3 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Xsara Break 1.9D: distr. dynamo vervangen en olielekkage…
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 11 juli 2007 10:13 PM
  [ # 31 ]
zandvoorta schreef:

Dus, wil je betrouwbaarheid, loop met een grote boog om de TD’s en HDi’s en koop een 19D….. of een japanner Wink

Dat zijn jouw woorden Wink

Enfin, Lampo heeft genoeg advies gekregen inmiddels.
Xsara Break 19 D lijkt me geen verkeerde auto hoor!

Jeroen

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 11 juli 2007 10:27 PM
  [ # 32 ]
zx19d schreef:

Ik zou dus zeggen absoluut voor een 1.9D gaan, ik vind het jammer dat ik mn diesel gezien het feit dat ik nu nog geen 10.000 km per jaar rijdt eigenlijk niet rendabel is.

Ik heb het al vaker geroepen: een diesel die je al bezit is goedkoper dan benzine vanaf ongeveer 4000 km/jr

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juli 2007 11:43 PM
  [ # 33 ]
lampo schreef:

En om een einde aan de HDI discussie te maken: mijn budget is gewoon beperkt en laat de aanschaf van een HDI (behoudens auto’s met een belachelijke kilometerstand) niet toe… Buiten dat kan ik voor mijn gevoel beter een 1.9D/TD kopen en het geld dat ik uitspaar opzij zetten voor reparaties in de toekomst.

Een hele verstandige keus, zo ik het ook gedaan met mijn Xantia 1.9D.
Het opzij gelegde geld kwam goed van pas, waardoor ik nu een zo goed als probleemloze auto heb waarvan ik weet wat ik eraan heb.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 juli 2007 10:09 PM
  [ # 34 ]
EW schreef:
zx19d schreef:

Ik zou dus zeggen absoluut voor een 1.9D gaan, ik vind het jammer dat ik mn diesel gezien het feit dat ik nu nog geen 10.000 km per jaar rijdt eigenlijk niet rendabel is.

Ik heb het al vaker geroepen: een diesel die je al bezit is goedkoper dan benzine vanaf ongeveer 4000 km/jr

Jammer dat je dat niet onderbouwd:

Xsara Break 1.9D
 

Wegenbelasting per jaar: € 800
Verbruik: 1 op 15.4
Verbruik diesel bij 4000 km per jaar: 259 L
Prijs brandstof: 259 * 1.05 = € 271.95
Totaal: € 1071.95

Kosten brandstof bij 12.000 km per jaar: 779.22
Totaal € 15.000 km: 1579.22

Xsara Break 1.4i
 

Wegenbelasting per jaar: € 384
Verbruik 1 op 13.5
Verbruik benzine bij 4000 km per jaar: 296 L
Prijs brandstof: 296 * 1.45 = € 429.20
Totaal: € 813.20

Kosten brandstof bij 12.000 km per jaar: 1288.88
Totaal 15.000 km: € 1672.88

Zelfs bij 12.000 km per jaar ben je nog eens 100 euro goedkoper uit.
Dan heb ik de verzekering nog niet meegenomen, deze zal bij een diesel ook hoger liggen omdat de nieuwwaarde aanzienlijk hoger is als bij een benzine.

Dan heb je nog eens vaak de hogere aanschafprijs, ook 2de hands Wink

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 13 juli 2007 01:24 AM
  [ # 35 ]

okee, niet altijd even eerlijk, maargoed, daarvoor: PB!

Ik moet toegeven dat mijn vergelijking misschien niet zo heel netjes is: ik vergelijk mijn ZX met een Xsara break.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 29 juli 2007 08:15 PM
  [ # 36 ]

Ven vandaag bij een metallic rode Xsara break Plaisir gaan kijken uit 2000 met ABS, airco, verstralers, speciale bekleding, 4 airbags en alarm met een 1.9 DW8 motor met 198.000 km op de teller. Reed verder perfect, motor liep als een zonnetje en tot 180.000 km was de auto altijd door de dealer onderhouden (inclusief DW8 software update), daarna heeft ie nog een kleine beurt gehad bij een Opel garage. De motor was mooi stil en de uiterlijke staat van de auto was best netjes, wel krasjes, maar geen putjes of deuken. De airco was net bijgevuld en nagekeken.

Een aantal zaken vielen mij echter op:
- de bak schakelde wat stroef (is dit normaal bij dit type motor/bak? Het was niet storend, maar wel anders dan dat ik bij mijn leaseauto (Peugeot 307 2.0 HDI) ben gewend en die heeft toch ook 160.000 km gereden…)
- De zitting van de stoel was erg zacht, ik denk dat ie een beetje doorgezakt is. Weet iemand of een stoffeerder dat voor een schappelijke prijs kan herstellen?
- Toen ik op de stoel ging zitten zakte deze een cm naar beneden, het is een stoel met hoogteverstelling, is dit een bekend euvel? Kan dat problemen opleveren op termijn?
- Het rempedaal vraagde behoorlijk wat pedaaldruk
- De achterruitwisser klapperde op de achterruit in plaats van dat hij aan het wissen was, is dit een kwestie van nieuwe ruitenwisser en klaar?

De vraagprijs van deze particulier is 3950 euro en na onderhandelen was hij bereidt om de auto bij de Opel garage een grote beurt te laten geven met een nieuwe distributieriem waarna de vraagprijs 3900 euro is. Zonder beurt was hij bereidt om hem voor 3600 euro te verkopen.

Wat denken jullie? Alles werkte verder: electrische ramen, kachel, airco, spiegels, etc. Auto zag er ook nog netjes uit van binnen… Op zich vind ik het wel heel lekker als er een nieuwe distributieriem op gaat, aan de andere kant zullen ze dan geen waterpomp enzo meenemen. Wat kost een gemiddelde grote beurt met distributieriem als er verder geen bijzonderheden zijn?

Alvast bedankt voor alle reacties!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 30 juli 2007 12:35 AM
  [ # 37 ]

- Werd het schakelen beter bij warme motor?
- De zitting lijkt doorgezakt en dat komt volgens mij vaker voor (ook bij de Xantia’s). Een stoel van de sloop lijkt de beste oplossing, maar een Plaisir stoel(bekleding) is misschien wat lastiger aan te komen. Daarvoor zou je van Gompel of Bart Ebben kunnen bellen ( adressen ). Reken op zo’n 175 euro voor een stoel.
- De achterwissermotor kan stuk zijn. Komt vaker voor, wederom ook bij de Xantia’s .

Voor een distributiewissel met spanrollen en waterpomp betaal je toch snel 450 euro.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 30 juli 2007 11:40 AM
  [ # 38 ]

Bedankt voor de info! Zit er toch sterk over na te denken om de beurt zelf uit te laten voeren, bij Renard bijvoorbeeld. Daar heb ik toch wat meer vertrouwen in dan in een Opel dealer. Ben namelijk bang dat ze alleen de riem vervangen en niet de spanrollen en al helemaal niet de waterpomp…

Overigens ging het schakelen niet verkeerd hoor, de bak haakte niet o.i.d., maar ik ben van PSA altijd redelijk losse bakken gewend en deze was juist erg strak. Op het moment rij ik in een hagelnieuwe Megane Grand Tour DCI met 6-bak, dus het verschil was een beetje groot Wink

Die Plaisir stoelen wordt lastig inderdaad, maar ik neem aan dat er bedrijven zijn die de oude zitting uit de stof kunnen halen en er een nieuwe zitting in kunnen plaatsen toch? Zal nog eens neuzen op het internet! Deze voorstoelen zijn sowieso duurder denk ik omdat er aribags in zitten… Maar alleen de zitting is doorgezakt, zag net bij Bart Ebben dat zij nog een setje hebben staan, zal eens even bellen!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 30 juli 2007 12:03 PM
  [ # 39 ]

Zit er toch sterk over na te denken om de beurt zelf uit te laten voeren,

Dat zou ik ook zeker doen.

de bak schakelde wat stroef

Het verversen van de bakolie doet het schakelen vaak verbeteren.

Succes met je beslissing
Uit je omschrijving lijkt het me een mooie Xsara!

Jeroen

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 juli 2007 12:30 PM
  [ # 40 ]
toniclight schreef:

de bak schakelde wat stroef

Het verversen van de bakolie doet het schakelen vaak verbeteren.

Het smeren van het schakelmechanisme en de stangen zelf maakt vaak ook een groot verschil.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 30 juli 2007 01:52 PM
  [ # 41 ]

Ik zou de beurt ook zelf laten uitvoeren. Vraag eventueel ergens een offerte aan en gebruik deze bij de onderhandeling over de verkoopprijs. Een verkoopprijs van 3600 euro is redelijk.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 30 juli 2007 02:29 PM
  [ # 42 ]

Dank jullie wel voor de antwoorden en tips, laat denk ik inderdaad even zelf een kleine beurt doen nu en dan ga ik sparen voor de grote beurt inclusief distributieriem en kleppen stellen (ook een prijzig geintje heb ik begrepen).

Bij Bart Ebben heb ik inmiddels een andere stoel gevonden met dezelfde stof, dus die kan ik eventueel ook vervangen. Dan wil ik eigenlijk de auto alleen nog een grondige poetsbeurt laten geven (krassen verwijderen e.d.) en zelf van binnen goed schoonmaken en dan kan het plezier beginnen!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 30 juli 2007 09:20 PM
  [ # 43 ]

Heb de knoop doorgehakt: over drie weken ben ik de trotste bezitter van een metallic rode Citroën Xsara break 1.9D Plaisir uit 2000 met 198.000 km op de teller met 4 airbags, ABS, airco, alarm, etc. Heb er uiteindelijk 3550 voor betaald. Kan geloof ik geen foto’s op dit forum posten hè? Dat hebben jullie na al die adviezen natuurlijk wel verdiend Very Happy . Ik zal eens kijken of ik het in mijn profiel kan zetten…

Ga de auto eerst een kleine beurt geven en oppoetsen en dan ga ik sparen voor een grote beurt met distributieriem en kleppen stellen (kost toch minimaal 500 euro bij elkaar) die ik denk ik bij 215.000 km laat doen, i.p.v. 240.000 km. Dit omdat ik er zeker van wil zijn dat de auto het nog minimaal een ton gaat volhouden, ik niet weet hoe de auto bereden is en de huidige distributieriem ook 10.000 km eerder erop is gegaan (bij 110.000 km).

Nu nog een goed adres vinden waar de buitenkant eens goed kan laten poetsen!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 juli 2007 10:00 PM
  [ # 44 ]

Is het uiteindelijk een type 1 of 2 geworden, 2000 is namelijk het overgangsjaar Wink

Is de stoel wel echt doorgezakt?
Citroën heeft vaak zachtere stoelen als een ander merk, dat hoort bij het comfort Cool

Binnenkant gewoon lekker zelf schoon maken.
Als het eenmaal af is heb je er vaak nog plezier in gehad ook Wink

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 31 juli 2007 12:24 AM
  [ # 45 ]

Heb geen idee hoe ik foto’s hier kan krijgen… De stoel is wel een beetje gaar, heb vandaag nog in een Xsara break uit 1999 met 154.000 km op de teller gereden en die zat een stuk beter! Zachte stoelen vind ik niet erg, lege slappe wangen daarentegen wel Wink. De buitenkant laat ik denk ik doen, omdat ik een aantal krasjes wil laten wegwerken. De binnenkant ga ik inderdaad lekker zelf doen, vind dat helemaal niet erg om een middag een beetje te pielen!

Overigens is het een type 1 geworden, kon nou nergens echt vinden wat de voordelen waren van type 2. Het onderstel is verbeterd, maar met 70 diesel paarden op de voorwielen en mijn rijstijl is dat niet echt interessant. De wielen van het type 1 zijn een maatje kleiner en daardoor weer wat goedkoper en wat mij echt verbaasd is dat de portierbekleding van het type 1 zacht is en van het type 2 hard… Vind dat zachte mooier. En dan de multiplex bedrading, ik zie daar ook niet echt veel voordelen in en als er iets mis is, dan kan ik er zelf verdomd weinig aan doen…

@bartus: heb jij ook een metallic rode Xsara met “hout” op het dashboard en de versnellingspook en grijs verlours met blauwe blokjes erop??

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
 
3 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook