Hoi,
Ik ben dus inmiddels onder de BX gekropen en heb gekeken waar de lekkage zich ongeveer bevindt.
Twee fotootjes geven een beeld van waar de lekkage ongeveer zit.
Het zijn een hoop slangetjes die samen gebundeld zijn.
Volgens mij is het één van die dunste type slangetejs waar die dan ook voor mag zijn.
Op zich merk ik weinig aan de auto, hij remt oké, de stuurbekrachtiging is oké, de vering lijkt oké, alleen elke dag vlek op de weg, en 1 keer in de week een liter LHM erbij als in scherpe bochten de lampjes weer beginnen te branden.
Foto1:
Foto2:
Kijk even met me mee, en geef me ajb tips om er beter bij te kunnen, wat kan ik eningszins gemakkelijk demonteren om er beter bij te kunnen en wat is heeft het slangetje voor doel? Is het de octopus?
Ik hoor het wel weer van jullie, alvast bedankt.
Mzl. Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Als ik die foto zo zie zou ik idd zeggen octopus. Heb dit bij m’n eigen BX(1.9D) ook gehad en dan gaf eenzelfde smeerboel. Ik weet niet welke BX je hebt, maar met een kleine zaklamp kan ik van bovenaf aan de achterzijde van het blok de octopus bekijken.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ziet er uit als de octopus die lekt. het is een slangensetje die lhm van veerpoten naar het vooraadvat brengt. het punt dat je gefotografeerd hebt is het punt waar diverse slangen samenkomen op een soorrt rubberen ‘kruispunt’. is uit 1 stuk gemaakt, dus als hij daar gescheurd is moet hem waarschijnlijk helemaal vervangen. dat rubber droogt uit na verloop van tijd en scheurt dan.
ik heb hem 2 jaar terug vervangen in een basis bx. op straat. als je stuurbekrachtiging hebt kan het wat krap zijn misschien.
een nieuwe kost rond de 100 euro. ik lees wel eens dat hegru die dingen vervangt voor weinig, dus als je geen vieze vingers wil krijgen….
Ja ik zou ook zeggen octopus, zelf heb ik dit probleem gehad bij elke bx die ik heb gehad, behalve mijn huidige (klop klop klop).
Wat ik deed om er bij te komen was bx opkrikken aan de rechterkant, een paar steunen eronder, voorwielen naar links draaien en er onder gaan liggen.
Veel ruimte had ik niet, maar ik kon er toen aardig bij om te zien waar het lek zat.
.Prutselaar.
Volgens mij zit het lek waar al die slangen bij elkaar komen ja, ik dacht te zien een klein slangetje wat weer naar boven gaat, is bij het opslagvat trouwens ook afgebroken, tenminste er zit een afgebroken dingetje aan.
Kan alleen niet goed zien waar het aan het vat zou moeten vast hebben gezeten.
Heb niet echt kunnen ontdekken dat al die slangen daar aan elkaar zitten, wel zit er een hoes omheen, dan komen ze allemaal even vrij en zie je er twee ofzo met een soortje van ijzeren/veer verbindingen?? en die andere lopen daar lekker allemaal omheen.
Lek is alleen erg moeilijk te lokaliseren omdat het al een mooie zwarte en LHMige bende is daaronder en de gelekte LHM natuurlijk naar het laagste punt stroomt, ongeacht waar het lekt…
Maar goed, ik zal het nog eens beter bekijken en evt garage in de buurt bellen wat het kost…
Anders misschien toch maar zelf doen met wat hulp.
Nog meer tips en trucs?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
slangetje naar de debiet regelaar denk ik:
(dat was bij mij het geval)
kosten bij hegru 180 euro meende ik
bundeltje zelf kost bij dealer 112 euro
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Het blijven idd klote slangen om te vervangen
ik heb de inktvis gelijk vervangen toen de motor er uit was. Kan je overal mooi en makkelijk bij
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik was samen met Lj 3,5 uur bezig ofzo dus vond het nog wel meevallen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik ga zondag eerst even met Jdt kijken en dan zie ik verder.
Hegru is idd het rijden waard heb ik het idee.
Heb de lokale citdealers en spec gecheckt, maar die kwamen op €800 voor alle twee de octo’s, €400 en nog iets in die richting uit.
Beetje overdreven lijkt mij.
Mzl. Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
McDean schreef:slangetje naar de debiet regelaar denk ik:
(dat was bij mij het geval)
kosten bij hegru 180 euro meende ik
bundeltje zelf kost bij dealer 112 euro
mooie foto’s.
als ik een tip mag geven, zou ik de bokjes ten opzichte van elkander verdraaid zetten. nu kan de auto nog steeds gaan rollen. als de bokjes tegenovergesteld staan, kan dat niet. zomaar even een tip voor een ieder die er wat aan heeft.
Hoe rij je er dan op?
Of snap ik je verkeerd?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
garagestmarien schreef:mooie foto’s.
als ik een tip mag geven, zou ik de bokjes ten opzichte van elkander verdraaid zetten. nu kan de auto nog steeds gaan rollen. als de bokjes tegenovergesteld staan, kan dat niet. zomaar even een tip voor een ieder die er wat aan heeft.
Hoe moet je hem erop rijden dan?
Blokken bij de achterwielen is toch ook een goede optie?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
als de BX normaal gesproken op de handrem staan en in de versnelling kan er niks gebeuren maar voor de zekeheid had ik nog een baksteen achter de achtebanden gelegd
ps voor het hele verhaal:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=177581&postdays=0&postorder=asc&start=120
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ej Arjan, niet mijn berichten kopiëren he?
En in de lekkende LHM liggen met je haar is misschien ook ni zo handig, of is dat goed voor je haar net als bier?
Mzl. Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
www.citrofiel.tk schreef:
En in de lekkende LHM liggen met je haar is misschien ook ni zo handig, of is dat goed voor je haar net als bier?
Mzl. Hans
het is in ieder geval lekker vet
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
www.citrofiel.tk schreef:Hoe rij je er dan op?
Of snap ik je verkeerd?Hans
als assteunen gebruiken. gewoon hoog genoeg opkrikken dus en dan eronder schuiven. ik ben nou eenmaal een zeikerd voor wat betreft veiligheid.