Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed. Laten we hem open!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Goed. Laten we hem open!
ja waarom zou je hemsluiten
bogaard77 schreef:Goed. Laten we hem open!
Uitstekend….
is het geen idee als renard even een eigen nickname maakt voor de duidelijkheid richting iedereen
even een andere vraag is die blauwe olie in elke citroen van toepassing eigenlijk?
citroenc2 schreef:is het geen idee als renard even een eigen nickname maakt voor de duidelijkheid richting iedereen
Daar kan ik het met Nard en René pas over hebben na terugkomst van Nard… die is nog even op vakantie.
Vanwege de almaar toenemende hoeveelheid internet fora (alleen al op specifiek Citroën gebied) en aanverwante www-dingen kun je moeilijk alles in de gaten houden.
Zoals ik al eerder schreef, er wordt wel degelijk weleens ingegrepen door Renard (Nard) op bepaalde discussies/topics/bijdragen maar dat gaat over het algemeen rechtstreeks via PB naar een schrijver.
Overigens is dat met name in het verleden weleens op het Xantiaclub forum gebeurd.
Ik zal het thema username: RENARD binnenkort eens inbrengen bij de Heren.
citroenc2 schreef:even een andere vraag is die blauwe olie in elke citroen van toepassing eigenlijk?
Natuurlijk niet… niet in rode DS’en en niet in de C5… maar dat is niet zo heel moeilijk te raden…
In Nards’ eigen SM zit ook HGB… die veert lekker!
En als je persé LHM wilt gooit Renard dat er gewoon in hoor…, moet alleen wel even besteld worden want eigenlijk vraagt niemand ernaar.
2Black schreef:citroenc2 schreef:even een andere vraag is die blauwe olie in elke citroen van toepassing eigenlijk?
Natuurlijk niet… niet in rode DS’en en niet in de C5… maar dat is niet zo heel moeilijk te raden…
In Nards’ eigen SM zit ook HGB… die veert lekker!
En als je persé LHM wilt gooit Renard dat er gewoon in hoor…, moet alleen wel even besteld worden want eigenlijk vraagt niemand ernaar.
dat de oude rode niet kan wist ik maar de c5 heb ik zelf niet dus vandaar
de c6 lukt dus wel weer
bij mij komt er niemand aan de auto en zeker geen garage
waarom uitbesteden als je het zelf ook kan doen
citroenc2 schreef:de c6 lukt dus wel weer
Euhh…. nee geloof de C6 ook niet…
maar gek genoeg kom je nog niet dagelijks C6’en tegen op de brug bij Renard…..
Is wel een klant bij Renard met een C6 maar die zit nog in z’n garantie-termijn… die klant komt dus vooral met z’n SM bij Renard.
Maarreuhhh… het ging dus over olie… genuanceerd en wel!
De C5 en C6 maken gebruik van oranje LDS (stuurberkachtigingsvloeistof)
niet te verwarren of te vermengen met groene LHM of LHM+
LHM is op minerale basis, net als alle MIL-5606 vliegtuig hydraulische oliën (zoals ConocoPhilips/Kendall Hyken Gacial Blue)
maar LDS is synthetisch met eigenschappen gelijkend op minerale olie.
Vóór LHM gebruikte Citroën synthetische rode LHS en daarvoor is ook nog kort plantaardige olie gebruikt.
Die laaste twee hebben een lagere viscositeit (5cSt) dan LHM/LDS (6,5cSt) vandaar dus dat sommige mensen het veergedrag van een rode DS beter vinden dan een groene. Mil-5606 heeft een viscositeit van 3,5cSt
Ik kan me voorstellen dat een aantal van de nadelen van MIL-5606 olie niet al te zwaar wegen voor mensen die een oudere, versleten Citroën hebben.
Het belangrijkste “voordeel” is dat de lagere viscositeit lagere demping oplevert, zowel in de dempers als door wrijving in de veercilinders. Rijd je stevig door met je Citroën dan is ook dit een nadeel, het kenmerk van HP vering is soepele vering met vrij stevige demping, dit om deinen (USA stijl) te voorkomen.
Met een stevig rijgedrag (veel demping, dus opwarming van de vloeistof door wrijving) wordt dit probleem benadrukt omdat de viscositeit bij hogere temperaturen extra veel daalt vergeleken met LHM. Daar staat tegenover dat olie met een hogere viscositeit (zoals LHM) meer wrijving vertoont en dus meer opwarmt.
Het gebruiken van een dunnere vloeistof is dus anders dan opboren omdat het effect verergert op het moment dat je het niet wilt (bij intensief veren).
Een ander nadeel is dat de dunnere vloeistof meer lekt, dus meer terugstroming, meer pompen. De pomp moet dus harder werken maar heeft daarbij minder smering, net als alle andere delen (veerpoten, plunjers, cilinders). Op een oudere, meestal toch al versleten Citroën maakt dit wellicht niet veel uit, maar het is dus logisch dat zij zelf een hogere viscositeit specificeren.
Ik heb nog geen duidelijke specificaties voor LDS gezien, maar ik kan me voorstellen dat het vervallen van het HP-remsysteem de systeem-eisen heeft beïnvloed. Zodat de vloeistof meer op het veergebruik afgestemd kon worden.
In de vliegtuigbouw/(militaire) luchtvaart is men dus vooral van MIL 5606 afgestapt vanwege brandgevaar en de dynamische eigenschappen. Maar de vervanging (Skydrol etc. MIL-83282) is zodanig agressief tov mensen maar ook verf, rubber etc. dat het nooit in aanmerking kan komen voor HP.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Daar staat tegenover dat olie met een hogere viscositeit (zoals LHM) meer wrijving vertoont en dus meer opwarmt.
Ik wilde hetzelfde opmerken; ik denk dat Renard’s grootste bijdrage is dat ze het serieus nemen van het LHM-verversen op de agenda gezet hebben.
Het grootste effect zal de vervanging an sich zijn, al heb je met LHM dan wel (na sterke vervuiling) soms last van enige stroevigheid. Mogelijk heeft HGB dat minder.
En LHM heeft ook nare eigenschappen. Schone en vuile LHM mengen niet; LHM neemt ook slecht vuil op. Mogelijk presteert HGB daar beter op.
Ook kun je je voorstellen dat aanvankelijk dikke maar uiteindelijk dunnere olie in de veerpoten daar minder weerstand biedt.
Een type-Job-Cohen conclusie: het HP systeem is zó goed gemaakt, dat het in de praktijk blijkbaar niet zoveel uitmaakt of je er LHM of HGB ingooit. Of we het over 10 jaar over ‘HGB-slachtoffers’ hebben of over ‘LHM-slachtoffers’, de tijd zal het leren?
Ich bin ein Breaker
@ Eviltwin
Mil-h-5606 wordt nog steeds toegepast in de luchtvaart, en wel in de onderstelpoten van ongeveer alle grote vliegtuigen.
Deze poten zijn in wezen gewoon een king-size demper en worden onder druk gezet met stikstof ( klinkt bekend )
Ik denk dat het verouderen van deze olie (LHM en Mil-h-5606) bij gebruik in remsystemen de reden was over te stappen op een andere olie.
Voor de luchtvaart werd dat Skydroll, en voor Citroen werd dat LDS
Oh ja Skydroll in vernevelde vorm brand net zo goed als alle andere olie.
groet, piet
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Skydroll…is dat niet iets wat je als voetganger om je oren krijgt als er iemand doortrekt in een vliegtuig
En in vernevelde toestand brandt bijna alles, denk aan een stofexplosie of completa
Piet Visser schreef:@ Eviltwin
Mil-h-5606 wordt nog steeds toegepast in de luchtvaart, en wel in de onderstelpoten van ongeveer alle grote vliegtuigen.
Deze poten zijn in wezen gewoon een king-size demper en worden onder druk gezet met stikstof ( klinkt bekend )
Uiteraard ben ik daarmee bekend, maar die veerpoten gebruiken noch 5606 noch 83282, maar BMS 3-32. Volgens Shell is dat wel gebaseerd op en mengbaar met dezelfde Minerale oliën maar mét additieven.
http://193.113.209.166/aeroshell/AvBookLinks.pdf
Huidig gebruik van MIL-H 83282 ipv MIL-H 5606
The commercial aircraft industry
has found a significant reduction in the number of hydraulic fluid fires since the adoption of phosphate ester hydraulic fluids, and now all big civil
transport aircraft use this type of fluid in the main hydraulic system.
Ik denk dat het verouderen van deze olie (LHM en Mil-h-5606) bij gebruik in remsystemen de reden was over te stappen op een andere olie.
Voor de luchtvaart werd dat Skydroll, en voor Citroen werd dat LDS
Vooralsnog is niet duidelijk wat LDS exact is, dus of het op Skydrol lijkt? Maar veroudering voor de remmen is geen issue bij Citroën, de remmen van een C5/C6 gebruiken namelijk geen LDS, maar DOT4remvloeistof, net als het gros van alle auto’s. En dat veroudert nog sneller, is bovendien hygroscopisch :
verversen
LDS 5jaar 200.000km
Dot4 2jaar 60.000km
LHM?
Oh ja Skydroll in vernevelde vorm brand net zo goed als alle andere olie.
tja brandwerendheid komt in vele vormen en gradaties, feit blijft dat MIL 5606 juist daarom achterhaald werd:
MIL-H 83282 vs MIL-H 5606
MIL-H 83282 is used in hydraulic systems having a temperature range of -40°F to +275°F (-40°C tot 135°C). Flash point, fire point, and spontaneous ignition temperature of MIL-H-83282, which is fire resistant, exceeds that of MIL-H-5606 by more than 200°F (111°C). The fluid extinguishes itself when the external source of flame or heat is removed.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Tjonge wat een gedoe of blauwe olie ooit wel of niet eens in een vliegtuig gebruikt is ja of nee, en of dat achterhaald is ja of nee. Feit is dat LHM denk ik NOOIT in een vliegtuig gebruikt is, dus daaruit zou je dan ook weer conclusies kunnen trekken als je deze lijn van beargumenteren gaat volgen. En het feit dat Citroen het nu zelf achterhaald vind, zegt mij al genoeg, gauw dumpen die groene troep….Oh nee, het dumpt zichzelf wel als het door je leidingkies en pakkingkjes gevreten heeft…