Toch wel, de DW8 heeft andere gloeibougies (langer), de prijs voor gloeibougies voor de DW8 klopt wel, volgens de Masterbase, c.a. 19,90 ex btw. De gloeipluggen voor een XUD9 zijn goedkoper, die zijn c.a. 15 euri incl. btw.
Piet Visser schreef:bel eens naar de dealer.
Daar moest ik net slechts 9,02 euries achterlaten om een originele gloeispijker mee te krijgen.
Weliswaar voor een 94er Xantia diesel maar zal voor een dw8 niet veel schelen toch?
Heeft de DW8 ook nagloeiing zoals de DW10? In dat geval zou het wel eens een iets andere spiraal kunnen zijn dan die Xantia- die dat niet heeft.
Oja, gloeiers per stuk vervangen is leuk - maar je blijft dan wel iedere winter aan het sleutelen…
Ich bin ein Breaker
De DW8 gloeit ook na, en de spiralen zijn echt anders, ik heb ze beiden aan het rek zien hangen in een winkel in Frankrijk. Die voor de DW8 zijn langer, en inderdaad, vervang ze als een setje, monteren met een beetje kopervet op het schroefdraad en vast zetten volgens moment, dat is c.a. 30nm.
Ik ga ze inderdaad allemaal tegelijk vervangen, deze zitten al 208.000 km in het blok, dus ik denk dat ze allemaal gaar zijn. Ik wilde alleen even checken of de prijs klopte en dat doet het dus, dus wederom erg bedankt!
@ Waterman771: Inderdaad het is misschien maar 100 euro, maar ik zit misschien niet zo ruim in de slappe was als jij, dus als jij wel veel geld hebt en je 100 euro niet voelt in jouw portomonnee, wees daar dan blij mee, maar ga mij er niet op aanspreken… Ik moet binnen een maand ook de distributieriem en multiriem vervangen en kleppen laten stellen naast een grote beurt, dus ik sta voor een behoorlijk uitgave.
We beginnen met 198.000 km….
Tja Waterman 771 en Lampo, jullie hebben eigenlijk allebei gelijk.
Ik kan me van Waterman 771 voorstellen dat hij een hoonlach niet of nauwelijks kan onderdrukken bij een bedrag van 100 Euro, gezien zijn SM, waaraan hij een veelvoud daarvan kwijt zal zijn bij het reguliere onderhoud, laat staan aan onvermijdelijke restauraties/reparaties. Je kunt nog zo handig zijn, zo’n wagen kost een paar duiten.
En van Lampo kan ik me voorstellen dat hij een beetje geagiteerd raakt van zo’n opmerking van Waterman 771, die dat misschien geeneens zo bedoelt.
Hoe het ook zij, het leven is inderdaad al duur genoeg; of je nou C1 of C6 rijdt…...












































Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik stel voor dat we deze discussie via PB of andere manier gaan doen en niet in de topic
Back ontopic
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
lampo schreef:Net even met de Brezan gebeld: nieuwe gloeispiralen voor de DW8 zijn 19,95 euro ex. BTW per stuk.
Dat lijkt mij wat duur, ik heb elders op het forum prijzen van 15 euro gezien. Heeft iemand nog een goede tip voor een automaterialen handel in de buurt van Leiden??
Ga nou gewoon naar de dealer in Leiderdorp .... € 17.75 incl. BTW. En ze zijn voorradig.
Gr Martijn
Hmm dan moet carfix wel goedkoper zijn met dit soort dingen.
www.carfix.nl
lampo schreef:Ik ga ze inderdaad allemaal tegelijk vervangen, deze zitten al 208.000 km in het blok, dus ik denk dat ze allemaal gaar zijn. Ik wilde alleen even checken of de prijs klopte en dat doet het dus, dus wederom erg bedankt!
@ Waterman771: Inderdaad het is misschien maar 100 euro, maar ik zit misschien niet zo ruim in de slappe was als jij, dus als jij wel veel geld hebt en je 100 euro niet voelt in jouw portomonnee, wees daar dan blij mee, maar ga mij er niet op aanspreken… Ik moet binnen een maand ook de distributieriem en multiriem vervangen en kleppen laten stellen naast een grote beurt, dus ik sta voor een behoorlijk uitgave.
Je kunt het beste de gloeibougies samen met de D-riem laten vervangen, dan moeten ze er toch uit, ten minste volgens de procedure om soepel aan de motor te kunnen tornen. Er zijn er bij die het niet doen, ik doe het altijd, hou niet van onnodig lomp geweld.
Tja, hij start nu niet echt lekker (loopt eerst op drie potten en moet dan gas geven om alles aan de praat te krijgen) en die distributiewissel kan nog anderhalve maand duren…
En ik heb niet het idee dat op drie potten starten echt goed is voor de motor… En natuurlijk vind ik het ook wel leuk om er even aan te sleutelen!
We beginnen met 198.000 km….
Afgelopen weekend heb ik geprobeerd om de gloeispiralen te vervangen, maar zaterdag regende het de hele dag en toen ik zondag aan de slag wilde, kwam ik erachter dat ik het hele luchtsysteem los moet halen om bij de gloeispiralen te komen. Op zich niet zo’n probleem, ware het niet dat alle slangen vastzitten met een soort eenmalige slangenklemmen en ik op zondag natuurlijk geen andere slangenklemmen kon kopen…
Maar nu mijn vragen:
- klopt het dat de slangenklemmen die gebruikt zijn voor éénmalig gebruik zijn?
- Kan ik die vervangen door normale slangenklemmen (met een schroef)?
- Hoe maak ik de EGR het beste schoon? Als ik hele systeem loshaal, kan ik dat natuurlijk net zo goed meenemen…
We beginnen met 198.000 km….


























Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Die klemmen zijn inderdaad voor eenmalig gebruik. Je kunt ze vervangen door slangklemmen met een schroefdraad, maar let erop dat je ze niet te vast draait. Vast is vast!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb vandaag eindelijk de gloeispiralen vervangen, was nog best een klus om erbij te komen. Ik durfde de EGR pijp niet goed los te maken, dus uiteindelijk was het een beetje draaien en wroeten. Maar het is gelukt!
Alleen… start de motor nog steeds op drie potten en wat mij opviel was dat de bovenkant van de motor aan de linkerzijde (kant distributieriem) kurkdroog was en aan de andere kant ter hoogte van de 3e en met name de 4e cilinder nat was van de olie. De onderkant van het blok is helemaal droog en het lijkt alleen bij het kleppendeksel te lekken. Dus ik denk dat definitief de kleppen gesteld moeten worden, maar dat ik misschien niet moet wachten tot maart (dan moet de auto ook voor een apk). Overigens is het olieverbruik tot nog toe (10.000 km) vrijwel niks, heb niet bij hoeven vullen en het peil is gewoon goed. Ik was van plan om in maart de distributieriem te laten vervangen, de kleppen laten stellen en een grote beurt, maar ik zit er nu sterk aan te denken om deze beurt nu zo snel mogelijk te laten uitvoeren…
Daarnaast kwam ik in de pijp waar de lucht vanuit het luchtfilter het EGR huis ingaat ook olie tegen en dat leek uit het EGR huis te komen. Is dat normaal??
Heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn (de olielekkage, het lechte starten en de olie in het EGR huis)??
We beginnen met 198.000 km….
Een verstopte luchtinlaat doordat er zooi in aangekoekt is door de EGR kan de oorzaak van slecht startten zijn. De klepspeling is vrij makkelijk op te meten als je het kleppendeksel verwijderd, dan kun je dat in iedergeval uitsluiten of vastellen dat het moet gebeuren.
Helaas sta ik op de straat te sleutelen, dus ik haal het kleppendeksel er maar niet vanaf, had al moeite genoeg om bij de gloeispiralen te komen
De EGR wilde ik erg graag schoonmaken, maar omdat ik de pijp niet los wilde halen (hij zat op het EGR huis vast met een speciale klem en ik kon niet goed bij de aansluiting van de pijp op de uitlaat…), heb ik dat niet kunnen doen. Ik denk toch maar dat ik binnenkort die beurt maar laat doen, de distributieriem ligt er nu ook al 100.000 km erop en ik ben een beetje geschrokken van de olie bij cilinder 3 en 4. Dan laat ik meteen de kleppen stellen en de EGR schoonmaken. Hopelijk is het niet al te serieus, de motor loopt verder nog goed, verbruikt geen olie en roet niet.
Wel jammer, ik had graag eens gezien hoe die kleppen gesteld worden en de distributieriem vervangen wordt
We beginnen met 198.000 km….