10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
   
Xsara Break 1.9D: distr. dynamo vervangen en olielekkage…
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 januari 2008 03:24 AM
  [ # 136 ]

Die lekkage is zeer waarschijnlijk het kleppendeksel, daar hoef je je geen zorgen over te maken, gewoon nieuwe pakking erop. Die “speciale” klep is gewoon loswippen met een platte schroevendraaier en later weer dichtkijpen.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 28 januari 2008 06:09 PM
  [ # 137 ]

Als ik nu het vacuumslangetje loshaal van de EGR en die afdop, zou de auto dan beter moeten starten als de EGR verstopt zit, of moet ik dan toch de hele EGR schoonmaken? Afdoppen zou een snelle en makkelijke manier zijn namelijk. Dan kan ik komend weekend de boel wel loshalen en schoonmaken… Ik was een beetje huiverig om de klem op de metalen buis los te halen, omdat ik die niet kan vervangen door een normale slangenklem met een schroef en ik bang was dat het zo’n eenmalig geval was. Hoe krijg jij die klemmen dan weer dicht, met een speciaal gereedschap of gewoon een tang?

En waar zit de meeste troep, in het huis van de EGR klep of in de metalen buis tussen de uitlaat en het EGR huis?

Alvast weer hartelijk bedankt voor het antwoord op mijn vele vragen Wink

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 januari 2008 01:22 PM
  [ # 138 ]

Afdoppen heeft geen invloed op het startten, de luchtinlaat is nu toch al vervuild.
Die klem kun je gewoon weer dichtknijpen met een punttang, is geen wegwerpklem, en anders haal je voor de zekerheid een nieuwe bij de dealer, zo duur is die klem niet.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 29 januari 2008 11:03 PM
  [ # 139 ]

Ok, dan ga ik dat zondag even proberen. Zal dan een poging gaan doen om het EGR huis schoon te maken (uitkijken voor de sensor lijkt mij) en de luchtinlaten die over de motor heen lopen (zit ook olie in). Daarnaast ga ik toch proberen om de metalen pijp van de EGR los te maken, want ik denk dat daar ook veel roet in moet zitten. Zal zaterdag eens even kijken in de stad of ik ergens een lange flexibele ragebol kan halen om door de pijp heen te halen.

Ik had afgelopen zaterdag al even een lap door het EGR huis gehaald en olie en troep verwijderd uit het inlaatcircuit. Heb het idee dat de motor nu wat feller is bij het optrekken. Wel loopt de motor het eerste minuut nog slecht en is er ook vermogensverlies. Na 25 meter is dit echter voorbij en loopt alles normaal.

Ga deze week ook maar meteen even een afspraak maken voor de grote beurt en APK, dan kan de auto er weer een ton tegenaan!

Bedankt voor alle tips ZX!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
brickx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 02-02-2008

Gepost: 02 februari 2008 01:22 AM
  [ # 140 ]

nog een nieuw leven

Hallo,
ik heb eerder dit gevolgd..erg leuk..en vandaag toevallig een xsara break exclusive, lucifer rood, 08-2002, 110pk hdi gekocht, en hoop mijn ervaringen daarmee naast de 19d van lampo te kunnen zetten.
Bij mij begint het dus bij 168000.
Gekocht voor de (vind ik) onwaarschijnlijke prijs van 7750 bij citroenspecialist de vos uit enspijk.
Daarbij kreeg ik een zeer nette 3750 terug voor mijn eveneens xsara break exclusive 18v, 2000, 183000.
Ja, het wordt nog gekker….6maanden volledige garantie (zwart op wit), op eigen initiatief nieuwe voorbanden (geen chinezen, maar michels), een échte grote beurt bij aflevering (zelfs sloten gesmeerd), alle documentatie, een uitnodiging om over iets meinder dan 6 maanden terug te komen om alles na te lopen, en ‘last but not least’: een heuse bloemetje!
Graag hoor ik verhalen van mensen die het beter mee hebben gemaakt, maar het lijkt me nu al onwaarschijnlijk.
Ik heb tegen John (eigenaar) gezegd dat ik van plan was hier in deze forum te schrijven, en als de auto e.d. goed beviel, dat ik ‘vet reklame’ voor hem zou maken. In ieder geval een fantastisch begin.
Over de Xsara kan ik natuurlijk kort zijn; rijdt heerlijk. In mijn geval een enorm verschil in onderstel, werkelijk stil en stabiel. Bijna alle luxe die je je kan bedenken, tot en met ‘houteffekt’ (al had dat laatste van mij niet echt gehoeven).
Als ik een vervolg heb wat verbruik o.i.d. heb, dan zal ik het hier updaten.

Grtz, Brickx

we beginnen bij 168000

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 februari 2008 01:43 AM
  [ # 141 ]

Zondag ga ik Lampo helpen met zijn Xsara, luchtinlaat schoonmaken en de klepspeling controleren. Eergisteren was ik langgeweest om even naar zijn Xsara te kijken en heb een ernstig probleem ontdekt, de spanrol van de multi-riem is kapot, hangt scheef en de riem ligt 2 groeven naast de krukas-poelie. De 2 spanrollen en de riem ga ik zondag vervangen en dan meteen even een inspectie van de D-riem door één deksel te verwijderen.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 02 februari 2008 07:22 PM
  [ # 142 ]

Woensdag kwamen ZX en Hennie inderdaad nog zomaar even langs om een diagnose te vellen over mijn rode schicht. Na wat deskundig overleg tussen ZX en Hennie en het luisteren met een stethoscoop kwam daar de uitslag: verstuivers goed, waarschijnlijk kleppen van 3 cilinders niet goed meer. Daarnaast werd mij nog even gewezen op de multiriem (die ik al wilde gaan laten vervangen) en het feit dat de spanrol zover versleten was dat deze scheef in de lagers hing. Kortom er moest snel actie ondernomen worden!

Ik heb inmiddels de twee spanrollen, een multiriem, een kleppendekselpakking en nog wat klein spul al gehaald en die spanrollen zijn inderdaad niet goedkoop, was 200 euro ex BTW kwijt voor alleen de rollen. Maar het is inderdaad hard nodig om ze te vervangen, dus morgen een mooie klus voor de boeg! Gelukkig komt ZX me assisteren (of ik assisteer ZX, dat geeft misschien de verhoudingen beter weer Wink ), ben benieuwd wat we tegenkomen bij de klepspeling!

Verder rijdt het nog steeds heerlijk, ik vind het fantastisch toeren met mijn ongeblazen 70 paarden.

@ Brickx: mijn zus, zwager en ouders rijden allemaal met een auto van John de Vos en doen dat al jaren. Zij zijn altijd erg tevreden over hem! Was jouw oude Xsara nog een type I? En is er veel verschil met jouw nieuwe? Met die 110 pk zal het wel lekker rijden Wink! Veel plezier ermee Very Happy

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 februari 2008 02:52 AM
  [ # 143 ]

Vandaag aan deze Xsara gesleuteld samen met de eigenaar en Henny.
Inlaat collector zat helemaal vol met troep, bijna verstopt, dus lekker laten weken in de spoelbak en daarna de HD-Spuit erop. De spanrol was een K*t klusje zeg, om de bout van de trillinsdemper los te maken moet de oliedruksensor eruit en dat kan alleen met een hogedop 22 en een knikstuk. Dan kun je net met een rateltje bij de bout tussen een steun van de brandstofpomp, je haalt in indergeval je handen lekker open.

De oude spanrol zat gewoon op zijn plek vastgerot, of is daar vastgeslagen, want er was geen beweging in te krijgen om de veer van de demper in te drukken, het zat in iedergeval fout. Nu de nieuwe erop zit zit alles veel beter in lijn en zijn er geen gekke trillingen meer bij het inschakelen van de Airco.

De auto start een stuk beter nu de luchtinlaat schoon is en de EGR afgekoppeld. Het brandstoffilter is helemaal verstopt en moet ASAP vervangen worden, wellicht dat de koude start nog beter word, het filter is echt pikzwart, het zit er ruim 60k in volgens de bonnetjes.

Verder zit er een scheur in de bovenste motorsteun (rubberen bol), dat verklaart de kantelgeluiden van de motor, zal dus ook ASAP vervangen moeten worden. Klepspeling hebben we niet meer opgemeten wegens tijdgebrek, kleppen stellen zal vast en zeker wel nodig zijn, eerst maar eens zorgen dat de basis goed is.

Profiel  
 
brickx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 02-02-2008

Gepost: 04 februari 2008 08:50 PM
  [ # 144 ]

Nou, da’s toevallig Lampo! Blijkbaar doen ze iets erg goed in Enspijk!
De 110 pk rijdt inderdaad erg soepel en is snel zat. Ik moet nog wel even wennen aan het dieselgeluid na een benzineauto, en ook aan de koppeling.
Waar ik ook aan wennen moet is dat wanneer je je rechtervoet de pedaal beroert, het verbruik omhoogschiet. Dit zal ik toch eens even aan moeten zien. Bij 120 met cc geeft hij een verbruik op van 7,6. Bij 100 is dat 5,6, wat ik een enorm verschil vind. Ik heb toch het idee dat dit veel beter moet kunnen! Suggesties?
Het gemiddeld verbruik heb ik met en fluwelen rechtervoet omlaag kunnen brengen van 7,8 naar 7,2 (nog maar een paar honderd km hoor), maar dit is niet erg bemoedigend in eerste instantie.
Mijn vorige xsara (break 18 16v) was van de eerste lichting, ook een exclusive, en daar haalde ik zonder veel moeite 1:13 mee (zonder cc).
Wat er van mijn beoogde besparing terecht komt moet ik dus maar afwachten.
Wat is jullie ervaring daarmee, en heeft iemand praktijkervaring met het gebruik van hoogwaardig diesel tov gewone diesel?
Maar het rijden in vergelijking met xsara I is echt een wereld van verschil; het onderstel is veel strakker, en elke drempel die ik neem verbaast mij kwa comfort en gebrek aan gekraak en gekreun.
Dus afgezien van de eerste voorzichtige bedenkingen kwa verbruik, is het een heerlijke auto om in te rijden.
Binnenkort een weekendje Texel, en dan zal ik meer kunnen zeggen over hoe het bevalt over een iets langere afstand.
Fijn dat je hulp hebt gekregen lampo; ik ben benieuwd hoet het allemaal uitpakt.

we beginnen bij 168000

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 februari 2008 11:36 PM
  [ # 145 ]
peusjoo306 schreef:

een goede motorsteun heb ik nog wel liggen voor een klein prijsje.

tenminste als het de bovenste is aan de distributie kant…incl de stootblokjes.

Kijk eens aan Lampo valt met zijn neus in de boter, dat is inderdaad de steun die hij nodig heeft. Is deze specifiek voor de Xsara?
Ik weet dat er verschillen zijn m.b.t. de draadlengte eraan, niet dat het een probleem is, want je kan ze verbouwen of e.e.a. overzetten. Heb zelf een Xsara TD steun in mijn Xantia, daarbij moest ik het draadeind een stukje afzagen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 februari 2008 01:46 AM
  [ # 146 ]

Nog even over de trillingsdemper, gaat deze weleens stuk en hoe kun je dit dan merken/zien?
We moesten namelijk best wel veel kracht zetten om de spanrol tegen de trillingsdemper in draaien en te blokkeren. Ik heb niets bijzonders aan de demper gezien, alleen het dat het een rotklusje is om er goed bij te kunnen.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 05 februari 2008 10:31 AM
  [ # 147 ]

Peusjoo306, ik lees net pas jouw bericht en inmiddels ligt een nieuwe steun al op mij te wachten bij de dealer Surprisedops: ... Samen met een deksel van het brandstoffilterhuis en een schoon brandstoffilter. Ik was in de onderhoudshistorie gaan kijken en het bleek dat het huidige filter er al minstens 60.000 km in zit, dus vervanging was wel nodig Wink

De klus zelf was redelijk frustrerend en uiteindelijk hebben Henny en ZX1.4 zelfs nog het juiste gereedschap moeten maken om de spanrol met de trillingsdemper los te krijgen. Die spanrol was ook echt aan het einde, dus het is maar goed dat we hem vervangen hebben. Het lastige was dat wee niet goed bij de spanrol met trillingsdemper konden komen. Er zat wel een speciaal gat in het chassis aan de zijkant, maar daar liepen de airco leidingen langs Sad . Dus nu hebben we de motor elke keer omhoog getakeld en naar beneden laten zakken, best wel een klus!

Daarnaast hebben we nog de luchtinlaat en EGR schoongemaakt en daar kwam echt een heleboel rotzooi uit. Na een tijd geweekt te hebben in een spoelbak is Henny los gegaan met de hogedruk en hiij vertelde ons dat er letterlijk klonten uitkwamen! Nu hebben we dus ook de EGR afgekoppeld om dit soort tafrelen in de toekomst te voorkomen. Na het klussen even een blokje om met de auto en dat reed toch behoorlijk anders, motor was een stuk feller, de aircopomp ging aan zonder een klap van de multiriem en de motor loopt een stuk beter.

Al met al een mooie klus en bij deze wil ik Henny en ZX1.4 beide nog een keer hartelijk bedanken voor de gezelligheid en alle hulp!

@Brickx: met een Peugeot 307 HDI 90 pk haalde ik met gemak 1:18 à 19, dus ik vind het verbruik van jouw Xsara wel een beejte hoog. Overigens kun je de boordcomputer beter op actieradius zetten, dat verspringt niet de hele tijd en dat geeft een wat rustiger beeld. Bij de Peugeot had ik met een volle tank (60 liter) ongeveer 1100 km op het display staan en vaak tankte ik na 1000 km ongeveer 53 liter diesel ofzo. De boordcomputer kun je overigens ook even resetten, misschien dat de vorige bestuurder nogal een stevige rijder was?

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
brickx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 02-02-2008

Gepost: 05 februari 2008 06:21 PM
  [ # 148 ]

@Brickx: met een Peugeot 307 HDI 90 pk haalde ik met gemak 1:18 à 19, dus ik vind het verbruik van jouw Xsara wel een beejte hoog. Overigens kun je de boordcomputer beter op actieradius zetten, dat verspringt niet de hele tijd en dat geeft een wat rustiger beeld. Bij de Peugeot had ik met een volle tank (60 liter) ongeveer 1100 km op het display staan en vaak tankte ik na 1000 km ongeveer 53 liter diesel ofzo. De boordcomputer kun je overigens ook even resetten, misschien dat de vorige bestuurder nogal een stevige rijder was?

Vandaag afgetankt met v-power, en gereset. Hij gaf een actieradius aan van 650 km….. Ik ben erg benieuwd.
Je zou al alleen vanwege het verbruik al gaan chiptunen! Meer vermogen, minder verbruik volgens de verhalen (of gelijkblijvend verbruik).
Onder de motorkap ziet alles er prima uit; nieuwe slangen, filter, enz.
Als het minder dan 1:15 blijft moet ik John toch maar weer eens een keer op gaan zoeken…

we beginnen bij 168000

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 februari 2008 06:59 PM
  [ # 149 ]
brickx schreef:

Nou, da’s toevallig Lampo! Blijkbaar doen ze iets erg goed in Enspijk!
De 110 pk rijdt inderdaad erg soepel en is snel zat. Ik moet nog wel even wennen aan het dieselgeluid na een benzineauto, en ook aan de koppeling.
Waar ik ook aan wennen moet is dat wanneer je je rechtervoet de pedaal beroert, het verbruik omhoogschiet. Dit zal ik toch eens even aan moeten zien. Bij 120 met cc geeft hij een verbruik op van 7,6. Bij 100 is dat 5,6, wat ik een enorm verschil vind. Ik heb toch het idee dat dit veel beter moet kunnen! Suggesties?
Het gemiddeld verbruik heb ik met en fluwelen rechtervoet omlaag kunnen brengen van 7,8 naar 7,2 (nog maar een paar honderd km hoor), maar dit is niet erg bemoedigend in eerste instantie.
Mijn vorige xsara (break 18 16v) was van de eerste lichting, ook een exclusive, en daar haalde ik zonder veel moeite 1:13 mee (zonder cc).
Wat er van mijn beoogde besparing terecht komt moet ik dus maar afwachten.
Wat is jullie ervaring daarmee, en heeft iemand praktijkervaring met het gebruik van hoogwaardig diesel tov gewone diesel?

Misschien een beetje offtopic maar ik wil hier toch wel even op ingaan. Ik heb ook een 110 pk HDi. Bij mij geeft de boordcomputer een te hoge gemiddelde waarde op voor het brandstofgebruik: met circa 3000 kilometer gereden 6,3 liter op 100 km terwijl het werkelijke verbruik aan de pomp 5,7 liter op 100 is.

De waarde voor 100 km/u en 120 kloppen heel aardig, en dus ook het verschil tussen 100 en 120. Pas nu je een boordcomputer hebt word je daarmee geconfronteerd!

Rijd de auto eens los en bereken je verbruik naar gelang de getankte hoeveelheid en afgelegde kilometers. Mijn record (90 constant op de CC, een rit van 500 kilometer) was 1 op 23 Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 februari 2008 03:21 AM
  [ # 150 ]

Die boordcomputers zijn wel leuk, maar zelf berekenen aan de hand van de gereden km en liters is nog altijd het beste.

Profiel  
 
 
10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook