Zelf doen : probleem met airbag - gordellampje
peer1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31

Gepost: 17 juli 2007 03:02 PM

Ik heb ook het probleem van het airbag / gordel lampje wat regelmatig oplicht. Inmiddels het forum doorgespit, maar geen leek-oplossing gevonden. Omdat ik zelf wel kan solderen, wil ik graag zelf het probleem oplossen én zo geld besparen Smile

De vragen:

welke stekkers moeten los en wat moet ik precies (door)solderen?
wat moet ik doen in welke volgorde?

De foto’s:

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27944

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 juli 2007 10:32 PM
  [ # 1 ]

Bedoel je dat de stekkers wil gaan vervangen door een soldeerverbinding?

Ik zou het denk ik zo doen:
Accu ruime tijd los laten, zodat je zeker weet dat er niets met de aribag kan gebeuren, tenminste daar ga ik vanuit dat dan geen gevaar meer opleverd met losse accu pool.

Daarna de stekker los halen en dan eventjes proberen te zorgen dat alle contacten elkaar weer goed gaan raken.
Misschien hoef je dan niet eens te solderen Smile

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 18 juli 2007 02:05 AM
  [ # 2 ]

Beter om de draden gewoon aan elkaar te solderen en dan goed te isoleren met isolatietape…
Er zijn speciale hulsjes in de handel met soldeertin erin, als je deze om 2 “gestripte” kabels doet en warm maakt met bijv. een anstekler dan soldeer je als het ware de draden aan elkaar en is het gelijk waterdicht en geisoleerd. Dit is iets makkelijker onder de stoel dan alles handmatig te doen met een soldeeerpistool.

Bij voorkeur draad voor draad doen dat je de draden niet aan de verkeerde soldeerd.
De bruine stekker is van de grodelspanner en de groene van de zijairbag.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 juli 2007 02:29 AM
  [ # 3 ]

Het lijkt mij het beste om dit gewoon door de dealer te laten doen hoe makkelijk het ook is of lijkt. Ik kan en durf een hoop wat aan auto’s sleutelen betreft, maar van zoiets zou ik toch afblijven, al is het alleen maar vanwege het feit dat ik al eens zo een plofzak in mijn gezicht heb gehad Confused.

Profiel  

Josssie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101

Gepost: 18 juli 2007 04:16 PM
  [ # 4 ]

Ik heb daar eens een stukje over getypt en hier geplaatst:

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173763&highlight=solderen

Succes!

Xsara Coupe 1.6 16v VTR

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27944

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 juli 2007 09:06 PM
  [ # 5 ]
ZX1.4i schreef:

Het lijkt mij het beste om dit gewoon door de dealer te laten doen hoe makkelijk het ook is of lijkt. Ik kan en durf een hoop wat aan auto’s sleutelen betreft, maar van zoiets zou ik toch afblijven, al is het alleen maar vanwege het feit dat ik al eens zo een plofzak in mijn gezicht heb gehad Confused.

Was de accu niet los?
Of gaat die dan ook gewoon?

Moet trouwens wel schrikken zij? Shocked

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 juli 2007 10:21 PM
  [ # 6 ]
Arjan Verkade schreef:
ZX1.4i schreef:

Was de accu niet los?
Of gaat die dan ook gewoon?

Moet trouwens wel schrikken zij? Shocked

Nee dat was een ongeluk met de Golf van me werk, de Airbag heeft wel mijn leven gered, de klap en de lichte brandwonden in mijn gezicht van de plofzak zijn dan niet het ergste.

Je moet er echter niet aan denken dat de Airbag het laat af weten op het moment dat deze echt nodig is of dat deze spontaan ploft tijdens het rijden op de snelweg Confused. Daarom vind ik persoonlijk dat je dit soort dingen beter aan de dealer kan over laten, hoe makkelijk het ook lijkt, de Airbag heeft dan wel mijn leven gered maar de schrik zit er nog steeds in.

Profiel  

peer1979
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 juli 2007 12:39 PM
  [ # 7 ]

Dat is inderdaad wel schrikken zx 1.4i ...

Ik ga zoiezo de stekkers los maken en vast maken, maar ik denk dat het dan niet over is. Als dat niet werkt, wat moet ik dan nog doorsolderen?

Alleen het groene draad en de oranje/bruine draden? Of gewoonweg alles wat ik onder de stoel tegenkom? ( Zoals ik zie in het topic van Jossie )

Profiel  

peer1979
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 november 2007 10:04 PM
  [ # 8 ]

Even een verlate update.. het probleem is opgelost!

Allereerst heb ik de draden van de bruine en groene stekker doorgesoldeerd. Zie foto 1 (bovenin topic) voor de juiste stekkers. Voor de duidelijkheid : ik heb de stekkers onder beide stoelen doorgesoldeerd. Onder elke stoel gaat het dus om 4 draden.

(De gele stekker met het groene draad heb ik met rust gelaten <- garage gaf aan dat dit er niets mee te maken had.)

Helaas ging het probleem niet over én heb ik het soldeerwerk opnieuw gedaan. Ook dit gaf niet het gewenste effect.

Uiteindelijk bleek het mijn dynamo te zijn. Deze overlaadde de accu wat resulteerde in onjuiste spanningen.

Voor mij geen knipperende airbag lampjes meer Very Happy

Profiel  

lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185

Gepost: 06 november 2007 10:35 PM
  [ # 9 ]

Die airbaglampjes zijn een veel voorkomend probleem, toen ik mijn voorstoel heb vervangen heb ik ook alles gesoldeerd, nooit meer een lampje gezien!

Zolang je weet welke draden verbonden moeten worden is het geen probleem. De accu loskoppelen is denk ik wel een vereiste!

Maar gelukkig is het bij jou nu opgelost, al had ik het probleem van de accu nog niet eerder gehoord.

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook