Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:PBuijsman schreef:wbogaerts schreef:
kan volgens mij geen kwaad , als je hem koud start is de druk nog veel hoger . ik zou het nog eerst wat afwachten als je er wat mee gereden hebt .
Walter, heb jij niet ook een oliedrukmeter in je auto? Wat voor waarden levert die op?
Piet
De oliedruk dient 1,5 bar te zijn bij 1000 tpm, en slechts 5.5 bij 6000 tpm.
Een oliedruk van 10 bar bij 6000 is dus echt te hoog en zal zeker tot problemen gaan leiden, zeker op het vlak van de afdichtingen. Ik denk echter dat je eerst een aantal kilometers zal moeten maken, voor er met zekerheid kan worden gesteld dat er hier je van een probleem spreekt.
FF een vraagje @ waterman771: die ringetjes in de oliepomp,waar ik het hier iets hoger over heb,zijn dat speciale ringetjes, of zijn dat gewone rondelletjes,of onderlegringetjes die er in horen?? Ik heb in de RTA gelezen dat motoren vannaf een zeker nummer:ik citeer: alle motoren voor het motornummer 104950,moeten op oliedruk getest worden,want die zou meestal te laag zijn of in sommige gevallen te hoog!! de oliedruk kan agesteld worden met de motor gemonteerd, dit langs het olieaflaat gat!! langs dit gat moet je mits een speciale sleutel,de olieklep verwijderen en kijken wat er zich bevind van onderlegringetjes!!
ziehier een tabel van wat er geplaatst moet worden ten opzichte van wat je vind in de olieklep
ringetjes gevonden bij demontage—terug te plaatsen ringetjes
————————————————————————————————————
koper———————-staal———————koper—————————-staal
3 0 1 1
3 1 1 1
3 2 1 2
3 3 1 3
1 of 2 0 1 1
1 of 2 1 1 2
1 of 2 2 1 2
1 of 2 3 1 3
voila ,dit is een tabel navenant de gevonden ringetjes en welk materiaal ze er in zitten, en wat je moet terugplaatsen
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:de oliedruk kan agesteld worden met de motor gemonteerd, dit langs het olieaflaat gat!! langs dit gat moet je mits een speciale sleutel,de olieklep verwijderen en kijken wat er zich bevind van onderlegringetjes!!
2 ringen plaatsen betekend een verlaging van 0,2 bar. Om van 4 bar stationair naar 1,5 bar te komen zullen er toch wel veel ringen moeten worden geplaatst….. ik denk dat de oliedruk wel lager zal worden als de hoofdlagers en drijfstanglagers zijn ingelopen. Het kan heel goed zijn dat de toleranties nu wel heel erg krap zijn geworden. Eerst maar eens even een paar kilometers maken dus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:de oliedruk kan agesteld worden met de motor gemonteerd, dit langs het olieaflaat gat!! langs dit gat moet je mits een speciale sleutel,de olieklep verwijderen en kijken wat er zich bevind van onderlegringetjes!!
2 ringen plaatsen betekend een verlaging van 0,2 bar. Om van 4 bar stationair naar 1,5 bar te komen zullen er toch wel veel ringen moeten worden geplaatst….. ik denk dat de oliedruk wel lager zal worden als de hoofdlagers en drijfstanglagers zijn ingelopen. Het kan heel goed zijn dat de toleranties nu wel heel erg krap zijn geworden. Eerst maar eens even een paar kilometers maken dus!
Ik vraag dit meer voor mijn motor,omdat die in die reeks met motornummers valt volgens de RTA, die moeten nagekeken worden??
mijn motor,zou te weinig oliedruk leveren! dus dan nog een hydraulische spanner der bij, en ik heb geen druk ni meer
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:de oliedruk kan agesteld worden met de motor gemonteerd, dit langs het olieaflaat gat!! langs dit gat moet je mits een speciale sleutel,de olieklep verwijderen en kijken wat er zich bevind van onderlegringetjes!!
2 ringen plaatsen betekend een verlaging van 0,2 bar. Om van 4 bar stationair naar 1,5 bar te komen zullen er toch wel veel ringen moeten worden geplaatst….. ik denk dat de oliedruk wel lager zal worden als de hoofdlagers en drijfstanglagers zijn ingelopen. Het kan heel goed zijn dat de toleranties nu wel heel erg krap zijn geworden. Eerst maar eens even een paar kilometers maken dus!
Ik vraag dit meer voor mijn motor,omdat die in die reeks met motornummers valt volgens de RTA, die moeten nagekeken worden??
mijn motor,zou te weinig oliedruk leveren! dus dan nog een hydraulische spanner der bij, en ik heb geen druk ni meer
We moeten eigenlijk een testbank bouwen, zodat we motoren kunnen testen voor we ze inbouwen. Zo kunnen we ook veel makkelijker de oliedruk controleren en afstellen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:de oliedruk kan agesteld worden met de motor gemonteerd, dit langs het olieaflaat gat!! langs dit gat moet je mits een speciale sleutel,de olieklep verwijderen en kijken wat er zich bevind van onderlegringetjes!!
2 ringen plaatsen betekend een verlaging van 0,2 bar. Om van 4 bar stationair naar 1,5 bar te komen zullen er toch wel veel ringen moeten worden geplaatst….. ik denk dat de oliedruk wel lager zal worden als de hoofdlagers en drijfstanglagers zijn ingelopen. Het kan heel goed zijn dat de toleranties nu wel heel erg krap zijn geworden. Eerst maar eens even een paar kilometers maken dus!
Ik vraag dit meer voor mijn motor,omdat die in die reeks met motornummers valt volgens de RTA, die moeten nagekeken worden??
mijn motor,zou te weinig oliedruk leveren! dus dan nog een hydraulische spanner der bij, en ik heb geen druk ni meerWe moeten eigenlijk een testbank bouwen, zodat we motoren kunnen testen voor we ze inbouwen. Zo kunnen we ook veel makkelijker de oliedruk controleren en afstellen!
Een kwalitatieve manometer monteren op het blok, kan ook al veel aan het licht brengen
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en dan weer uitbouwen als er iets mis zou zijn…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
of alles op minimale tollerantie zetten, gegarandeerd dat je dan de hoogst mogenlijke drukken haald.
mvgr wupke:testbank is voor onzekere smurven,, je werk is goed of het is bagger…
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kreazyV8wuppo schreef:of alles op minimale tollerantie zetten, gegarandeerd dat je dan de hoogst mogenlijke drukken haald.
mvgr wupke:testbank is voor onzekere smurven,, je werk is goed of het is bagger…
Nooit een SM motor in elkaar zien stuiteren, Grote Smurf :
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
kreazyV8wuppo schreef:of alles op minimale tollerantie zetten, gegarandeerd dat je dan de hoogst mogenlijke drukken haald.
mvgr wupke:testbank is voor onzekere smurven,, je werk is goed of het is bagger…
Waterman: 2 ringen plaatsen betekend een verlaging van 0,2 bar. Om van 4 bar stationair naar 1,5 bar te komen zullen er toch wel veel ringen moeten worden geplaatst…..
Je bedoelt dat je ringen moet verwijderen om de druk te verlagen! Als je ringen toevoegt wordt de veer meer gespannen en is er meer druk nodig om de plunjer in te drukken. Ik lees nu ook in RTA dat de SM eerder last had van een te lage druk dan van een te hoge. Vandaar dat ze die plunjer nogal eens veranderd hebben. Blooper: het is wel raar: vanaf motornr 103.258 zou de clapet zijn veranderd maar elders lees ik vanaf motornr 302.069. In elk geval moet de druk bij vroege modellen tussen de 4,5 en 5,5 bar zijn bij 6000t/m, maar bij latere modellen minimaal 5,5 bar zijn. Hoger mag dus ook wel wat.
Gutta cavat lapidem…
waterman771 schreef:kreazyV8wuppo schreef:of alles op minimale tollerantie zetten, gegarandeerd dat je dan de hoogst mogenlijke drukken haald.
mvgr wupke:testbank is voor onzekere smurven,, je werk is goed of het is bagger…Nooit een SM motor in elkaar zien stuiteren, Grote Smurf :
die stuitert toch wel in mekaar, als nie op de testbank dan wel in de auto.
maar je kunt hem toch vast bouten op een workmate?
beetje jus erin, een beetje sapjes, en ff schort whire de startmotor,en hopla..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kreazyV8wuppo schreef:
maar je kunt hem toch vast bouten op een workmate?
beetje jus erin, een beetje sapjes, en ff schort whire de startmotor,en hopla..mvgr wupke
Zoiets bedoel ik dus ook, een simpele steun, met een radiateurtje, soort van uitlaat ( niet eens echt nodig…) en een brandstof tankje. Gewoon om ff snel zo’n blokkie te kunnen laten draaien en zien of ie oliedruk opbouwd en zo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:kreazyV8wuppo schreef:
maar je kunt hem toch vast bouten op een workmate?
beetje jus erin, een beetje sapjes, en ff schort whire de startmotor,en hopla..mvgr wupke
Zoiets bedoel ik dus ook, een simpele steun, met een radiateurtje, soort van uitlaat ( niet eens echt nodig…) en een brandstof tankje. Gewoon om ff snel zo’n blokkie te kunnen laten draaien en zien of ie oliedruk opbouwd en zo.
Wat kan er toe leiden, dat er geen oliedruk word opgebouwd bvb, na een revisie van het ganse blok? heb je dit al eens ervaren?? Ik weet’t, er zijn simpele dingen die je kan vergeten,zoals dat minuscuul oliepompasje te plaatsen ,door verstrooidheid,maar wat kan er nog “geen oliedruk” veroorzaken??
ik vraag dit met betrekking tot de hermontage van mijn blok,dus waar we extra aandacht aan moeten schenken??
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:kreazyV8wuppo schreef:
maar je kunt hem toch vast bouten op een workmate?
beetje jus erin, een beetje sapjes, en ff schort whire de startmotor,en hopla..mvgr wupke
Zoiets bedoel ik dus ook, een simpele steun, met een radiateurtje, soort van uitlaat ( niet eens echt nodig…) en een brandstof tankje. Gewoon om ff snel zo’n blokkie te kunnen laten draaien en zien of ie oliedruk opbouwd en zo.
Wat kan er toe leiden, dat er geen oliedruk word opgebouwd bvb, na een revisie van het ganse blok? heb je dit al eens ervaren?? Ik weet’t, er zijn simpele dingen die je kan vergeten,zoals dat minuscuul oliepompasje te plaatsen ,door verstrooidheid,maar wat kan er nog “geen oliedruk” veroorzaken??
ik vraag dit met betrekking tot de hermontage van mijn blok,dus waar we extra aandacht aan moeten schenken??
Ik heb het nog nooit meegemaakt. Trouwens, je motor is toch bij CitroDs? Die weet toch wel wat ie doet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:kreazyV8wuppo schreef:
maar je kunt hem toch vast bouten op een workmate?
beetje jus erin, een beetje sapjes, en ff schort whire de startmotor,en hopla..mvgr wupke
Zoiets bedoel ik dus ook, een simpele steun, met een radiateurtje, soort van uitlaat ( niet eens echt nodig…) en een brandstof tankje. Gewoon om ff snel zo’n blokkie te kunnen laten draaien en zien of ie oliedruk opbouwd en zo.
Wat kan er toe leiden, dat er geen oliedruk word opgebouwd bvb, na een revisie van het ganse blok? heb je dit al eens ervaren?? Ik weet’t, er zijn simpele dingen die je kan vergeten,zoals dat minuscuul oliepompasje te plaatsen ,door verstrooidheid,maar wat kan er nog “geen oliedruk” veroorzaken??
ik vraag dit met betrekking tot de hermontage van mijn blok,dus waar we extra aandacht aan moeten schenken??Ik heb het nog nooit meegemaakt. Trouwens, je motor is toch bij CitroDs? Die weet toch wel wat ie doet?
Inderdaad,bij citrods!! Ik wacht op de lijst met stukken,opdat ik naar Frankrijk kan gaan!! maar hij gaat eerst de krukas en de lagering van de stoterstangen opmeten,om te bepalen welke lagerschalen ik nodig heb(tolerantie)