1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX 19 RD Break
Gepost: 21 juli 2007 11:04 PM

Wegens wat werkzaamheden aan de BX die net afgerond zijn en dat het hier nog maar stilletjes is een een topicje over mijn breakie Wink

Korte historie:
Auto gekocht toen die 3 jaar was met 140Dkm, altijd liefdevol onderhouden, nergens op bespaard, olie en filter om de 3000km enz enz…
Na dat men vader er mee heeft gereden voor zoveel jaren ging mij moeder ermee rijden en nu ik.
De auto is van eind Januari ingeschreven en al +- 11.000km mee gereden.

Ooit maar 1 keer in panne gestaan met een gebroken retourleiding.

Auto had een jaar stilgestaan en was ermee gaan rijden zonder veel werk te doen, maar 3weken geleden ben ik aan een grotere revisie begonnen.

Wat er orgineel moest gebeuren was de kachelradiator, distributiekit en koppeling vervangen.
Ook was er een LHM lek van een paar druppels.
Aangezien het toch vakantie is maar ineens serieus werk van gemaakt.
Heel simpel gezegd, motor en bak eruit, véééél nieuw gestoken en motor en (andere) bak er weer terug in.

Wat is er allemaal gebeurt:

Koppeling
Distributiekit + waterpomp
LHM lek opsporen en herstellen(is maar een paar druppels maar het mag uiteraard niet…)
Alle LHM retourleidingen op het subframe
2Stalen leidingen(1staal van Citroën en 1 zelf gemaakt)
Stalen mazoutleidingen vervangen door nieuwe koperen(incl de rubberen)
Draagarmbussen voor
Fuseekogels
Spoorstangen
Reactiestangen
Motorsteunen
Ashoes(rest in nieuwstaat)
Stuurhuishoezen
Ferodo remblokken
Thermostaat
Kachelradiator
Alle riemen
Alle vloeistoffen en filters.
4 nieuw Dunlop SP Sport 01’s (op peugeot velgen)

Buiten de 20darmklemmen en 100 colsonbandjes zal ik nog wel het 1 en het andere vergeten zijn… Rolling Eyes  Laughing

Aangezien een foto meer zegt dan 1000 woorden ga ik me niet gektypen(ben al gek genoeg…).

Het begin

En die dag kwam men zussie ook helpen

Motor lag er redelijk snel uit

De nieuwe onderdelen:

Blokkie los

De lek…

Het mooiere werk, alles netjes en geelverzonken bouten

Beetje netter

Oude kogel

Mooi subframe

En rommel is er altijd…

Nieuwe leidingen

Nieuwe kachelradiator op zen plaats

Oude

Nieuwe bussen in de armen geperst

Nieuwe stuurhuisstofhoezen, spoorstangen, draagarmbussen en fuseekogels.(de reactiestangen moeten er nog op)

Effe buiten omdat ik een motor uit de kelder moest halen die verkocht was

Nieuwe leidingen, motorsteunen en stuurhuishoezen

Blijft toch mooi!

De 14

Bak af het blok, andere bak(TurboD) ligt klaar

Oude

TurboD bak en oude koppeling ernaast

Nieuwe koppeling erop

Nieuwe steun

Riem, roller, spannen en WP aanpakken

Andere collector met nieuwe kogelpakking en motorsteun terug gemonteerd

Alles nieuw

Alles terug geassambleerd

Nieuwe thermostaat en wascapsule.
Mooi met de geelverzinkte bouten gemonteerd.

Afval stuk klep met bekend stickertje!

Alles terug erin

Koelsysteem vullen/ontluchten

Nieuwe LHM

Prêt!

1ste rit: naar de bandencentrale voor wat bandenspul en een uitlijning

Wat beter dan de traktorbanden van dervoor, hehe

heb al een kleine honderd kilometer gereden, manman, rijdt ZALIG
Superstrak op de baan, veel directere sturing, geen klokjes of klakjes, geen lekjes… Zoals het hoort dus Laughing
mvg
Ruben

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 21 juli 2007 11:17 PM
  [ # 1 ]

Zo, jij doet niet aan half werk, of wel? Mooi bezeig geweest hoor!  Cool  Ik wil ook dit soort grootscheepse sleutelacties ondernemen Smile  Maarja, helaas geen plek en niet genoeg gereedschap.

Wel 2 vragen: waarom heb je peugeot-velgen gemonteerd? Bredere velgen? En heb je nou een TuboD-bak aan een ongeblazen diesel geschroefd? Dat is al tijden een punt van discussie op dit forum. Trekt dat nou nog een beetje?

Als je weer eens een keer groots gaat knutselen en hulp nodig hebt, bied ik me aan Razz

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 21 juli 2007 11:17 PM
  [ # 2 ]

Prachtig Ruben bravo Kan je voorlopig weer zorgeloos rondrijden Cool

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 21 juli 2007 11:28 PM
  [ # 3 ]

goed bezig geweest!

mooie fotos ook allemaal, veel plezier ervan Wink

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 21 juli 2007 11:34 PM
  [ # 4 ]

Mooie duidelijke fotoreportage!

HULDE!

Emiel

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 21 juli 2007 11:42 PM
  [ # 5 ]

Ziet er zeer goed uit Exclamation vakwerk Ruben Exclamation

En wat een fantastische werkplaats heb je daar Exclamation

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Gepost: 21 juli 2007 11:55 PM
  [ # 6 ]

Dank allemaal voor de leuke reacties!

@Knackör:
Die peugeotvelgen zijn 5,5J breed, dit is nodig voor de 185/60 banden.
Heb ze gebruikt omdat ik ze had liggen(xantia velgen of dergelijk zijn ook te gebruiken)

Over die bak is idd al veel over gesproken.
Mijn ervaring, ZALIG
Sneller is ze er zeker niet op geworden, maar het rijdt zoveel rustiger.
Niet sneller of trager ofzo, gewoon rustiger…
Bij het optrekken niet zo snel moeten schakelen enzo, echt wel leuk!

Autostrade: ervoor was het 3000toeren = 110km/h, nu 3000 = 120km/h
Dat verschilt echt serieus!
Je merk idd dat er weinig “fut” is in de 5de, maar in 4de kan ik wel tot 135/h doortrekken, dus als het effe snel moet tegen 110-120 effe terug naar 4 dus.
Lang en met belasting heb ik nog niet gereden, dus veel ervaring heb ik niet.
Iig, ik wou het proberen, heb het gedaan en als het tegenslaagt hang ik de orginele er gewoon terug onder, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren…
Aangezien ik toch meestal alleen rij zeker niet, met de aanhanger, tja, effe rustiger aan hé Laughing

Ik ben momenteel met een restauratie voor iemand bezig(BX), dus heb men handjes vol Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 21 juli 2007 11:58 PM
  [ # 7 ]

zal wel eens een filmpje maken van de “prestaties”, als zal het niet veel soeps zijn Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 22 juli 2007 12:07 AM
  [ # 8 ]

Okee dan, dank voor de info! Ik ken iemand die misschien nog wel zijn voordeel gaat doen met de kennis die voortvloeit uit jouw experiment Razz

Ik had op mijn vorige BX wel 185 banden op standaard 5j velgen, dat is niet echt superfraai inderdaad. Heb nu 15"Xantia-staal, en dat bevalt goed.

Als je een handje tekort komt bij de restauratie…  Smile

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Gepost: 22 juli 2007 01:17 AM
  [ # 9 ]

iemand moet er ooit eens mee experimenteren hé Laughing

Op de foto ergens in het midden dat de break even terug buiten staat staat ze nog op haar 185/70 aka traktor banden, die ook gemonteerd zijn op 5J velgen, daar zie je het echt aan dat het eigenlijk te smal is Laughing

15inch is natuurlijk nog een stukkie anders…

bedankt voor het aanbod, ik hou het in gedachten Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Yannick
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 22 juli 2007 01:46 AM
  [ # 10 ]

Hoedje af Ruben Wink

http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/

Belgische Dyane Confort ‘67.

Profiel  
 
Gepost: 22 juli 2007 01:50 AM
  [ # 11 ]

jaja, uw moteurreke komt in orde Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 22 juli 2007 03:18 PM
  [ # 12 ]

Zeg Ruben, zie ik nou dat je het blok niet eens hebt gepoetst? dat valt me toch een beetje tegen van je Wink

Profiel  
 
Gepost: 22 juli 2007 04:52 PM
  [ # 13 ]

Dat men auto vuil is maakt me niet uit, als er maar verse en genoeg olie in is(tov andere… euh ja… Rolling Eyes )

Het blok ziet er wel best netjes uit, maar met de flite zie je echt alles Exclamation

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 12 augustus 2007 02:15 PM
  [ # 14 ]

ettelijke kilometers verder en nog altijd SUPER.
Heb nog honingraads velgen gekocht, maar die moeten nog eerst gestraald en gespoten worden.

Ben net gaan tanken, Verbruik is van 6,3-6,5liter naar 5,5liter/100km gedaald!!!!!!!!!!!!!!
Uitgerekend is dat van 1:15 naar 1:18.
En dat is niet met een fluwele sok op de rechterpedaal…

De topsnelheid is trouwens nog gestegen van 159 naar 161!(oude tov niewe bak)
Enkel rond de 130-140 is wel lastig met wind op kop, daar heeft ie een ‘gat’, daarvoorbij gaat ie beter.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 13 augustus 2007 01:01 PM
  [ # 15 ]
tjeubx schreef:

Ruben, even een vraagje… Doen ze in België op de keuring dan niet moeilijk over de koperen leidingen die onder de auto door lopen…?

Grtz Tjeu

als dat zo is kun je ze zwart maken toch?

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook