Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst 1000 km rijden, dan de motor een nachtje laten afkoelen, en de kopbouten natrekken. één voor één de bouten natreken zoals bogaard al schreef. Je draait de bout 1/4 slag los en zet hem dan weer vast met de genoemde 6,5 tot 7,0 Kgm. Let wel even op de volgorde natuurlijk. Daarna de kleppen nog eens een stellen en klaar is mr smith! Veel succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi Mr. Smith,
het hydraulische component is de ‘gasklepafslag’ en regelt het versnelde stationaire toerental.
Het is een klep dat door de druk, afkomstig uit je linkervoorremklauw, naar buiten wordt gedrukt en
hiermee de luchttoevoer afsluit. Het veertje trekt het klepje terug het huis in.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verder zou ik eerst goed ontluchten. Eerst met open ontlastklep in de drukregelaar laten doorstromen en bij de twee ontluchtingspunten op de gasklepafslag en de centrifugaalregelaar ontluchten.
Daarna de basisafstellingen doen zoals in het WPHB.
Suc6, PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Edit René...quote gewist..quoten op het laatste bericht is onzin
Thanks Pieter Bas! Ik denk dat ik nu wel het veertje op juiste manier kan monteren in de gasklepafslag.
Weet er iemand de retourdarm diameter van de leidingen ? ( Welke diam. rubber leiding ik hiervoor moet nemen ? ) Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Er is weer een update. Tussentijd ff buiten strijd geweeest,en hier zijn we weer.. Ik ben er nog niet volledig uit met de gasklepafslag. Ik heb de afstellingen conform de WPHB verricht, de wagen schakelt enorm beter. Alleen krijg ik mijn verlaagd en versneld toerental niet afgesteld. Mijn toerental zakt niet in alsk ik op de rem duw. Andersom ook niet ( rem lossen en mijn toerental gaat niet hoger ).Ik vermoed dat het door die veer komt in de gasklepafslag. Mis ik daar nog een onderdeel ? Ik kan me niet meer herrineren wat er in zat. Is het enkel het veertje of zat daar iets nog rond ?
Vandaag zal ik wat foto’s nemen van het veertje en de gasklepafslag. Volgende job - en ik kijk er naar uit - montage van 123 ontsteking!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik denk dat ik het gevonden heb, deze foto toont een ringetje rond het veer :
Ik ga kijken of ik dit terug vind en monteer zoals op de foto. Laat jullie weten wat het geworden is.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Volgens mij klopt deze foto niet want het veertje hoort aan de andere kant, dus in het huis van de gasklepafslag, te zitten. Deze trekt het klepje terug het huis in.
Als er druk op de gasklepafslag komt te staan druk een zuigertje dit klepje naar buiten en sluit de toevoer van extra lucht in de carb. af waardoor de motor minder snel gaat draaien.
Ik heb de boel even losgehaald en twee foto’s gemaakt maar ik heb geen idee hoe ze te plaatsen.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Nog een poging:
Rijden als een Godin in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo hoort het inderdaad te zitten PB.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar helaas niet meer zo nieuwe en schoon als op de foto van Mr. Smith
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Ik ben helaas afgegeaan van de eerste foto en heel de middag lopen af te stellen. Het rijdt nog steeds geen zak.
Toerental zakt niet in en versneld toerental krijg ik niet naar omhoog. Ik vrees dat Pieter dus gelijk heeft.
Pieter, bedankt voor je foto’s. Ik vrees dus dat ik de boel terug ff moet losmaken.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Kop op, het moet lukken.
Het asje, veertje en klepje vormen één geheel met met het messing busje. Bij de foto van jou zat deze (omgekeerd) in het huis van
de klepafslag maar hoort dus, met het veertje naar buiten, in de carburateur. Ik weet niet of hij daarin vastgezet wordt of dat hij gewoon
klemt. Daarna het WPHB volgen voor het afstellen van de twee toerentallen.
Je begint met het gewone toerental nadat je eerst de grote stelschroef in de voet helemaal hebt dichtgedraaid.
Succes!
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik zou daar alleen nog het volgende aan toe voegen:
De grote regelschroef, of de zitting waarop hij past, kan na vele ruwe vingers wel eens niet meer zo goed afsluiten.
Het afstellen van verlaagd toerental kan dan ook beter gebeuren terwijl een (liefst charmante) assistent(e) op de rem drukt. Je weet dan zeker dat je de werkelijke bedrijfs-situatie hebt in plaats van een mogelijke afwijkende.
Succes!
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Pieter, Oscar bedankt!
Het is me gelukt, het veertje zat er verkeerd in. Nochtans heb ik me laten afleiden van citrothello, de man is dus verkeerd!
Ik heb de WPHB stap voor stap gevolgd, en de wagen schakelt PERFECT!
Nog enkele tips die ik kan meegeven :
regel EERST toerental af zoals in WPHB beschreven op zo’n +/- 650rpm
Dan kun je vervolgens - héél nauwkeurig - het toerental regelen waarop de koppeling pakt ( kruipen van de wagen ). Dit doe je door héél voorzichtjes het gas commando te bedienen en regelschroef in-of uit te draaien ( wagen stilleggen bij dit laatste!). Pas nadat je dit gedaan hebt, regel je het versneld toerental ( grote vijs aan de voet carbu ). Je merkt dan heel duidelijk, als je rem indrukt, het toerental zakt.Laat je deze los, dan gaat ie terug naar zijn versnel toerental = toerental dat de wagen kruipt ( als ie tenminste in zjn ‘1’ staat of achteruit )
Enkel op LAATSTE stap, regel je de koppelingsregelaar - per 1/4 toer telkens.
Het resultaat is verbluffend - aanschuiven wordt weer plezant!!!
En zo komen we weer een stap verder naar de volgende klus :123 ontsteking monteren.
Dat zou een makkie moeten zijn.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Lees wel eerst even de handleiding en kies de juiste stand van de schakelaar, anders moet ie er weer uit….
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik heb de handleiding goed gelezen. Voor een DX2, heb ik curve C9 en de schakelaar op ‘9’ gezet.
De oude heeft goed dienst gedaan na zoveel jaar ;
Eruit :
123 ontsteking erin :
Morgen heb ik een stroboscoop lamp te leen, dan regel ik de vervroeging.
Als ik de WPHB goed heb gelezen, moet ik ze op 8 nokkenasgraden vervroeging zetten.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige