2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Xsara Break 1.9D: distr. dynamo vervangen en olielekkage…
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 juli 2007 12:52 PM
  [ # 16 ]

Nou, dat valt vies tegen hoor, prijzen beginnen bij 5500 euro en dan heb je een fase I Xsara met 280.000 op de teller… HDI’s die minder gelopen hebben gaan al snel naar de 6.000 euro en dat geld heb ik simpelweg niet…

Maar goed, zal alle sites nog eens doorspitten, kijken wat ik op HDI vlak tegenkom!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 11 juli 2007 12:58 PM
  [ # 17 ]
lampo schreef:

Nou, dat valt vies tegen hoor, prijzen beginnen bij 5500 euro en dan heb je een fase I Xsara met 280.000 op de teller… HDI’s die minder gelopen hebben gaan al snel naar de 6.000 euro en dat geld heb ik simpelweg niet…

Maar goed, zal alle sites nog eens doorspitten, kijken wat ik op HDI vlak tegenkom!

Ik had het over een Xantia!

Jeroen

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 11 juli 2007 02:39 PM
  [ # 18 ]

Ja, zo’n Xantia is een verademing en ze kosten minder dan je zou denken hoor!
Wat betreft de problemen met HDI zou ik je gewoon aanraden om geen brandstof van de witte producten te tanken gezien die gevoelig zijn voor vuilere brandstof. ‘t Product kost je iets meer maar je rijdt normaal gezien wel ietsjes zuiniger en je bespaart je een vracht geld gezien de kans op kosten aan de motor gevoelig kleiner wordt!

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 11 juli 2007 07:59 PM
  [ # 19 ]
lampo schreef:

...HDI’s die minder gelopen hebben gaan al snel naar de 6.000 euro en dat geld heb ik simpelweg niet…

Budget is budget natuurlijk (regels zijn regels Wink ), maar kijk ook naar de km prijs. Een HDi met zo’n 225.000 km op de teller waarmee je jaarlijks 25.000 km rijdt kost je zeker ± 5500 euro per jaar:
afschrijving 1500
onderhoud 1000
verzekering (wa+) 650
belasting 800
brandstof 1500

Mijn punt is dat de aanschaf releatief beperkt invloed heeft op je (jaarlijkse) autokosten.

Ander puntje is nog de distributiebeurt:
TD/D om de 120.000 km
HDi om de 160.000 km

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 11 juli 2007 08:27 PM
  [ # 20 ]

HDi, heerlijke motor maar als je er wat mee hebt is het niet te betalen. Een kapot gelopen opvoerpompje in de brandstoftank heeft me totaal 1700 euro gekost en dan heeft de garage ook nog 750 mee betaald aan coulance. En dat met een HDi van 14 duizend euro en bij aankoop 135 dkm, nu iets meer dan een jaar in bezit. Heb je niet veel geld achter de hand voor evt reparaties, ga dan voor een 19D of 19TD. Veel goedkoper als er wat stuk is. Met een HDi kun je echt fors het haasje zijn. Ik ben van 19D naar 19TD en nu HDi gegaan. 19D is te langzaam, HDi rijdt super maar reparaties niet te betalen. 19TD is een leuke middenweg Very Happy

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juli 2007 08:30 PM
  [ # 21 ]
lampo schreef:

@ ZX1.4i: vindt maar eens een goede, betaalbare 1.6 16v met G3 LPG en een redelijke kilometerstand Sad 

Buiten dat heb ik zelf niet zulke goede ervaringen met gas en zit er op een auto met gas meer onderdelen die ook weer stuk kunnen. Bijvoorbeeld de verdamper (heet het zo, weet het even niet meer…), dat zijn toch prijzige onderdelen.

Dat vind ik een voordeel aan zo’n eenvoudige diesel: er kan weinig stuk aan gaan en de betrouwbaarheid is onomstotelijk bewezen…

Hoe verhouden de onderhoudskosten van een 1.9TD zich t.o.v. een 1.9D of een 2.0HDI?

Ben ik helemaal met je eens, een 1.9D is gewoon simpel, zuinig en oerbetrouwbaar Razz
De onderhoudskosten van een 1.9TD t.o.v. een 1.9D verschillen niet echt als je het over de normale onderhoudsbeurten heb zoals olie en filterwissels. Zaken als een D-riem wissel of gloeibougies vervangen kunnen bij een 1.9TD iets duurder uitpakken omdat er meer onderdelen gedemonteerd moeten worden.

Wat de HDI betreft, daar is de olie/filter wissel wat duurder omdat er duurdere olie (dunnere) in moet. De nachtmerrie van iedere HDI rijder is de elektronica en het fijnmechanische spul erop, als je daarmee wat heb, dan ben je meteen goed aan de beurt Confused.

@Arjan, de eerst volgende meeting mag je een stukje meerijden in mijn Xantia, dan zal ik je laten zien hoe snel een 1.9D kan zijn Wink

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 juli 2007 08:41 PM
  [ # 22 ]

En om een einde aan de HDI discussie te maken: mijn budget is gewoon beperkt en laat de aanschaf van een HDI (behoudens auto’s met een belachelijke kilometerstand) niet toe… Buiten dat kan ik voor mijn gevoel beter een 1.9D/TD kopen en het geld dat ik uitspaar opzij zetten voor reparaties in de toekomst.

Nog één vraag over de TD, mijn broer heeft dit blok in zijn 306 gehad en heeft daarmee 320.000 km gereden (en daarna om een boom gevouwd, eeuwig zonde…), maar bij hem zijn er ook stukken in de voorkamers losgekomen en in de cilinders gevlogen. Weet nog dat dat een dure reparatie was. De garagist zei destijds tegen hem dat het een productiefout was die exemplarisch voorkwam. Klopt dat? Zijn er bepaalde bouwjaren die er last van hebben of hebben alle TD’s hier potentieel last van?

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 11 juli 2007 08:43 PM
  [ # 23 ]
zandvoorta schreef:

...Een kapot gelopen opvoerpompje in de brandstoftank heeft me totaal 1700 euro gekost en dan heeft de garage ook nog 750 mee betaald aan coulance…

Een motorrevisie van een TD koste mij 3 jaar geleden 1600 euro bij de dealer.
Oorzaak: voorkamers.

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 11 juli 2007 08:49 PM
  [ # 24 ]
lampo schreef:

...De garagist zei destijds tegen hem dat het een productiefout was die exemplarisch voorkwam. Klopt dat? Zijn er bepaalde bouwjaren die er last van hebben of hebben alle TD’s hier potentieel last van?

De mijne was van oktober 1997. Denk dat alle TD’s hier potentieel last van hebben. Ik zou kijken naar een TD van 1999/2000.

Succes met zoeken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juli 2007 08:50 PM
  [ # 25 ]

Ook bij mijn 1999 Xsara 1.9TD flikkerden bij 160.000 km de voorkamers uit de kop. Met 160 km/h betekende dat een nieuwe motor, die gelukkig door de leasemaatschappij werd betaald… de 97-er xantia TD van mijn buurman doet het echter al 400.000!! km perfect!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 juli 2007 09:01 PM
  [ # 26 ]
ZX1.4i schreef:

@Arjan, de eerst volgende meeting mag je een stukje meerijden in mijn Xantia, dan zal ik je laten zien hoe snel een 1.9D kan zijn Wink

Prima, ben benieuwd Wink

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 11 juli 2007 09:08 PM
  [ # 27 ]

Een Xantia TD dus…......

Jeroen

Profiel  
 
zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 14-03-2004

Gepost: 11 juli 2007 09:33 PM
  [ # 28 ]

1.9d is zeer betrouwbaar heb de mijne 8 jr. geleden met een km stand van 113.000 aangescahft. Hij staat nu op 250.0000 km heeft mij nog nooit laten staan.

Je moet echter niet te veel vragen van de motor, dwz zeer snel door schakelen, bij 30 in 3, 50 in 4 en 65 in 5.
Ik heb ook geen abnormaale onder houds kosten gehad.
bij 180.000 nieuwe schokdempers, bij 200.000 stuurbekrachtigingspomp/ akku en gloeibougies.

Enige dat vaak vervangen is is de handremkabel terwijl ik de handrem nooit gebruik.

Ik zou dus zeggen absoluut voor een 1.9D gaan, ik vind het jammer dat ik mn diesel gezien het feit dat ik nu nog geen 10.000 km per jaar rijdt eigenlijk niet rendabel is.

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 11 juli 2007 09:49 PM
  [ # 29 ]

Dus, wil je betrouwbaarheid, loop met een grote boog om de TD’s en HDi’s en koop een 19D….. of een japanner Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 juli 2007 10:04 PM
  [ # 30 ]

Een japanner? Dat is vloeken in mijn kerk Wink

Nee, ik neig steeds meer naar een simpele 1.9D, heb zelfs al een mooie gezien: een break uit 2000 (fase I), roodmetallic met airbags, ABS, airco en een mooie velours bekleding. Het beteft een actiemodel, de millesime, met 190.000 km op de teller… Daar moeten nog heel wat kilometers bij kunnen Very Happy

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
 
2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook