Nee, dat was juist het leuke, ik had Citroën Nederland gevraagd of ik een nieuw onderhoudsboekje kon krijgen, omdat het originele boekje met de eerstvolgende beurt (de 195.000 km beurt) vol is en ik graag het onderhoudsboekje bij wil houden.
En als reactie kreeg ik dus een nieuw mapje met daarin alle boekjes van de Xsara!
We beginnen met 198.000 km….
Ik heb maar even de titel van dit draadje aangepast, omdat het de lading niet helemaal meer dekte…
Zaterdag 25 augustus ga ik de auto ophalen in Zutphen, dinsdag ga ik even langs bij Bart Ebben voor een andere voorstoel en dan woensdag krijgt de auto een kleine beurt bij de Peugeot specialist hier in de buurt en wordt ie helemaal van binnen en buiten in topconditie gebracht!
Helaas is mijn camera net gejat, dus ik weet niet of ik er tegen die tijd al foto’s van kan maken
We beginnen met 198.000 km….
Zaterdag is het dan zover, heb al erg veel zin om de auto op te halen! Heb net het chassisnummer doorgekregen van de verkoper, dus nu even een verzekering afsluiten en dan kunnen we beginnen.
Weet iemand of je nog informatie uit het chassisnummer kunt halen, zoals bouwmaand/jaar o.i.d.?
Zal deze vraag ook nog even in een apart draadje stellen, ben wel benieuwd namelijk
We beginnen met 198.000 km….
Inmiddels via de volgende link (met dank aan Menno!):
Alles kunnen vinden over mijn toekomstige auto aan de hand van het chassisnummer: ze is geproduceerd op 11 mei 2000 en heeft organummer 08585! Via deze site kun je alle details terugvinden van je auto: motor, versnellingsbak, ophanging, bekleding, accessoires, etc. etc.
We beginnen met 198.000 km….
Gisteren dan eindelijk de nieuwe auto opgehaald. De auto was net over de 200.000 km heen en zag er nog steeds goed uit. Heb meteen een flinke rit gemaakt (ongeveer 160 kilometer) en daaruit volgen de volgende problemen die ik moet gaan aanpakken:
1. Zoals al vermeldt is de bestuurderstoel kapot, de vorige eigenaar is dwars door de hoogteverstelling heen gezakt, waardoor deze niet meer werkt en de stoel standaard in de hoogste stand staat en met een klap naar beneden zakt als je gaat zitten. Dinsdag bij Bart Ebben ga ik een andere stoel halen, want buiten dit probleem zijn zowel de zitting (je zit scheef ) als de leuning doorgezakt en zit de bekleding onder de brandgaten (en ook de versnellingspookhoes, dus misschien ga ik ook even kijken voor een nieuwe hoes en een schone asbak).
2. Als ik de kachel op koud zet, komt er warme lucht naar binnen (beduidend warmer dan de buitenlucht), als ik de kachel op heet zet komt er hete lucht naar binnen. Heeft iemand een idee hoe dit werkt en waar dit aan kan liggen? Het was behoorlijk zweten gister zal ik maar zeggen…
3. De temperatuur van de motor loopt maar heel langzaam op, na 45 minuten snelweg is de temperatuur 75 graden (op het streepje tussen de 60 en de 90 in) en komt deze alleen in de file tot de 90. Ik denk dus dat ik ook even het koelsysteem ga nakijken en dan met name de thermostaat.
4. De verlichting van de asbak en aansteker zijn kapot, het display van het klokje is niet verlicht (klopt dit?) en een knop van een electrisch raam is niet meer verlicht, dus die lampjes wil ik even allemaal gaan vervangen. Heeft iemand nog suggesties over het demonteren van deze lampjes? Ik neem aan dat ik de schakelaars eruit moet wippen, maar bijvoorbeeld dat klokje zal niet zo gemakkelijk zijn of wel?
5. Bij een bocht naar links heb ik een soort schrapend geluid rechts voor en dit voel ik ook een beetje in het stuur. Bij een bocht naar rechts is er niks aan de hand. Verder geen gekloenk, dus het is geen homokineet denk ik. Zou het een wiellager of aandrijfas kunnen zijn?
6. De vering achter is wat harder dan ik gedacht had, richels etc. worden behoorlijk sterk doorgegeven…
7. Kentekenplaatverlichting werkt niet
8. Achterlicht rechts deed het eerst niet, maar toen ik thuis was ineens wel… Dus dat ga ik ook even nalopen!
9. Bij stationair toerental schokt de auto, terwijl de motor heel regelmatig draait, ga de motorsteunen vandaag eens even nalopen…
Voor de rest is de auto super, lekker ruim, ligt erg goed op de weg en is in mijn beleving erg stil (die diesel draait echt als een naaimachine!!). Vandaag dus even wat klusjes doen en dinsdag een beurt laten uitvoeren bij de Peugeot specialist hier in de buurt!
Mocht iemand nog suggesties en of tips hebben, dan hoor ik het graag..
We beginnen met 198.000 km….












































Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Moet eerlijk zeggen dat er nog best wel paar puntjes aan zitten voor een Xsara met 200k op de teller
Maar alles is te overzien denk ik
4. Dash is vrij makkelijk uit elkaar te halen
Klokje is volgens mij wel verlicht, maar zal er eens op letten voor de zekerheid.
6. Een break is achter harder afgeveerd dan een berline/coupé, ik vind dit duidelijk merkbaar.
7. Makkelijk te fixen, als het gewoon de lampjes zijn
Ik ga komend weekend een xsara 1.9TD break slopen.
Mocht je nog onderdelen zoeken of het gewoon interessant vinden om te zien hoe een xsara (break) in elkaar zit, laat het maar horen! Iedereen is welkom…
Xsara Coupe
























Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
He Lampo goeiemiddag!
Hoe is het nou precies afgelopen met jouw speurtocht, naar de ideaal middel\tip. Om de zwarte stootstrips van je wagen mooi zwart te houden!
Mzzlll Gert
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Een break slopen? Daar had ik graag bij willen zijn, maar ik ga zaterdag op vakantie Mocht er een rookvrije asbak en werkende raamschakelaars inzitten en een sigarettenaansteker mét licht, dan ben ik geïnteresseerd!
@ Arjen: er zit wel wat werk aan, maar de auto heeft dan ook 20.000 km geleden voor het laatst een beurt gehad en ik zag net dat dat alleen een oliewissel is geweest. Heb net het luchtfilter bekeken en ik verbaas me dat de auto überhaupt nog lucht krijg, zo smerig is dat ding. Het is dus gewoon even kwestie van wat aandacht geven en dan komt alles goed.
Een aantal dingen vraag ik mij wel af:
1. waar krijgt de kachel zijn koude lucht vandaan?
2. de kachelmotor zit achter het dashboarkastje toch?
3. zit achter het dashboardkastje ook het interieurfilter?
4. zijn de lampjes in de schakelaars van de raambediening makkelijk zelf te vervangen? Heb de schakelaars eruit liggen, maar het lampje lijkt onderdeel uit te maken van de schakelaar zelf…
5. het lampje van de sigarettenaansteker en asbak wil er maar niet uit, heeft iemand hier nog tips en trucs voor?
6. idem voor de lampkapjes van de kentekenverlichting, deze krijg ik niet los ops:
Voor de rest alles prima, woensdag en donderdag gaat ze lekker verwend worden bij de garage!
We beginnen met 198.000 km….


























Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
lampo schreef:
1. waar krijgt de kachel zijn koude lucht vandaan?
2. de kachelmotor zit achter het dashboarkastje toch?
3. zit achter het dashboardkastje ook het interieurfilter?
4. zijn de lampjes in de schakelaars van de raambediening makkelijk zelf te vervangen? Heb de schakelaars eruit liggen, maar het lampje lijkt onderdeel uit te maken van de schakelaar zelf…
5. het lampje van de sigarettenaansteker en asbak wil er maar niet uit, heeft iemand hier nog tips en trucs voor?
6. idem voor de lampkapjes van de kentekenverlichting, deze krijg ik niet losops:
1: In het kachelhuis (daarvoor moet het dashboardkastje eruit, drie zichtbare schroeven en drie onder het tapijtje) zit een klep die de binnen/buitenaanzuiging van lucht regelt. De daad werkelijke aanvoer van lucht zit ergens onder de rechterruitenwisser.
2: de kachelmotor zit onderin het kachelhuis.
3: het interieurfilter zit achter een sleuf in het kachelhuis, bereikbaar door de bekleding onder het dashboard los te halen (drie plastic schroeven)
4: Lampjes in ruitschakelaars zijn voor zover ik weet niet te vervangen. Ik heb het in ieder geval nog niet geprobeerd.
5: Doorzetten Het is mij indertijd wel gelukt.
6: De kapjes kunnen er van buiten af door de klemmetjes aan de zijkanten gelijktijdig te klemmen. beetje lastig werkje wel. Als je de moeite neemt de kofferklepbekleding los te nemen kun je ook heel makkelijk de twee units er in z’n geheel uithalen. Deze kosten nieuw per twee inclusief lampjes zes euro bij de dealer, dan zijn ze weer helemaal fris.
Succes ermee
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt voor de tips!
Inmiddels heb ik het lampje achter het klokje en het lampje van de sigarettenaansteker en de asbak vervangen. Het lampje van de asbak was erg priegelen en lukte mij uiteindelijk met de lieftallige hulp van mijn vriendin… Verder heb ik de halve middenconsole gedemonteerd en alles schoongemaakt, er lag een halve asbak achter de middenconsole, dus dat is nu weer lekker fris. Heb al wel het “vodje” gevonden in de beenruimte van de passagier, maar heb het nog niet losgehaald, deze week ook maar even naar kijken of specifiek vragen of de garage het wil vervangen.
De kachel ga ik deze week ‘s avonds eens demonteren, als ik het luchtfilter van de motor zo bekijk, dan zou het interieurfilter wel eens heel smerig kunnen zijn. Dan kan ik meteen ook eens kijken waarom ik permanent warm lauwe lucht naar binnen krijg! Heb nu al zin om de andere voorstoel erin te zetten, de berijderstoel zit zoooo ongelooflijk veel lekkerder dan de bestuurderstoel
Goed, ga nog eens een poging wagen op de kentekenverlichting! Ik hou jullie op de hoogte deze week hoe alles gegaan is met de stoel en de beurt.
We beginnen met 198.000 km….
Zo, gisteravond nog even wat geknutseld en weer een aantal dingen geleerd:
- Ik heb een fase I Xsara met een zekeringskast van de fase II
- De panelen achter de voorportieren, waar de gordels inzitten is ook van de fase II, want die zijn al voorbereid voor de gordijnairbags.
- kentekenverlichting krijg ik er met geen mogelijkheid uit, zelfs niet toen ik de bekleding van de kofferklep af had gehaald… Ben bij die plastic klik dingen altijd bang dat ik iets kapot maak…
- De ruitenwisser voor de bestuurder wil ik verstellen, deze staat nu erg naar beneden, waardoor hij de paravaan raakt en een aardig stuk van de voorruit aan de linkerkant langs de A-stijl overslaat. Nu krijg ik alleen met geen mogelijkheid die wisserarm los en ik heb ook nergens een goed plek om een hefboom te maken (kan niet op de plastic paravaan en de voorruit lijkt mij ook niet geschikt hiervoor )
- De rode led die op de middenconsole zit is er toch achteraf in gezet en is ook al afgekoppeld—> functioneert niet meer, dus daar hoef ik me verder ook niet meer druk over te maken!
Er werd een opmerking gemaakt dat er wel veel dingen aan deze auto zijn voor een auto uit 2000 en 200k op de teller, maar ik vind het allemaal wel meevallen. Ik ben nu eenmaal een pietlut met auto’s, ik ga er veel kilometers mee rijden, dus ik wil die auto gewoon helemaal goed hebben. Goed onderhoud is erg belangrijk en mag nooit uit- of afgesteld worden, dan ben je de auto aan het oprijden. De vorige eigenaar was daar bij deze auto al mee bezig en ik ga dat nu even recht zetten. Gelukkig heeft hij er maar 20.000 km in gereden!
De auto is het absoluut waard, ik heb in meerdere 1.9D’s gereden en een heel aantal waren er veel beroerder aan toe dan deze auto en daar werd dan ook nog eens 1500 euro meer voor gevraagd. Die 1500 euro kan ik dit jaar gedoseerd gaan investeren en dan kan ik er zo weer 140.000 km mee rijden, daar ben ik van overtuigd!
We beginnen met 198.000 km….


























Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Om de ruitenwisser los te maken moet je het kapje eraf halen en de bout losdraaien, sleutel dertien. Omdat de arm op een gegroefde conische pen zit kan hij flink vast zitten en is er aardig wat geweld voor nodig om ‘m los te krijgen. Misschien met geopende motorkap beter te bereiken?
Daan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank je voor de tip Daan.
Heb het kapje van de ruitenwisserarm + moer al losgehad gister, maar ik kreeg geen beweging in de wisserarm. Gisteravond heb ik geheel even in de WD40 gezet, dus vanavond ga ik het nogmaals proberen en ik zal dan ook eens even het interieurfilter tevoorschijn toveren en de kachelmotor, kijken of ik de koude stand van de kachel weer echt koud kan maken.
We beginnen met 198.000 km….
Dan laat ik die kentekenverlichting wel bij de beurt doen, net als de wisserarm, want die krijg ik met geen mogelijkheid los en ik ben bang dat ik iets sloop als ik nog harder ga trekken.
Ondertussen heb ik even het interieurfilter eruit gehaald en die was ongelofelijk smerig! Pikzwart en vol met haren, bladeren en ander vuil. Daar gaat dus even een nieuwe in! Kachel even op hoogste stand laten draaien en toen kwam er nog een hele pluk ellende uit zetten.
Ik heb inmiddels ook uitgevonden waarom ik lauwe lucht binnen kreeg als ik de kachel op koud had staan: de bekleding van de motorkap is los aan de raamzijde, waardoor warme lucht vanuit het motorcompartiment de kachel in wordt gezogen, dus die bekleding moet ik ook nog even vast zetten…
Maar dan nog een iets ander verhaal: de motor loopt stationair op zich mooi rond, maar heeft af en toe een klein hikje, dat verklaart ook het lichte schokken van de auto bij stationair toerental. Dus ik denk dat ik de garage ook meteen even naar de distributieriem laat kijken woensdag (wordt zo ongeveer een grote beurt inmiddels). Heeft iemand anders hier nog ideeën over (Sohail of Wuppo??) en is dit een bekend verschijnsel bij een DW8 motor??
We beginnen met 198.000 km….