s middags is.
Veel regelmatiger gaat het fout als je hem voor de 2e keer start, dus na een rit, kort of lang maakt niet uit.
De startmotor draait wel, maar de brandstofpomp niet, de wegenwacht is er laatst bij geweest en hij heeft het een paar keer geprobeerd maar de motor sloeg niet aan, na een klap met de hamer op de pomp ( onder de achterbank op de benzine tank ) deed ie het wel, dat is nieuw, want daarvoor deed ie het meestal weer als je de connector ( met de blauwe en gele draad ) even van de pomp afhaalde en weer terug plaatste, het lijkt m.i. op een breukje in de kabel of zoiets, ook lijkt het probleem ernstiger als het vochtig weer is.
Heeft iemand tips hoe ik erachter kan komen waar het probleem zit ?
bijvoorbeeld: kan ik de pomp testen, is de pomp er trouwens makkelijk uit te halen ?
Heb de citroën dealer gebeld, en die rekent voor een andere pomp 357 euro ex btw, ex montage !

Alvast bedankt !


groeten

Jan

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 09 juli 2007 07:30 PM
  [ # 1 ]

Opzich is de pomp vervangen niet een erg moeilijk karwei.
Dus als je zelf een beetje kan sleutelen is het makkelijk zelf te doen.
FF een pomp op de sloop halen dan, en er zelf inzetten.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 juli 2007 07:41 PM
  [ # 2 ]
michel-16v schreef:

Opzich is de pomp vervangen niet een erg moeilijk karwei.
Dus als je zelf een beetje kan sleutelen is het makkelijk zelf te doen.
FF een pomp op de sloop halen dan, en er zelf inzetten.

Kijk even met een testlampje of er spanning op de pomp staat wanneer je dat verwacht. Zo ja. dan de pomp vervangen (moet geen probleem zijn van de sloop)  en anders (als de pomp geen spanning krijgt) kijken of het pomprelais (deze zit aan het binnenspatscherm gemonteerd achter het LHM vat) wel goed werkt. Zo’n niet goed werkend relais kan dezelfde problemen veroorzaken.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 09 juli 2007 09:45 PM
  [ # 3 ]

Kijk inderdaad als dat kan of je alles goed door kan meten. Is geen fijne storing als het stuk gaat. Zoals ik kort geleden meldde, strandde ik een paar weken geleden met mijn Deauville doordat er kortsluiting was opgetreden in de pomp. Tevens bedrading van de injectiecomputer kapot plus een relais. Allemaal gesmolten…. Herstellen van de bedrading, plaatsen van een andere pomp (gebruikt exemplaar, 35 euro) en een nieuw relais plus alles wat daarbij hoort, kostte mij bij de dealer alles bij elkaar 344 euro, waarbij de uren de grootste post betroffen. Daarbij zorgde mijn ANWB-lidmaatschap er voor dat de BX vanaf de plaats des onheils verder kosteloos opgehaald werd en ‘s maandags bij de dealer werd afgeleverd.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2007 02:59 PM
  [ # 4 ]
Kajaphas schreef:

Dit lijkt een beetje op de kuren van mijn BX (zie topic: “niet starten met warme motor”   )
Het moet een stroomstoring zijn inderdaad en ik heb inmiddels kunnen constateren dat het genoemde relais geen schakelstroompje krijgt op het moment dat de storing optreedt.

Volgens mij moet de schakelspanning voor het brandstofpomprelais direct van de ECU afkomen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2007 09:32 PM
  [ # 5 ]
Kajaphas schreef:

Aha, dat verklaart dat gedurende de storing de ECU ook niet meer uit te lezen is…

Kijk eens of de ECU dan nog wel spanning krijgt! Wellicht is het zoiets stoms als een gecorrodeerde stekker, zekering of een matig contactslot?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 juli 2007 03:31 AM
  [ # 6 ]
Kajaphas schreef:

Kan een contactslot ook bij warme motor opeens weigeren?
‘t zou kunnen dat de ecu idd geen stroom krijgt in geval van storing.
Al het andere (startmotor, verlichting etc.) krijgt overigens wel stroom.

Het makkelijkst is 2 lampjes bij de ecu monteren. Eentje die brandt op de spanning van het contactslot en eentje op de spanning van de accu. Beide natuurlijk gevoed vanav de zelfde pin in de stekker die de ecu voedt en alleen inschakelen als je rijdt. Anders trek je wellicht de accu leeg.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook