1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Xsara Break 1.9D: distr. dynamo vervangen en olielekkage…
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 juli 2007 08:58 PM

Hallo,

Ik ben van plan om een Xsara diesel aan te schaffen, zijn er nog specifieke zaken waar ik bij een Xsara op moet letten? Zwakke punten? Is er veel verschil tussen een fase I en een fase II Xsara?

Alvast bedankt voor de reacties! Cool

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 juli 2007 09:11 PM
  [ # 1 ]

Verschil tussen phase I en II is natuurlijk overduidelijk optisch, maar ook elektrisch (conventioneel t.o.v. CAN Multiplex systeem) en ook het onderstel van de Ph II is ‘verbeterd’. Het Multiplex elektrisch systeem heeft zo zijn voordelen maar is potentieel wel meer geplaagd door storingen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 juli 2007 09:48 PM
  [ # 2 ]

Dank je wel, natuurlijk was ik op de hoogte van het optische verschil, maar dat interesseert me niet echt heel erg. Zie wel dat jij de fase II hebt met de mooie voorbumper, een hele verbetering t.o.v. van de voorganger als je het mij vraagt!

Maar dat van die multiplex bedrading wist ik nog niet! Wat voor een problemen zijn daarmee geweest dan? Nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij die multiplex bedrading?

En het verbeterde onderstel, is dat alleen door de toename van de spoorbreedte en het monteren van de grotere wielen, of is het wat ingrijpender geweest?

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 juli 2007 10:50 PM
  [ # 3 ]

De Xsara kent gelukkig niet al teveel problemen met multiplex Wink

als je voor een type 2 gaat dan heb je keuze uit 3 motoren:
1.9D (heel betrouwbaar)
HDi 90pk
HDi 110 pk (altijd in meest luxe uitvoering Exclusive of VTS)

bij type 1 is de HDi 110 pk niet geleverd, maar wel weer een 90 pk sterke TD

De HDi’s kunnen wel dure dingen aan stuk gaan.
Ze zijn ook wel betrouwbaar, maar als er iets stuk gaat kan het dus hoog oplopen Wink

ik zou even van te voren proberen uit te zoeken wat je budget toelaat Wink

ga je voor een coupé, berline of break?

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 juli 2007 11:03 PM
  [ # 4 ]

Het liefst een berline of een break, rij nu ook een break en ik gebruik die ruimte erg veel. Mijn budget schommelt rond de 5000 euro en ik heb een lichte voorkeur voor de 1.9D/TD vanwege de simpele techniek. Rij nu een 2.0HDI van de zaak met 90pk en die bevalt in principe prima, maar ik ben inderdaad wel een beetje huiverig voor een mankement aan die HDI…

Dus als ik voor een type 2 ga zit ik sowieso vast aan de 1.9D, wil binnenkort eens even ervaren of dat nog een beetje rijdt. Ben geen stoplichtsprinter, maar ik vind het ook niet prettig als ik de hele tijd moet planken om mee te komen met het verkeer.

Ik hou evengoed wel van comfort en wat dat betreft ben ik nieuwsgierig of de isolatie van de motor van de fase II beter is dan van de fase I. En of de stoelen van de Ligne Seduction (waar ik dan automatisch aan vastzit) ook een beetje zitten of dat de stoelen van een fase I Ligne Prestige beter zijn…

Kortom veel gepuzzel!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 juli 2007 11:20 PM
  [ # 5 ]

gewoon test rijden zou ik zeggen Wink

1.9D vind ik erg langzaam, zelfs vergelijken met mijn eigen 1.4i
HDi heb ik nooit in gereden, maar als ik hier iedeen mag geloven is dat idd stillen en soepeler.

is een 1.6 16v 110 pk op LPG geen optie? Wink

Edit: persoonlijk vind ik een zware diesel voorin ook het comfort niet ten goede komen Wink
een break heeft overigens ook een hardere achteras Sad

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juli 2007 12:02 AM
  [ # 6 ]
Arjan Verkade schreef:

1.9D vind ik erg langzaam, zelfs vergelijken met mijn eigen 1.4i

Valt behoorlijk mee, je moet even wennen aan een 1.9D en je zult merken dat er best vlot mee te rijden is.
Met een 1.9D rij je op het “koppel” en niet door het gas gewoon diep in te trappen.

Het is geen stoplichtsprinter en de tussen acceleratie van 80 naar 100 en 120 is redelijk vlot, dat duurt echt geen eeuwigheid.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 juli 2007 12:27 AM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:
Arjan Verkade schreef:

1.9D vind ik erg langzaam, zelfs vergelijken met mijn eigen 1.4i

Valt behoorlijk mee, je moet even wennen aan een 1.9D en je zult merken dat er best vlot mee te rijden is.
Met een 1.9D rij je op het “koppel” en niet door het gas gewoon diep in te trappen.

Het is geen stoplichtsprinter en de tussen acceleratie van 80 naar 100 en 120 is redelijk vlot, dat duurt echt geen eeuwigheid.

Ik vind het in de mijne al een eeuwigheid Wink
De 1.9D is naar mijn idee en gevoel nog langzamer Wink

Goed, iedereen heeft daar natuurlijk een eigen/andere mening over Smile

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 juli 2007 12:34 AM
  [ # 8 ]

@ ZX1.4i: vindt maar eens een goede, betaalbare 1.6 16v met G3 LPG en een redelijke kilometerstand Sad 

Buiten dat heb ik zelf niet zulke goede ervaringen met gas en zit er op een auto met gas meer onderdelen die ook weer stuk kunnen. Bijvoorbeeld de verdamper (heet het zo, weet het even niet meer…), dat zijn toch prijzige onderdelen.

Dat vind ik een voordeel aan zo’n eenvoudige diesel: er kan weinig stuk aan gaan en de betrouwbaarheid is onomstotelijk bewezen…

Hoe verhouden de onderhoudskosten van een 1.9TD zich t.o.v. een 1.9D of een 2.0HDI?

En hoe zit het eigenlijk met die achteras, maakt dat veel verschil? Want als ik zou mogen kiezen, dan kocht ik een Citroën met bollen…

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 juli 2007 12:43 AM
  [ # 9 ]

Heeft iemand misschien een adres in de buurt van Leiden waar ik de auto zou kunnen laten onderhouden?

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 juli 2007 12:47 AM
  [ # 10 ]

waarom dan geen xantia Wink

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 11 juli 2007 12:52 AM
  [ # 11 ]

Het valt me op dat sommige forumleden een beetje huiverig zijn voor HDi motoren terwijl HDi motoren net zo betrouwbaar/onbetrouwbaar zijn als de D en TD motoren. Bij de laatst genoemde motoren kunnen bijvoorbeeld ook delen van de voorkamers in de cilinders terechtkomen en dat zal net zo duur zijn als het brandstof syteem vervangen van een HDi. Mijn inschatting is dat op het totale onderhoudsbudget het niet uitmaakt of je een HDi of TD/D rijdt.

Voordelen HDi t.o.v. TD/D
- Zuiniger (zeker 3 liter op 100 km)
- Rijd beter (meer koppel bij lage toeren)
- Motor is stiller (minder toeren bij vergelijkbare snelheden)
- Grotere onderhoudsinterval (minimaal 20.000 km)
- Niet (nauwelijks) voorgloeien

Voordelen TD/D t.o.v. HDi
- Makkelijker zelf sleutelen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 juli 2007 12:57 AM
  [ # 12 ]

HDi is wel betrouwbaar, alleen bij een deffect kan je voor erg hoge kosten komen te staan.
Denk dat er maar weinig mensen zijn die hier thuis even makkelijk aan kunnen sleutelen.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 juli 2007 01:03 AM
  [ # 13 ]

@C2: een goede Xantia diesel is niet makkelijk gevonden (hoge kilometerstanden en binnen mijn budget erg veel 1.9D/SD, waarvan iedereen zegt dat je ze beter kan laten staan) en ik ben wat voorzichtig met de hydropneumatische vering, als deze niet goed onderhouden is, dan kan ik na aanschaf linea recta naar Renard of Chyparse om de boel te laten schoonmaken en dat laat mijn budget op dit moment niet toe helaas Sad

Anders had ik wel een CX TRD Turbo gekocht Smile !!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 11 juli 2007 01:07 AM
  [ # 14 ]
Arjan Verkade schreef:

HDi is wel betrouwbaar, alleen bij een deffect kan je voor erg hoge kosten komen te staan.
Denk dat er maar weinig mensen zijn die hier thuis even makkelijk aan kunnen sleutelen.

Mijn punt is dat als je pech hebt met een HDi (lees relaas zandvoorta ) je net zo duur uit bent als een TD met voorkamers in de cilinder (ben zelf ervaringsdeskundige in deze Sad ) Deze pechgevallen zijn gelukkig zeer zeldzaam.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 11 juli 2007 12:42 PM
  [ # 15 ]

Denk dat je inderdaad niet zo’n angst moet hebben voor een HDi.
Als je op dit forum kijkt of op het Xantiaforum, veel problemen tref je niet aan.
En ga er maar vanuit als er problemen met deze motoren zouden zijn ze hier onmiddellijk gepost worden!  Wink
Je kunt natuurlijk pech hebben, maar dat is het risico als je tweedehands koopt.
Als ik €5000 te besteden zou hebben, dan zou ik gaan voor een Xantia Hdi. Je kunt dan een relatief jong exemplaar kopen bij een specialist.

Jeroen

Profiel  
 
 
1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook